شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 86017
تاریخ انتشار: 29 تير 1402 23:11
راهی که اخیراً ایران برای گفتگو با کشور‌های تاثیرگذار عربی همچون عربستان و مصر در پیش گرفته است، می‌تواند شرایط را به گونه دیگری رقم بزند. بار‌ها گفته شده که همچون کشور‌های عربی می‌توان در کنار روسیه و چین ایستاد و با آمریکا متحد بود و با اروپا رایزنی کرد. ایران می‌تواند اتحاد خود را با روسیه تداوم ببخشد، اما لزوما این به معنای برهم زدن توازن رابطه با غرب نیست.
روزنامه سازندگی نوشت: تاثیر منفی بیانیه برخی کشور‌های عربی با روسیه درباره جزایر سه‌گانه و دلایل نزدیکی‌های اخیر این کشور‌ها که متحد استراتژیک آمریکا هستند به روسیه بیشتر اثرگذاری خود و ساده‌دلی برخی تحلیل‌های رسانه‌ای اصولگرا را نشان می‌دهد. دفاع محکم فرمانده ارتش و سپاه از ابدی بودن تعلق جزایر سه‌گانه به ایران و مواضع تند وزیر امور خارجه درباره روسیه نشان داد که داستان پشت پرده عمیق‌تر از تحلیل‌های ساده‌انگارانه است چراکه سابقه نداشته که در حد فرماندهان عالی ارتش و سپاه به چنین ادعا‌های کودکانه‌ای واکنش نشان دهند.

سفر اردوغان به این کشور‌ها و حتی نخست‌وزیر هند چینشی را نشان می‌دهد که تداوم همکاری یک‌طرفه و نامتوازن با روسیه، ایران را در بحرانی فروخواهد برد که روسیه خودش در آن گرفتار آمده و مسکو نیز از اینکه کشور‌های دیگر را با خود در بحران ایران همراه کند حتما منتفع خواهد شد. موافقت تازه آمریکا با پرداخت بدهی‌های عراق به ایران نشانه‌ای از نوعی توافقات راهگشاست؛ حتی اگر در اخبار رسمی از اینگونه توافقات خبری منتشر نشود. چنانکه همزمان با سفر وزیر خارجه پادشاهی عمان، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر میانجی‌گری مجدد منتشر شد.

پیشنهاد گفت وگو
راهی که اخیراً ایران برای گفتگو با کشور‌های تاثیرگذار عربی همچون عربستان و مصر در پیش گرفته است، می‌تواند شرایط را به گونه دیگری رقم بزند. این لزوما کنار گذاشتن همکاری‌ها با سایر کشور‌ها نیست. بار‌ها گفته شده که همچون کشور‌های عربی می‌توان در کنار روسیه و چین ایستاد و با آمریکا متحد بود و با اروپا رایزنی کرد. ایران می‌تواند اتحاد خود را با روسیه تداوم ببخشد، اما لزوما این به معنای برهم زدن توازن رابطه با غرب نیست.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای عمانی خود گفت: معتقدیم روابط کشور‌های همسایه در منطقه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای گسترش یابد.

این تنها چیزی است که امروز منطقه ما به آن بیش از گذشته نیازمند است و این اقدامی است که می‌تواند ثبات، صلح، امنیت و پیشرفت پایدار جمعی منطقه‌ای را در پی داشته باشد. در منطقه خلیج‌فارس احترام متقابل، حفظ حقوق ملت‌ها و حل مشکلات بر اساس گفتگو و همکاری کلید اصلی صلح، امنیت و پیشرفت پایدار در منطقه است.

وی گفت: در همین چارچوب، امروز در خصوص ابتکار پیشنهادی ایران برای نشست ۸ کشور حوزه خلیج‌فارس به علاوه یمن با آقای وزیر خارجه عمان گفتگو و تبادل نظر کردیم. در سفر اخیرم به چهار کشور حوزه خلیج‌فارس با استقبال مقامات این کشور‌ها از این ابتکار و تشکیل مجمع گف وگوی همکاری منطقه‌ای مواجه شدیم و امیدواریم در آینده شاهد اجرایی شدن این ابتکار باشیم.

حال شورای همکاری کشور‌های عربی پاسخ این دعوت را داده است. «جاسم البدیوى»، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد که همه کشور‌های حوزه خلیج فارس از روند عادی‌سازی بین عربستان سعودی و ایران استقبال کردند، زیرا توافق ایران و عربستان به ثبات در منطقه کمک می‌کند. البدیوی در ادامه گفت: تمایل داریم در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی با ایران، گفتگو‌های عمیق داشته باشیم.

اجازه به عراق
ایالات متحده به عراق اجازه داد تا از طریق بانک‌های غیر عراقی، بدهی خود به ایران در قبال واردات برق را بپردازد. این خبر از سوی یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن اعلام شد. او افزود که واشنگتن امیدوار است از این مسیر مانع قطع برق صادراتی ایران در تابستان گرم عراق شود. رویترز به نقل از این منبع نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دستور اعطای این معافیت ۱۲۰ روزه را امضا کرده تا عراق که شدیدا به برق ایران وابسته است، بتواند بدهی خود را از هم مسیر بانک‌های غیر عراقی در کشور‌های ثالث به ایران پرداخت کند. مبلغ پول‌هایی که به حساب‌های غیر عراقی سپرده می‌شوند نیز محدود خواهند بود و برای دسترسی ایران به این پول‌ها بار دیگر به مجوز ایالات‌متحده نیاز است. ایران نیز باید از این پول‌ها صرفا برای تامین کالا‌های بشر دوستانه استفاده کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر