شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 86054
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1402 01:19
منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا می گوید: ما که منطق بلند داریم چرا از مذاکره با آمریکا بترسیم؟ ما الان با آمریکا مذاکره می‌کنیم، اما آمریکایی‌ها در یک اتاق دیگر نشسته اند. مگر ما با آمریکایی‌ها در عراق مذاکره نکردیم؟ مگر در آن مذاکره باختیم؟ مگر ما با آمریکایی‌ها در افغانستان مذاکره نکردیم؟ مذاکره‌کننده‌های ما اگر محکم باشند، با تکیه بر آرمان‌های انقلاب حرفشان را می‌زنند.
چالش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا به حدی رسیده است که به باور برخی کارشناسان سیاست‌خارجی باید به مذاکره سیاسی و همه جانبه روی آورد. اما موانعی در این بین وجود دارد که طی سال‌های اخیر جلو گفتگو‌های مستقیم و همه جانبه را گرفته است. علی اکبر صالحی اخیرا پیشنهاد کرده که فرصت مناسبی برای مذاکره مستقیم با آمریکا به وجود آمده که می توانیم از آن استفاده کنیم. به گفته او اگر مذاکرات سیاسی و همه جانبه‌ای با آمریکا انجام شود آنگاه با کشور‌های دیگر نیز به راحتی می‌توان ارتباط داشت. 

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، درباره لزوم مذاکره با آمریکا به «انتخاب» گفت: ما که منطق بلند داریم چرا از مذاکره با آمریکا بترسیم؟ ما الان با آمریکا مذاکره می‌کنیم، اما آمریکایی‌ها در یک اتاق دیگر نشسته اند. مگر ما با آمریکایی‌ها در عراق مذاکره نکردیم؟ مگر در آن مذاکره باختیم؟ مگر ما با آمریکایی‌ها در افغانستان مذاکره نکردیم؟ مذاکره‌کننده‌های ما اگر محکم باشند، با تکیه بر آرمان‌های انقلاب حرفشان را می‌زنند. در یکی از جلسات برجامی بود که آقای جان کری از دستش خودکارش پرت می‌شود و به عراقچی می‌خورد و عراقچی خودکار را به سر جان کری می‌زند. آن‌ها اگر آدم باشند برخورد اخلاقی می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: من با موضوع تامین منافع ملی، موافق مذاکره رو در رو هستم. همانطور که رسول الله با یهودی‌ها مذاکره کرد. خدا به موسی می‌گوید با فرعون مذاکره کند، اما پرخاشگر نباش! وقتی خدا به رسول خود توصیه به مذاکره می‌کند چرا ما مذاکره نکنیم؟ ما که قرار نیست در مذاکرات آرمان‌فروشی کنیم، ما آدم‌های انقلابی هستیم و صد هزار شهید بزرگ داده‌ایم که یک قدم از آرمان‌هایمان عقب نشینیم. چین که تضادهایش با آمریکا کمتر از ما نیست، ولی گفتگو می‌کند. برای حفظ منافع ملی هیچ اشکالی ندارد که با آمریکا بر پایه کرامت کشور گفتگو کنیم.

این فعال سیاسی سپس در رابطه با موانع گفتگوی سیاسی با آمریکا گفت: یک تفکری که امروز به عنوان جریان خالص‌ساز در کشور در حال تنظیم کشور است اشتباه می‌کند. سطح بین‌الملل را با سطح رفتار‌های اعتقادی اشتباه گرفته‌اند. سطح بین‌الملل سطح تامین منافع ملی است. ما پشت میز مذاکره آمریکایی‌ها را مسلمان نمی‌کنیم آن‌ها نیز ما را مسیحی نمی‌کنند. عده‌ای اینطور جا انداخته‌اند که هرکسی با آمریکا مذاکره کند بی غیرت است، اما اینطور نیست.

حقیقت‌پور در پایان گفت: چرا از مذاکره با آمریکا بترسیم و حق دلالی به کشور‌ها بدهیم؟ ما مثل آدم‌های قوی مانند وزرای خارجی قبلی از جمله آقای خرازی و عراقچی و ظریف با آن‌ها برخورد می‌کنیم که آمریکایی‌ها جلوی آن‌ها کم می‌آوردند. به نظر من با حفظ آرمان‌های انقلاب ایران هیچ اشکالی ندارد که محکم و مقتدر مذاکره کنیم حتی نرمش قهرمانانه انجام دهیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر