شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 86038
تاریخ انتشار: 31 تير 1402 11:10
بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و افغانستان در سال گذشته به صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری ایران به همسایه شرقی منجر شده است.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و افغانستان در سال گذشته افت نسبی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با کاهش ۱۰ درصدی از نظر دلاری و کاهش ۱۹ درصدی از نظر وزنی مواجه شده اما از نظر ریالی افزایش۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

این کاهش مبادلات تجاری ایران و افغانستان ناشی از کمتر شدن صادرات از نظر وزنی و ارزش دلاری است. نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۱.۶ میلیارد دلار محصولات مختلف به افغانستان، این شریک تجاری را یک پله پایین آورده و به ششمین مقصد صادراتی ایران تبدیل کرده است. از سوی دیگر واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۳۷ درصدی مواجه شده و افغانستانی‌ها بالاتر از سال گذشته پنجاه و یکمین واردکننده به ایران هستند.

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ میلیون دلار کالای مختلف از افغانستان وارد کرده بود و این کشور پنجاه و سومین فروشنده به ایران لقب گرفته بود. در سال جاری  اما با واردات بیش از ۲۸ میلیون دلار دو رتبه ارتقاء پیدا کرد.

نگاهی به آمارهای واردات افغانستان به ایران در سال گذشته، نشان از افزایش ۲۷ درصدی از نظر وزنی، رشد ۳۷ درصدی از نظر ارزش دلاری و افزایش ۷۰۲ درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.


سال گذشته چه کالاهای ایرانی مسافر افغانستان شدند؟

بررسی جزییات صادرات ایران به افغانستان نشان می‌دهد که «سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین» در رتبه نخست کالاهای صادر شده به افغانستان قرار گرفته و سهم بیش از ۱۲.۹۹ درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد.

پس از آن «روغن و سایر محصولات که از تقطیر قطران های زغال سنگ در درجه حرارت زیاد بدست می‌آید» دومین محصول صادراتی به افغانستان است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۷۸ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته «سایر فرآورده های غیر مذکور دارای۷۰ درصد وزنی یا بیشتر نفت یا روغن های معدنی قیری» نیز در رتبه سوم در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به افغانستان هستند. جزییات ۱۰ کالای نخست صادراتی ایران به افغانستان در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

سال گذشته چه محصولاتی از افغانستان خریدیم؟

واردات ایران از افغانستان با  جهش نسبی مواجه شده است. «سرب تصفیه شده بصورت کارنشده» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از پنج میلیون دلار خرج برداشته و  ۱۷.۴۳ درصد واردات افغانستان به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «سایر» است که با ارزشی بالغ بر ۳.۳ میلیون دلار و سهم ۱۱.۵۵ درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد. این محصول در گروه «محصولات نباتی» در جداول تعرفه‌های گمرکی و در کنار محصولاتی مانند «دانه‌ آفتابگردان، حتی خرد شده» قرار دارد.

«سایر نباتات و اجزاء آن ها مورد مصرف در عطر سازی و داروسازی غیر مذکور در جای دیگر»، «دانه کنجد به استثنای بذر آن»، «ماش سبز» و غیره دیگر کالای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان افغانستانی در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. جزییات ۱۰ کالای نخست وارداتی ایران از افغانستان در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر