پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 86000
تاریخ انتشار: 29 تير 1402 10:11
در یک سمینار تخصصی، کارشناسان و تولیدکنندگان بررسی کردند

حلقه گمشده صنایع پوشاک

در یک سمینار ‌‌‌تخصصی، مشکلات و مسائل تولید پوشاک در کشور از سوی فعالان این حوزه و کارشناسان مورد توجه قرار گرفت. هدف مهم ازسمینار هم‌اندیشی «شهر پوشاک: طلیعه مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش» آماده‌‌‌ کردن اذهان درباره ضرورت ایجاد زنجیره ارزش برای فعالان اقتصادی صنعت پوشاک است.

به گزارش راه امروز، سمینار ‌‌‌هم‌اندیشی «شهر پوشاک: طلیعه مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش» در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت برگزار شد. در این سمینار تخصصی، موضوع توسعه زنجیره ارزش در سطح ملی و الزام‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های عملیاتی آن از سوی متخصصان این حوزه مورد بحث قرار گرفت. سپس این موضوع به صورت تخصصی و با تمرکز روی ضرورت ایجاد «شهر صنایع همگن پوشاک» به عنوان تسریع‌‌‌کننده ایجاد مدل اقتصادی زنجیره ارزش مطرح شد.

این شهر با هدف کاهش هزینه‌های تولید، بهره گیری از ظرفیت های مختلف تخفیفات و معافیت های مالیاتی و عوارضی و عدم نیاز به روادید برای تردد فعالان اقتصادی تبعه سایر کشورها، تسهیل و و روان سازی امور اداری، در حال طراحی است.  این شهرک در واقع فرصتی مناسب برای تعامل با کشورها و تسهیل روابط تجاری است.

 «تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی، بهره مندی از فرصت ها و ظرفیتهای قانونی در این منطقه برای تولید صادرات محور و تأمین نیاز داخلی و با بهره مندی از آخرین سطح دانش و فناوری روز دنیا با نگاهی به آینده صنعت پوشاک ایران و جهان»، از دیگر اهداف ایجاد شهر پوشاک است.

توجه به زنجیره ارزش یک الزام است

در ابتدای این مراسم، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌‌‌های بازرگانی وزارت صمت در سخنرانی خود گفت: یکی از راهبردهای جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های اخیر توجه به زنجیره ارزش بوده است. در چند سال اخیر برنامه راهبردی کشور هم مبتنی بر زنجیره ارزش بوده است.

احمد تشکینی، گفت: نتایج مطالعات موسسه و وزارتخانه نشان می‌دهد که کم‌توجهی به زنجیره ارزش امروز دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه الزام است. در دنیا رقابت‌پذیری مفهوم متفاوتی دارد و وقتی از رقابت‌پذیری صحبت می‌کنیم از زنجیره ارزش حرف می‌زنیم که جنس کار را متفاوت کرده است. در موسسه مطالعات بازرگانی عمده فعالیت‌های ما در پنج‌سال اخیر مبتنی بر زنجیره ارزش بوده و از همین جا آمادگی خود را برای همکاری با صنایع مختلف اعلام می‌کنیم.

در ادامه این سمینار افسانه شفیعی به عنوان دبیر پنل‌‌‌های تخصصی این سمینار نکاتی را عنوان کرد و گفت: نساجی یکی از صنایع بزرگ ایران است که در تولید ناخالص داخلی سهم کوچکی دارد. این صنعت در زمین خلق‌ارزش با عملکرد ۵۲درصدی در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر صنایع کشور قرار دارد. این در حالی است که عدم‌انسجام در این صنعت به دلیل خرد، کوچک و متوسط بودن باعث شده است نتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

او با ارائه آماری گفت: متوسط ارزش هر تن محصول در بعد صادرات، در پوشاک ۶‌هزار دلار و در نساجی ۲‌هزار دلار است که از معادل پتروشیمی با عدد تقریبی ۶۰۰دلاری بالاتر است. توانمندی بالای بنگاه‌‌‌های خرد، کوچک و متوسط این صنعت سهمی بالغ بر ۶/ ۵‌درصد از بنگاه‌های زیر ۵۰نفر کارگر کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

 او گفت: اگر در کل کشور به صنعت پوشاک و نساجی نگاه کنیم، این صنعت ۸/ ۱‌درصد از مواد اولیه کل صنعت را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما در ارزش تولید، این رقم به ۰۳/ ۲‌درصد می‌‌‌رسد؛ یعنی هرچه مصرف کرده، بیشتر از آن را پس می‌دهد. اما این کوچک و زیر ۵/ ۲‌درصد است. با این حال اگر به ضریب خلق ارزش‌افزوده نگاه کنیم می‌بینیم که نسبت ارزش‌افزوده به ستانده‌ها، ۵۲‌درصد است که نسبت به سهم ۲۵درصدی کل صنعت، عملکرد تقریبا دوبرابری دارد.

هدف از ایجاد شهر صنعتی پوشاک چیست؟

در بخش دیگری از این سینمار، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک هم با بیان اینکه در صنعت پوشاک همه ظرفیت‌ها به‌رغم کم‌بودن تولید وجود داشته اما عمده مشکلات این بوده که هر فعالی به صورت فردی برای خودش فعالیت کرده است، گفت: حتی ۴۸۰ انجمن و اتحادیه که کم نیستند هم در نساجی و پوشاک مانند فعالان اقتصادی این صنعت، انفرادی کار کردند.

 او با اشاره به رایزنی‌‌‌ها برای ساخت شهر صنایع همگن پوشاک، گفت: این شهر با هدف کاهش هزینه‌‌‌های تولید، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی و عوارضی و عدم‌نیاز به روادید برای تردد فعالان اقتصادی تبعه سایر کشورها و تسهیل و و روان‌سازی امور اداری، در حال طراحی است.

 شیرازی ادامه ‌‌‌داد: تجمیع ظرفیت‌‌‌های بخش خصوصی، بهره‌مندی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های قانونی در این منطقه برای تولید صادرات‌محور و تامین نیاز داخلی با بهره‌مندی از آخرین سطح دانش و فناوری روز دنیا با نگاهی به آینده صنعت پوشاک ایران و جهان، از دیگر اهداف ایجاد شهر پوشاک است. او ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، پس از نهایی شدن این مهم و اخذ مصوبه‌‌‌های موردنیاز، زمینه ایجاد شهر پوشاک و استقرار اصناف مرتبط با آن فراهم شود.

بازاری که رها شده

محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، در این سمینار نیم‌‌‌روزه گفت: این‌‌‌روزها با هرکس صحبت کنیم، می‌‌‌گوید طبیعی است که در سه‌ماه خرداد تا مرداد صنعت پوشاک آرام بوده و رکود بر بازار حاکم است؛ اما اگر این تقارن زمانی با محرم را در نظر بگیرند بخشی از آن برطرف نمی‌شود؟ اینها بازارهای زنجیره ارزشی است که بعضا رهایشان کرده‌‌‌ایم. سه‌میلیون ایرانی در اربعین در آب و هوای مشخص با پوششی مشخص خواهند بود و این ظرفیتی است که باید از آن استفاده کنیم. اما تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد باید از ظرفیت‌‌‌های فرهنگی استفاده کرد.

او تصریح کرد: در حوزه صنعت پوشاک حدود ۱۰۰‌هزار واحد صنفی تولیدی ثبت‌شده در اصناف داریم که غیر از مجموعه‌‌‌های حوزه مشاغل و حوزه‌های مجوز گرفته از وزارت ارشاد هستند و حداقل ۲۸۰‌هزار واحد صنفی توزیعی در صنعت پوشاک وجود دارد. مجددا اینها به غیر از فعالان مجازی و بدون مجوز هستند و حدود‌ هزار واحد صنعتی فقط در بخش تولیدی بین ۷۰۰‌هزار تا یک‌میلیون کارگر دارند. اگر بخش توزیع را هم در نظر بگیریم، حدود ۲ تا ۵/ ۲میلیون نفر فعال در صنعت پوشاک مشغول به کار هستند که به نوعی می‌‌‌توان گفت با خانواده‌‌‌های آنها، تقریبا ۱۰میلیون نفر تحت‌تاثیر صنعت پوشاک هستند؛ یعنی عددی بیشتر از جمعیت کشور دانمارک.

گرجی افزود:‌ رئیس‌جمهور تاکید دارد حاکمیت باید یک‌صدا برای بخش خصوصی کار کند و این یعنی ما برای ایجاد زنجیره‌‌‌ها باید یک‌صدا باشیم. در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی صنعت نساجی ۱/ ۱۷‌درصد نسبت به ۱۴۰۰ بود و در کل رسته‌‌‌های صنعتی این بالاترین آمار بود. در حوزه پوشاک رشد اقتصادی ۶درصدی داشتیم که نزدیک به رشد ۸درصدی هدف‌گذاری‌شده بوده است. ما حدود ۹۵۰‌هزار دلار در ۱۴۰۱ واردات ماشین‌آلات دوخت داشتیم که این عدد دارای رشد ۴۵‌درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

صنعت ایران بعد از انقلاب بهتر شده است

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصاد دفتر رهبری که به عنوان سخنران اصلی این سمینار حاضر بود، در ابتدا گفت: اگر سمیناری برگزار و کل صنعت ایران را با قبل و بعد انقلاب احصا کنیم، می‌‌‌بینیم که بعد انقلابی‌‌‌ها چقدر موفق‌‌‌تر ‌‌‌هستند. اما هنوز نسبت به دنیا جایگاه خود را پیدا نکرده‌ایم و در حداقل فرصتی که تا ۱۲سال دیگر داریم، هزار میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری احصاشده در ایران وجود دارد.

او در ادامه بیان کرد: باید میدان را به اهل و صاحبانش داد. چرا رهبری می‌گویند شبه‌دولتی‌‌‌ها نباید با بخش خصوصی رقابت کنند و دولت نباید وارد کارهای بخش خصوصی شود؟ اول انقلاب این یک اشتباه بود؛ اما دوباره می‌‌‌بینیم عده‌ای همچنان این کار را می‌کنند. در اقتصاد، انقلابی و ضد آن مشخص است. وظیفه حاکمیت مبارزه با فساد است و حاکمیت بر این تاکید دارد؛ اما ‌‌‌مدیران، هنرمندان و کارآفرینان باید حمایت شوند.

آقا محمدی همچنین گفت: باید دید در نظر افکار عمومی، چه چیزی به پوشاک ایران می‌‌‌آید؟ فرش یک چهره برای خود ساخت و شهر فرش ایجاد شد و نهاد‌سازی کرد. این شهرها می‌‌‌توانند براساس همه ضرورت‌‌‌های انسانی ما باشند؛ از جمله پوشاک که نمی‌توانیم از آن گریز کنیم.  او افزود: در این کار، چشم‌نوازی، شادی، امید و... را باید در اولویت قرار داد. باید متناسب با شرایط هر کشوری تولید کنیم. البته در داخل هم همه هم‌نظر نیستند اما باید بدانیم که همگی یکپارچه هستیم. باید همه پوشاک را در یک راستا ببینیم و این لازمه‌‌‌ای به عنوان تقسیم کار و رفاقت دارد. همکاری اساس کار است و تشکل‌ها نباید بی‌‌‌فایده و اداری باشند.

او ادامه داد: در برندهای خارجی طرح و رنگ سال و برنامه‌ها مشخص است و از اول طراحی‌‌‌ها آماده هستند و ابتدای هر فصل، محصولاتشان را تغییر می‌دهند و محصولات تکراری را تکرار نمی‌‌‌کنند. او افزود: سنت‌‌‌های خوبی در پوشاک ایران بوده که اکنون از بین رفته است. در گذشته برنامه‌‌‌هایی برای نسیه و تسامح و همکاری وجود داشت و دل مشتری را با فروشنده محکم می‌‌‌کردند. همه‌جای دنیا ۷۰‌درصد تخفیف مرسوم است؛ چون همه هزینه‌‌‌های تولید ۳۰‌درصد هم نمی‌شود.

آقامحمدی عنوان کرد: بازاریابی اصول خود را دارد. اکنون در فروش چقدر طراح داریم که بخواهیم کار کنیم؟ نورپردازی را چقدر بلدیم؟ همه اینها یک زنجیره همکاری است. روسیه، انگلیس، عراق و ونزوئلا تفاوت‌‌‌های فرهنگی دارند و باید با فرهنگ آنها کار کنیم. این نیازمند تشکل، اتحادیه و سیستم مرکزی مهم است که کارها را ساماندهی کند. در بازار پوشاک می‌‌‌خواهیم به ۱۰میلیارد دلار برسیم. اکنون یک‌سری محصولات باید به صورت روزانه به کشورهای جهان بروند. اگر شهر پوشاک کنار فرودگاه امام است به این دلیل بوده که بتوانیم این کار را به نحوی پیش ببریم که حتی سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم.  در پوشاک سفارش‌ها و تهیه اجناس به‌راحتی شدنی است. ما در جوار حرم امام نمایشگاه شهر آفتاب را داریم، یک‌جایی به اسم منطقه آزاد فرودگاهی و یک‌جایی به اسم منطقه اقتصادی ریل را داریم.

او گفت: این مثلث مرکز توسعه ایران است. این مثلث را باید زود شکل داد. اگر پوشاک به آنجا می‌رود، باید نمایشگاه و فروشگاه بزرگ را به آنجا ببرید تا هر فصل در آنجا نمایشگاه داشته باشید. ۸۰‌هزار مترمربع پشت شهر آفتاب مرکز نمایشگاهی ساخته شده است. چرا هر فصل تجار خارجی محصولاتمان را نبینند.

این مقام عالی رتبه در ادامه تاکید کرد: اگر می‌‌‌خواهیم این موضوع به نتیجه برسد، نیاز به برنامه‌ریزی و توجه داریم. تولید پراکنده چیز خوبی است و تصور اینکه این پخش بودن صنعت پوشاک ما بد است، درست نیست اما بهتر آن است که همگی مرتبط با هم فعالیت کرده و منظم باشیم. هرکسی در یک روستایی سابقه کار دارد، می‌‌‌تواند در روستاها فعالیت کند و حتما الزامی به حضور در مناطق گران‌قیمت برای تولید نیست.

در میان نوظهورها و در بهترین‌‌‌های تولید پوشاک جهان نقشی نداریم

هوشیار فقیهی، معاون پیشین برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران هم در این سمینار گفت: ما به‌جز حوزه تولیدات صنعتی می‌‌‌توانیم در بعد لجستیکی نیز محور انتقال و ترانزیت کالاها باشیم. اگر نخواهیم جهانی باشیم و فقط در حوزه همسایه‌‌‌ها فکر کنیم، چیزی حدود ۶۶۷میلیون نفر جامعه هدف داریم که نیازمند پوشاک هستند و ارتباطات مناسبی هم با همسایگان خود داریم و باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

او افزود:‌ یکی از مزایای کشورهای «آسیای شرقی مثل کامبوج و بنگلادش»، بحث نیروی انسانی است. جالب اینکه با توجه به قیمت ارز، هزینه دستمزد بنگلادشی‌‌‌ها از کارگران ما هم بیشتر است اما نتوانستیم خارجی‌ها را به سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کنیم. ما نه در میان نوظهورها و نه در بهترین‌‌‌های تولید پوشاک جهان نقشی نداریم.

به گفته فقیهی، کشورهای مختلفی در حوزه‌‌‌های مختلف زنجیره پوشاک در حال فعالیت هستند و می‌‌‌بینیم همسایگان ما نقش‌‌‌آفرین هستند؛ اما اسم کشور ما در این زمینه اصلا مطرح نیست. در کشور اصولا به زنجیره ارزش خیلی بها ندادیم. این فقط برای پوشاک نیست و در معیشت هم، بعد از انقلاب ما پنجمین تولیدکننده مرغ و گوشت جهانیم؛ اما هنوز ۹۰‌درصد محصولات و نهاده‌‌‌های دامی ما وارداتی است و با کوچک‌ترین عطسه‌‌ دلار واکنش قیمت‌ها را می‌بینیم. یعنی مدیران زنجیره ارزش ما نتوانسته‌اند به فکر تولید نهاده‌‌‌های دامی باشند. مشکل اصلی ما در پوشاک، بسنده کردن به برندینگ معدود برندهایی است که داریم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر