يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86234
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1402 12:18
صدرایی، کارشناس حوزه خودرو از رانت جدید برای مالکان خودروهای اسقاطی انتقاد کرد

منتظر مافیای خودروهای فرسوده باشید

یک کارشناس بازار خودرو، معتقد است که واردات خودرو در ازای گواهی اسقاط خودروهای فرسوده باعث رونق دلالی و مافیا در بازار خودروهای فرسوده شده و تحمیل هزينه‌های اضافی به واردکننده‌ها و درنهایت افزایش قیمت خودرو می شود.
به گزارش راه امروز، بعد از این که بحث‌ها پیرامون این که سازمان استاندارد مانع واردات خودروها است، فروکش کرد، بحث دیگری حول واردات خودرو داغ شد. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد: تا زمان تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، واردکنندگان خودرو مکلف هستند که به ازای واردات دو دستگاه خودرو، گواهی یک خودروی اسقاطی را ارائه کنند.

آیین نامه چه می گوید؟

براساس آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، به ازای هر دو عدد خودرو وارداتی باید یک گواهی اسقاط ارائه شود. واریز وجه ریالی معادل گواهی اسقاط امکان‌پذیر نیست و تنها گواهی اسقاط خودرو فرسوده قابل قبول است. مطابق آن‌چه در قانون واردات خودروهای کارکرده ذکر شد، اکنون متقاضیان واردات خودروهای دست دوم بایستی گواهی اسقاط به گمرک ارائه دهند. بنابراین علاوه بر هزینه‌ای که صرف خرید خودرو کارکرده خارجی می‌شود، بایستی یک خودرو فرسوده نیز خریداری شود.

این شرط پیش از این برای واردات کامیون‌های کارکرده نیز وجود داشت اما با اصلاح قانون واردات خودروهای کارکرده سنگین، جایگزین ریالی برای آن تعیین شد. اکنون متقاضیان واردات خودروهای سنگین کارکرده می‌توانند با پرداخت 1.5 درصد قیمت خودرو، جایگزینی برای گواهی اسقاط ارائه دهند.

اسقاط خودرو بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97 به کما رفت. حال، به نظر می رسد، دولت سیزدهم به دنبال این است تا بار دیگر اسقاط خودروهای فرسوده را به جریان بیندازد.  آن طور که شنیده می شود به زودی آیین نامه اجرایی اسقاط خودرو در هیات دولت مطرح و مصوب می شود. 


چرا گواهی اسقاط مانعی برای واردات خودرو است؟ 

انتشار این خبر سبب شد تا حامیان واردات خودرو، این موضوع را به سنگ‌اندازی در مسیر واردات تعبیر و از آن انتقاد کردند. چنانچه فرآیند واردات خودروهای کارکرده رونق بگیرد و افراد بسیاری اقدام به واردات خودرو دست دوم کنند، قیمت خودروهای اسقاطی به سطوح بالاتر نیز ارتقا خواهد یافت.  

«بابک صدرایی»، کارشناس صنعت و بازار خودرو در این باره به خبرنگار «راه امروز» گفت: قبل از این هم گواهی اسقاط خودروهای فرسوده برای واردات خودرو وجود داشت، که باید بگویم مکانیسم درستی نیست. متاسفانه در حال حاضر برخی افراد هستند که اقدام به خرید این خودروهای فرسوده می کنند. از آن طرف مالکان یا مافیای این خودروها هم از این الزام اطلاع دارند و قیمت‌ها سرسام‌آور گران می‌شود.

صدرایی افزود: دولت باید چاره دیگری بیندیشد و این موضوع را به شکل دیگری ساماندهی کند، دولت می‌تواند به ازای هر خودروی فرسوده‌ای که معرفی می‌شود برای تعویض آنها مقداری کمک مالی داشته باشد.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: این که در ازای واردات، خودروهای فرسوده را از بازار بخرند و اسقاط کنند باعث رونق دلالی و مافیا در زمینه خودروهای فرسوده می‌شود و قيمت‌های غیرمنطقی به واردکننده‌ها تحمیل و قیمت خودرو صعودی می‌شود. باید تصمیمی اتخاذ شود که حد وسط و تعادل باشد و شاهد این نوع اتفاقات نباشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر