يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 86056
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1402 10:23
گمرک: دامپزشکی مجوز ترخیص را دیر صادر کرد/ سازمان دامپزشکی: شرکت‌ واردکننده با گمرک مشکل داشت!

واکنش دو سازمان به محموله گوشت‌های وارداتی

اخیرا خبری مبنی بر ترخیص محموله حدود ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از یکسال منتشر شده است. خبری که فعالان صنایع غذایی در واکنش به آن ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که تاریخ انقضای این گوشت‌ها گذشته، بنابراین نباید وارد بازار شوند.
سخنگوی سازمان دامپزشکی ضمن تایید سلامت این گوشت‌های وارداتی به ایسنا گفته است: سال گذشته حدود ۱۲۱ تن گوشت منجمد وارد کشور شد و سازمان دامپزشکی از آن نمونه‌برداری کرد و پس از آزمایش‌های متعدد سلامت آن را تایید کرد.

به گفته او، بعد از یکسال و به دلیل مشکلاتی که شرکت‌ واردکننده با گمرک داشت بالاخره دستور ترخیص آنها داده شد. سازمان دامپزشکی نیز مجدد هفته گذشته نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم را انجام داد و بنابراین می‌توان گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشت‌ها سالم هستند. همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادر شده و به شرکت واردکنند نیز این موضوع اعلام شده است. اسدی در پاسخ به اینکه آیا قرار است این گوشت‌ها وارد بازار شوند یا خیر؟ گفت: از لحاظ سلامت، گوشت‌ها سالم و قابل مصرف است و طی مدت این یکسال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، اما بیشتر این گوشت‌ها وارد صنعت برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) می‌شوند.

البته اظهارات سخنگوی دامپزشکی در حالی است که روز گذشته روابط عمومی گمرک با ارایه توضیحاتی به خبرنگار «تعادل» اعلام کرد: گمرک یک سازمان مجری است و بر این اساس تا زمانی که مجوزهای لازم از سوی نهادهای ذی ربط صادر نشود، امکان ترخیص کالا از گمرک فراهم نیست. بنابراین با توجه به اینکه نهادهای ذی ربط از جمله سازمان امور دامپزشکی مجوزهای لازم برای ترخیص محموله گوشت برزیلی را صادر نکرده، شاهد ماندگاری یکساله این محموله در گمرک بودیم. از این رو، نهادهای ذی ربط که این زمینه کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند نه گمرک. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر