يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 862
تاریخ انتشار: 11 تير 1392 11:38
روایت آیت‌الله یزدی از اختلاف با آیت‌الله مصباح

ترکش‌های اختلاف انتخاباتی برخی، دامن جامعه مدرسین را هم گرفت

 




 

به گزارش راه مردم، اگر «جامعه روحانیت مبارز» این روزها با درخواست از «روحانی» برای از سرگیری حضورش در جلسات جامعه روحانیت برای بازیابی هویت سیاسی خود تلاش می‌کند، اما تشکل روحانی موازی آن یعنی «جامعه مدرسین» در حال تجربه شرایط پیچیده‌تری است. به طوری که آیت‌الله یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین نسبت به تجزیه این تشکل هشدار می‌دهد.





جامعه مدرسین تا مرز تجزیه پیش رفت

 آیت‌الله یزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، به تشریح عملکرد تشکل روحانی در انتخابات پرداخت. وی اظهار کرد: «بنده به‌عنوان یکی از اعضای جامعه مدرسین وظیفه خود می‌دانستم که این تشکل گرفتار تجزیه نشود و آن حالتی که برای جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز در تهران پیش آمد (که دچار دودستگی شدند و خود به خود در مسایل سیاسی هم دودسته شدند) ما سعی کردیم در جامعه مدرسین این تجزیه پیش نیاید. خوب است طلاب محترم حوزه اطلاع داشته باشند و بدانند که کار تا مرز عملی‌شدن این تجزیه پیش رفت».

وی افزود: «نزدیک بود که یک تشکل جدیدی شکل بگیرد. چه توسط کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه آنهایی که شرکت نمی‌کنند. خوشبختانه به دلایل مختلف و به خواست خداوند متعال جلوی این تجزیه گرفته شد و خدا را شکر می‌کنیم که در حال حاضر هیچ تجزیه‌ای در جامعه مدرسین وجود ندارد.»

آیت‌الله یزدی با اشاره به اینکه بارها با تعدادی از اعضای جامعه مدرسین که در جلسات شرکت نمی‌کنند، تماس گرفته و حتی حضوری به منزلشان رفته و از آنها درخواست کرده است که در جلسات شرکت کنند، یادآور شد: «بنده تا آنجا که توانسته‌ام سعی کردم از تجزیه جامعه مدرسین جلوگیری کنم و به یاری خداوند هم تاکنون تجزیه پیش نیامده است. امیدوارم که این جریان اخیری هم که یک اشتباه بود، جبران شود و حوزه در جریان باشد. اینها چیزی نیست که بنده بخواهم پشت پرده عرض کنم.»

به روحانیونی که با آیت‌الله مصباح ارتباط داشتند، گفتیم از تفرقه جلوگیری کنیم

وی اظهار کرد: «زمانی که احساس کردم در حوزه یک حزب و گروهی که خود را منتسب به آیت‌الله مصباح می‌دانند به وجود می‌آید، به بعضی از روحانیون محترمی که با ایشان ارتباط خاص دارند، در جلسات خصوصی که با آنها داشتم، گفتیم که از تفرقه و تجزیه جلوگیری کنیم، ولی متاسفانه مشکل حل نشد. البته بنده ارادت خاصی به آیت‌الله مصباح یزدی دارم، ایشان عضو جامعه مدرسین هستند.»

 رییس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «خوب است طلاب محترم ما بدانند، بنده خدا را گواه می‌گیرم، ما برای جلوگیری ازتفرقه به همراه چند تن از دوستان جلسه‌ای کاملا خصوصی تشکیل دادیم و از تعدادی از اعضای مجلس خبرگان دعوت کردیم. هدف اصلی این بود که انعطاف بیشتری بین روحانیون باشد تا شکاف جدیدی به وجود نیاید، به این امید که روحانیت مبارز و جامعه مدرسین درخصوص مسایل سیاسی کشور همراهی و همدلی داشته باشند که این وحدت و همدلی امر بسیار مفیدی است.»

جواب درستی از آیت‌الله مصباح برای همراهی نگرفتم

وی افزود: «در آن جلسه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بنده خطاب به جناب آقای مصباح عرض کردم، جناب آقای مصباح، اگر جامعه مدرسین و روحانیت مبارز در مسایل انتخاباتی آینده که در پیش داریم به یک نقطه واحدی رسیدند شما که در جامعه اثر‌گذار هستید آمادگی آن را دارید که همراهی و کمک کنید تا اختلاف کمتر شود تا با همراهی شما این دو نهاد که اثر‌گذار هستند یکی شوند و اختلافات بین آنها کمتر شود؟ ایشان فرمودند در آن زمان هر تکلیف شرعی که داشته باشم عمل خواهم کرد.»


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «آیت‌الله مهدوی فرمودند همه ما موظفیم که تکلیف شرعی را عمل کنیم. بنده مجددا عبارات خود را تغییر دادم و عرض کردم جناب آقای مصباح این مشخص است که همه ما تکلیف شرعی را عمل خواهیم کرد. هیچ‌کس قصد ندارد به‌تکلیف غیرشرعی عمل کند. بحث این است که از نظر سیاسی فرمایشات شما در جامعه تاثیر دارد و مردم به این مسایل توجه دارند. هرچه شکاف کمتر باشد و اگر به یک نقطه رسیدیم شما حاضر هستید همراهی و کمک کنید تا هرسه به یک نقطه مشترک برسیم؟ ایشان فرمودند صحبت‌های شما درست و عاقلانه است. به هر حال شرایط زمان باید بررسی شود. باید در زمان خودش بررسی کنم. دفعه سوم که بنده اصرار کردم و جواب درستی نگرفتم، یکی از آقایان گفتند این موضوع را ادامه ندهید به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.»

 آیت‌الله مصباح در جریان انتخابات آسیب دید / معرفی «لنکرانی» به‌عنوان منتخب از سوی آیت‌الله مصباح کار درستی نبود

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه سه روز بعد در تهران، آیت‌الله مصباح‌یزدی در یکی از حسینیه‌های تهران، جلسه گرفتند و آقای لنکرانی را به‌عنوان منتخب خود معرفی کرد، اظهار کرد: «در حالی که هنوز شورای نگهبان نظر نداده بود که چه کسی صلاحیت دارد یا صلاحیت ندارد، این کار درستی به نظر نمی‌رسید. ما دنبال این بودیم که شکافی وجود نداشته باشد. بنده واقعا متاسفم که یک سرمایه گرانقدر حوزه بخواهد به این شکل آسیب ببیند. متاسفانه این آسیب به آیت‌الله مصباح رسید. در جریان انتخابات هم همین آسیب به جامعه مدرسین رسید. آسیب سختی به جامعه مدرسین وارد کردند که بنده متن جریان را بازگو می‌کنم.»

وی ادامه داد: «جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز مدت‌ها و ماه‌ها بود که در کمیسیون‌های مشترکی با هم همکاری می‌کردند، برای اینکه ایجاد وحدت کنند و تفرقه بین اصولگرایان کمتر شود. جلسات مشترکی در تهران و قم تشکیل شد که مقداری موفق بودند به این معنا که تقریبا تمامی کاندیداهای جناح جبهه پیروان خط امام و رهبری کنار رفتند.»

 رییس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: «به طور خلاصه در جلسه روز جمعه دهم خرداد، آخرین روزی بود که بحث باید به نتیجه می‌رسید. تمام وقت آن جلسه با حضور 19 نفر تشکیل شد تا راجع به صلاحیت افراد بحث شود.

زمان رای‌گیری، گفتند هنوز باید بحث شود که موافقت شد. برخی گفتند فرصتی نیست و در همان جلسه تصویب کردند که در جلسه فوق‌العاده بعدی یعنی روز یازدهم خرداد، اکثریت جلسه هرچه گفتند همان اعلام شود که متن آن مصوبه هم موجود است. حتی بنده اشاره کردم که شب تحصیلی است، ممکن است بعضی‌ها حضور نداشته باشند که گفتند مشکلی نیست.»

آرای ولایتی و قالیباف 8 به 5 بود

وی گفت: «در جلسه فوق‌العاده، نتیجه رای‌گیری هشت به پنج بود. یعنی هشت نفر با آقای «ولایتی» بودند و پنج نفر هم با آقای «قالیباف». برخی گفتند خوب است بعضی از دوستانی که به آقای قالیباف رای داده‌اند، بیایند این طرف تا مقدار رای این طرف بیشتر شود. بنده هم هیچ‌وقت از شخص خاصی نام نبرده‌ام و عرض کرده‌ام نظر بنده، نظر اکثریت جامعه است. این چند نفر از جمله آقایانی که به قالیباف رای داده بودند، برگشتند.»

آیت‌الله یزدی افزود: «در زمان اتمام جلسه اکثریت آن جلسه 15 نفر بود که براساس مصوبه جلسه فوق‌العاده دهم خرداد این اکثریت باید اعلام می‌شد. پس اکثر جامعه آقای ولایتی را انتخاب کردند و چند نفر هم که در آن جلسه حضور نداشتند، بعدا اضافه شدند و با امضاي نامه‌ای، رای اکثریت را تایید کردند. طبق روال گذشته صورتجلسه‌ای تنظیم شد که این کار در دوره‌های گذشته هم سابقه داشت و همیشه رای اکثریت اعلام می‌شد و کسی هم خلاف آن عمل نمی‌کرد. یعنی همه رای اکثریت را می‌پذیرفتند.»

وی با بیان اینکه بعد از این جریان ما متوجه شدیم بعضی از دوستان و اعضای جامعه محترم مدرسین و از علاقه‌مندان آیت‌الله مصباح از جمله آقایان عبداللهی، رجبی و کعبی گفتند این جلسه فوق‌العاده قانونی نبوده و این اکثریت نیست و بنده هرچه گفتم آنها قبول نکردند.

در بعضی از جلسات برای جلوگیری از اختلاف به گریه افتادم

آیت‌الله یزدی با اشاره به یک واقعه تاریخی مشابه سیاسی در جامعه مدرسین، خاطرنشان کرد: «بنده شاهد اختلافات شدید آیت‌الله آذری با بعضی آقایان بودم؛ دعواهایی که هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم. در بعضی از این جلسات برای جلوگیری از اختلاف و آرام‌کردن اوضاع به گریه افتادم.

در صورتی که در آن زمان بنده هنوز دبیر جامعه نبودم و مرحوم آیت‌الله فاضل دبیر بودند. بنده شاهد آن جریانات بودم. به نظرم این اختلاف اخیر خیلی مهم نیست و می‌دانم که بر اثر کم‌تجربگی و جوانی است، ولی به هرحال این اشتباه موجب شد که آقایان ضربه‌ای به جامعه مدرسین وارد کنند.»

یزدی در پایان اظهارات خود گفت: «در جریان این انتخابات، ترکش‌های اختلافی که به وسیله برخی آقایان در مسایل سیاسی کشور به وجود آمد، دامن جامعه مدرسین را هم گرفت و ضربه‌ای بر جامعه مدرسین وارد شد که امیدواریم با گذشت زمان آثار این ترکش‌ها از بین برود و جامعه به حالت اول خود بازگردد.»






نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر