جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 86168
تاریخ انتشار: 08 مرداد 1402 11:12
کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی تشکیل شد

گام جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

روابط عمومی بانک مرکزی روز گذشته از تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی در این نهاد خبر داد. به‌نظر می‌رسد نخستین هدف این کمیته صرافی‌های متخلف در زمینه معاملات ارزی باشد.
 نعمت‌اله کریمی، مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی درباره شکیل کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی در این نهاد  گفت: «از مهم‌ترین تخلفاتی که منجر به ابطال یا تعلیق مجوز فعالیت برخی از صرافی‌ها شده است می‌توان به خروج سرمایه صرافی، استفاده از حساب‌های شخصی در عملیات صرافی، عدم فعالیت طولانی مدت، عدم فروش ارز ظرف مهلت سه روز کاری، عدم ثبت عملیات صرافی در سامانه‌های بانک مرکزی، خودداری از خرید و فروش ارز، فعالیت بسیار کم و عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز بازرسان بانک مرکزی اشاره کرد.»

 به‌نظر می‌رسد پس از اقداماتی نظیر بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی و تجمیع عمده معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا، برخورد با صرافان متخلف گام جدید بازار‌ساز در جهت کنترل بازار ارز است. البته برخورد با معامله‌گران ارزی موضوع جدیدی برای فعالان بازار نیست، اما نکته متفاوت گام جدید بازار‌ساز، هدف قرار دادن معامله‌گران رسمی است.

دیروز شنبه 7 مرداد ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار افزایشی بود. در حالی که طی تعطیلات روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ نقدی دلار از حرکت ایستاده و نرخ فردایی این ارز افزایشی ثبت می‌شد، در بازار صبح روز گذشته نرخ نقدی به فردایی رسید. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز شنبه با حدود 400تومان رشد نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته به رقم 48 هزار و 900 تومان رسید.

 برخلاف روند افزایشی دلار، قیمت سکه در سطوح قیمتی ابتدای کانال 28 میلیون تومانی تعدیل شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته نسبت به نرخ پیشین خود حدود 30 هزار تومان ارزان شد و در رقم 28 میلیون و 150هزار تومان به فروش رسید. 

تصمیم جدید بانک مرکزی پای ضابطین قضایی را مجددا به بازار باز می‌کند، اما این‌بار جهت بررسی تخلفات بنگاه‌های رسمی. در سال‌های گذشته از جمله پرتکرار‌ترین مطالب مخابره شده از بازار ارز، خبر دستگیری فعالان غیر‌رسمی ارزی جهت کاهش سطح فعالیت‌های سوداگرانه و همین‌طور جلوگیری از نوسانات نرخ ارز بوده است.

اما به‌نظر می‌رسد که کمیته جدید تشکیل شده در بانک مرکزی جهت بررسی فعالیت صرافی‌های رسمی به بازار وارد می‌شود. نعمت‌اله کریمی، مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی در خصوص اهمیت شکل‌گیری نهادی جهت برخورد قاطع با متخلفان ارزی گفت: «در شرایط تحریمی کشور، صرافی‌های مجاز و قانونمند نقش مهمی در انجام امور ارزی کشور دارند و بانک مرکزی هم با پیاده‌سازی سیستم رتبه‌بندی از این صرافی‌ها حمایت می‌کند. 

با تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی با حضور نهادهای ذی‌ربط از جمله نمایندگان مراجع محترم قضایی، پلیس امنیت اقتصادی، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با تمام ظرفیت نسبت به شناسایی متخلفان بازار ارز در دو حوزه صرافی‌ها و مشتریان صرافی‌ها اقدام می‌شود.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر