يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86250
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1402 14:02
راه امروز/ واکاوی آمارهای یک شرکت استارتاپی نشان می دهد

سبد مصرفی خانوارها در بهار کوچک شد

بررسی آمارهای یک شرکت استارتاپی از سبد‌ خرید‌ خانوار‌ ایران‌ نشان می دهد، مصرف بیشتر کالاهای اساسی در بهار 1402 نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
به گزارش راه امروز، مدیر عامل یک شرکت استارتاپی در نشستی خبری به ارائه آماری از وضعیت سبد خانوار ایرانی در بهار 1402 پرداخت.

 ناصر پاشاپور اعلام کرد: بر اساس داده‌هایی که از 2200 خانوار در سطح استان تهران به عمل آمده است، مصرف برنج در بهار امسال رشد 5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: این بررسی نشان می‌دهد که مصرف مرغ هم رشد داشته است و به نظر می‌رسد که جایگزین گوشت قرمز شده است.

پاشاپور درباره نحوه جمع آوری این اطلاعات اینطور گفت:‌ این اطلاعات را توسط نرم افزار کابینت که در این باره طراحی کردیم بدست آوردیم، و از خانوارها خواستیم که همه اطلاعات خرید خود را در این سامانه ثبت کنند، این اطلاعات را در اختیار بنگاه‌های تولیدی و فروش قرار می‌دهیم تا آنها از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: که امروزه آمار مهمترین مولفه برای بنگاه های  تولید و فروش و افزایش درآمدزایی آنها است که بدانند در چه مسیری گام بر می‌دارند درواقع آنها نباید در تاریکی راه بروند.

مدیرعامل این شرکت استارتاپی تصریح کرد که اطلاعات برگرفته از این 2200 خانوار سطح تهران نشان میدهد که مصرف چای 16 درصد، روغن 15 درصد و ماکارونی 21 درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است.

اما به گفته وی، این بررسی‌ها حاکی است که جابجایی مصرف هم در این محصولات رخ داده است؛ یعنی مصرف برخی محصولات اگر کم شده مصرف محصول دیگر اضافه شده است. به عبارتی دیگر، مصرف‌کنندگان از یک حوزه به حوزه دیگری کوچ کرده‌اند.

بنابر آمار اعلامی این کارشناس اقتصادی، به طور نمونه اگر مصرف عسل کاهش یافته است، گرایش به سمت مصرف کره بادام زمینی بیشتر شده، یا افزایش فروش ساندویچ‌های آماده جایگزین خرید سوسیس و کالباس شده است. از سویی اقبال به نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیشتر شده و خرید دوغ کاهش یافته است. همچنین در پی گرانی قیمت روغن به نظر می‌رسد تمایل مردم به خرید هواپز بیشتر شده است و خرید گوشت سفید جایگزین گوشت قرمز شده است.

به گفته این مسئول متوسط قیمت سبد خانوار هم در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین ماه افزایش یافته است یعنی مردم نسبت به فروردین قیمت کمتری پرداخت کرده اند.

مدیر عامل شرکت دی.ان.ای یونیون تاکید کرد: امروزه آمار از هر چیزی برای تولید کنندگان و فروشندگان مهم است و اگر آنها از وضعیت آینده مشتری های خود مطلع شوند با نگاه بهتری نسبت به آینده برنامه ریزی خواهند کرد.


پاشاپور در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار «راه امروز» مبنی بر اینکه چرا کالای اساسی مثل لبنیات در آمارها ذکر نشده، گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد که مصرف لبنیات نسبت به بهار سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا به رغم افزایش قیمت لبنیات کاهش مصرف رخ نداده، گفت: برخی محصولات ضروری در سبد خانوار را خانواد‌ه‌ها تامین می‌کنند و از محصولات غیر ضرور کم می‌کنند.

پاشاپور همچنین در پاسخ دیگر «راه امروز» مبنی بر اینکه چرا جامعه آماری مورد نظر محدود در نظر گرفته شده است، اینطور توضیخ داد: به طور حتم در گزارش‌های سال آینده و با بیشتر شدن تعداد کاربران دامنه فعالیت کابینت گزارش آنها وارد کلان شهرهای دیگر نیز خواهد شد و آنها تا کنون روی اکسپوز محصولی برای بررسی بازار، هبکس بررسی رفتار و عادات رسانه‌ای، اکستریم میزان دیدن برنامه‌ها و در حوزه مانیتورینگ روی ادکس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هدف آنها دادن داده‌های دقیق برای کمتر هدررفت سرمایه‌های شرکت‌هاست.

کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار رسانهemrc هم در پاسخ به پیوست مبنی بر جامعه آماری این گزارش گفت: emrc مسئول جمع آوری این گزارش‌ها بوده و نمونه‌گیری‌ها از فصل بهار سال ۱۴۰۱ در مقایسه با امسال انجام شده و در ۲۲ منطقه تهران صورت گرفته است و ۲۲۰۰ کاربر در آن شرکت کرده‌اند. به اعتقاد امامی گزارش فعلی کابینت

آمار اعلامی از سبد خرید خانوارها در بهار امسال، که در جدول زیر آمده، نیز نشان می دهد،مصرف کنندگان محصولاتی را انتخاب کردند، که یا ارزان قیمت بوده یا میزان کمتری از یک محصول را خریداری کرده اند. 

همچنین این آمارها گویای این است، علی رغم اینکه تعداد دفعات خرید بیشتر شده، اما تعداد محصولاتی که در سبد خرید خانوارها مشاهده شده،میزان کمتری را نشان می دهد. به عبارتی دیگر، خانوارها، از خرید برخی اقلام صرفنظر کرده اند. 


در بخش دیگری از این نشست، محمد موسوی مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره عضو هیات مدیره emrc گروه dnaunion هم توضیح داد: ما روی چندین استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و هدف ما تجمیع مقوله‌های مارکتینگی در کنار یکدیگر است. در گزارش کابینت با بزرگ‌ترین مارکت مصرف کردیم اما مبنا لزوما قیمت نیست. رفتار فقط بر اساس قیمت نیست و عوامل بسیاری می‌تواند در تمایل کاربران به خرید محصولات نقش داشته باشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر