شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 86248
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1402 13:59
انجمن موبایل با ارسال نامه به مخبر: ممنوعیت واردات آیفون ۱۴را لغو کنید

ماجرای ورود غیرقانونی آیفون‌های ممنوعه!

انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از سال گذشته، گفته که تخمین زده شده تاکنون ۱۲۰ هزار آیفون ۱۴ به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده است.
انجمن واردکنندگان موبایل طی نامه‌ای پیشنهادهایی در حوزه اصلاحات برخی مقررات واردات موبایل به معاون اول رییس‌جمهوری ارایه کرده و با اشاره به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از سال گذشته، گفته که تخمین زده شده تاکنون ۱۲۰ هزار آیفون ۱۴ به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده است.


در ادامه این نامه آمده است که با توجه به رشد تکنولوژی، روش‌های گوناگونی برای دورزدن سیستم رجیستری وجود دارد که عملاً آنتن را به آیفون‌های ۱۴ بازمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات صرفاً آسیب به دولت از منظر عدم تحقق درآمدی و آسیب اقتصادی به واردکنندگان که از فرصت واردات این کالا محروم شده‌اند، به‌همراه داشته است.

   چقدر آیفون وارد شده؟ 
اخیراً متن نامه‌ای منتشر شده که از سوی انجمن واردکنندگان موبایل و اتاق بازرگانی ایران ارسال شده است. در این نامه به جلسه مشترک ۲۷ اردیبهشت‌ماه با کمیسیون اقتصادی معاون اول ریاست‌جمهوری اشاره شده که هدف آن بررسی چالش‌های اساسی زنجیره تأمین و توزیع موبایل است. در همین راستا نیز سه راهکار پیشنهادی برای حل چالش‌های مذکور، ارایه شده است.  در بخش اول نامه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و سوء‌استفاده از رویه مسافری اشاره شده است. بر این اساس انجمن با اشاره به اینکه در حال حاضر همه موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، به جز آیفون ۱۴ فقط با منشأ ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند، گفته که موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه با قیمت‌های غیرواقعی به دست مصرف کننده می‌رسد.

از طرف دیگر در نامه تاکید شده که آیفون ۱۴ همچون بسیاری از کالاهای موبایل، در چین توسط شرکت فاکسکان تولید می‌شود و هیچ قابلیت متفاوتی اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل ندارد و عملاً نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است، اما در ردیف کالاهای ممنوع‌الورود قرار گرفته است. بنابراین این مدل تا یک اسفند با سوءاستفاده از رویه مسافری وارد می‌شده و ارز آن عموماً به‌طور قاچاق از کشور خارج شده و با روش‌های غیرشفاف در سامانه‌های گمرک ثبت شده است. انجمن واردکنندگان موبایل همچنین تخمین زده که حجم واردات این کالا بیش از ۱۲۰ هزار گوشی بوده، هر چند به‌علت جلوگیری از ثبت رسمی آمار آن، تعداد دقیق وجود ندارد. مجموع ارزش دلاری آن نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در این میان انجمن هشدار داده که با توجه به رشد تکنولوژی، روش‌های گوناگونی برای دو رزدن سیستم رجیستری وجود دارد که عملاً آنتن را به آیفون‌های ۱۴ بازمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات صرفاً آسیب به دولت از منظر عدم تحقق درآمدی و آسیب اقتصادی به واردکنندگان که از فرصت واردات این کالا محروم شده‌اند، به‌همراه داشته است.

از طرف دیگر ورود حجم زیاد آیفون ۱۳ که عموماً کارکرده، رفرش یا غیراصلی هستند، باعث متضررشدن بخشی از مصرف‌کنندگان شده است. همچنین انجمن موبایل هشدار داده که اگر استفاده از این روش‌های جدید به صرفه اقتصادی برای همه گوشی‌های پرمصرف و ارزان قیمت برسد، عملا طرح رجیستری کارایی خود را از دست خواهد داد و قاچاق مسافری بازار را خواهد گرفت.

در نتیجه این شرایط انجمن از معاون اول رییس‌جمهور خواسته که برای کلیه مدل‌های برند آیفون و سامسونگ، مجوز ایجاد شناسه کالا صادر شود تا جلوی سوء‌استفاده از رویه واردات مسافری گرفته شود. در واقع آنها خواهان رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ شده‌اند.

در بخش دیگر نامه به بحث ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار پرداخته و پیشنهاد شده «صدور مجوز ثبت سفارش و تخصیص ارز از منشأ ارز خود یا دیگران یا منشأ ارز صادرات خود یا دیگران، برای واردات کلیه کالاهای با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار، صرفاً برای شرکت‌های واردکننده موبایل با سابقه بیش از ۲ سال و سابقه رفع تعهد ارزی بیش از ۸۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و امتیاز خدمات پس از فروش بالاتر از ۷۵ در سامانه جامع گارانتی کشور باشد. همچنین از ایجاد سابقه مجاز برای واردات از منشأ ارز حاصل از صادرات خود یا غیر در سال بعد از واردات و همین طور امکان واردات زیر ۶۰۰ دلار به میزان واردات سال گذشته با منشأ ارز حاصل از صادرات خود جلوگیری شود». البته مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرده که این نامه ارتباطی با اتاق بازرگانی ایران ندارد و از سوی انجمن ارسال شده است.

   واردات آیفون ۱۴ غیرقانونی است
در همین حال، رییس اتحادیه فروشندگان موبایل تهران با بیان اینکه همچنان واردات و فروش آیفون ۱۴ ممنوع است، گفت: از دولت تقاضا شده که با واردات این کالا موافقت کند و دولت در حال بررسی است.

محمدرضا رمضان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه گفته می‌شود دولت با واردات رسمی تلفن همراه آیفون ۱۴ موافقت کرده است، اظهار داشت: تقاضا شده است که واردات آیفون ۱۴ قانونی شود زیرا برخی از نهادها می‌گویند این گوشی به ماهواره استارلینک وصل می‌شود در حالی که ممنوع است و برخی نهادها هم می‌گویند این اتصال انجام نمی‌شود؛ دولت در این زمینه در حال بررسی است که اگر در این زمینه مشکلی پیش نیاید با واردات موافقت خواهد کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و موبایل تهران افزود: هم اکنون هیچ چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است؛ در صورت موافقت با واردات ابتدا باید مقدماتی همچون تعیین و پرداخت هزینه‌های گمرکی انجام شود. وی ادامه داد: همچنان واردات و فروش این کالا ممنوع است و فروش موبایل مسافری نیز غیرقانونی محسوب می‌شود. رمضان در مورد میزان واردات آیفون ۱۴ گفت: با توجه به اینکه این موبایل به صورت رسمی وارد کشور نشده است نمی‌توان آمار دقیقی ارایه داد؛ برخی تخمین می‌زنند که از مسیر مسافری حدود ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده باشد. اما به نظر ما شاید حدود ۲۰۰ هزار دستگاه آیفون ۱۴ به صورت غیررسمی وارد کشور شده باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و موبایل تهران تاکید کرد: زمانی می‌توان آمار دقیق از واردات آیفون ۱۴ داد که از سوی شرکت‌های رسمی و از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر