شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 85989
تاریخ انتشار: 28 تير 1402 08:17
رئیس انجمن غلات ایران ضمن اشاره به تاثیر روانی کوتاه مدت تمدید نشدن توافق کوریدور امن صادرات غلات اوکراین، نگاهی به چشم‌انداز تولید و تجارت این نوع محصولات تا سال 2030 داشت.
به گزارش راه امروز، کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات ایران در حاشیه  برگزاری کنفرانس ایران گرین گردهمایی سالانه فعالان حوزه غلات کشور به تمدید نشدن توافق کوریدور  صادرات غلات اوکراین اشاره کرد و گفت: این اقدام موجب تاثیر روانی افزایشی کوتاه مدت در قیمت برخی غلات در منطقه دریای سیاه خواهد شد اما با توجه فصل برداشت مناسب در امریکای جنوبی اثر خاصی بر بازار جهانی نخواهد داشت.

این فعال اقتصادی در ادامه شرایط بارندگی و آب‌وهوایی ایران، طی سال‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بالغ بر 8.66 میلیون هکتار از اراضی ایران زیر کشت غلات است که از این میزان 5 میلیون هکتار به روش دیم کشت می‌شود. در واقع عمده تولید غلات کشور مبتنی بر میزان بارندگی در کشور است که با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره بلندمدت، احتمال کاهش حجم تولید در این بخش وجود دارد.

او همچنین نگاهی به وضعیت خشکسالی حاکم بر ایران و اثرات منفی آن بر کشاورزی و تولید غذای کشور داشت و افزود: طبق برآوردهای انجام شده بالغ بر 50 درصد از مناطق  کشور دچار شرایط خشکسالی هستند که این مسئله روی میزان تولید انواع محصولات به ویژه غلات، اثرات منفی دارد.

آماری از میزان مصرف انواع غلات در ایران

به گزارش روابط عمومی انجمن غلات ایران، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه آمار و اطلاعاتی درباره میزان مصرف انواع غلات در ایران ارائه داد. بر اساس اظهارات زرگران میزان مصرف غلات در کشور طی سال 1401 حدود 32 میلیون تن بوده که به علاوه 5 میلیون تن به عنوان ذخایر کشور، نزدیک به 37 میلیون تن غلات در سال گذشته تأمین شده که از این میزان 20.8 میلیون تن از طریق تولید داخلی و 16.7 میلیون تن هم از طریق واردات تأمین شده است.

رئیس انجمن غلات ایران با بیان این مطلب که به دلیل آب‌بر بودن ذرت، تولید این محصول در ایران اندک است، میزان تولید آن را در سال گذشته کمتر از  یک میلیون تن برآورد کرد. او افزود: برای تأمین کل نیاز کشور به این محصول نزدیک به 8 میلیون تن نیز واردات ذرت، انجام شده است. 
این فعال اقتصادی درباره میزان تولید گندم و جو در ایران نیز به سطح زیر کشت این محصولات اشاره و تأکید کرد: بیشتر از نیمی از سطح زیر کشت غلات ایران به گندم اختصاص دارد و 1.4 میلیون هکتار از زمین‌ها نیز زیر کشت جو است.

او درباره وضعیت تولید و واردات کنجاله سویا نیز گفت: میزان مصرف این محصول در ایران بستگی به وضعیت دام و طیور دارد که بر اساس آن بین 3.5 تا 4 میلیون تن در سال متغیر است. سال گذشته 2.5 میلیون تن واردات دانه سویا انجام شده تا با اتکا به ظرفیت صنایع روغنکشی بخشی از کنجاله سویا مورد نیاز کشور تامین گردد و الباقی از طریق وارادت تامین شود.

چشم‌انداز تولید و تجارت غلات در سطح دنیا

بر اساس اظهارات زرگران سال گذشته به دلیل کاهش در میزان واردات کنجاله، شاهد کمبود این محصول در بازار داخلی بودیم که چالش‌هایی را برای تأمین غذای دام و طیور کشور ایجاد کرد.

رئیس انجمن غلات ایران در ادامه به چشم‌انداز تولید و تجارت غلات در سطح دنیا بر اساس گزارش‌های جهانی تا سال 2030 اشاره کرد.
او درباره میزان صادرات  گندم در منطقه دریای سیاه و اروپای شرقی از کشور های روسیه و اوکراین به عنوان اصلی‌ترین بازیگر و تولیدکننده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات این دو کشور تا سال 2030 به حدود 69 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند. ( حدود ۹ میلیون تن افزایش ) و از طرفی به دلیل رشد جمعیت به ویژه در جنوب شرق آسیا، شاهد افزایش تقاضا برای گندم در این منطقه خواهیم بود.

زرگران درباره چشم انداز بازار جو نیز اشاره کرد تأمین‌کننده اصلی را اتحادیه اروپا و کشور های روسیه و استرالیا معرفی کرد و در عین حال از عربستان  و چین به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول یاد کرد. طبق اظهارات او پیش بینی شده تا سال 2030 نیاز عربستان به جو تا 8 میلیون تن در سال می‌رسد که 25 درصد از تقاضای جهانی به این محصول را شامل خواهد بود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از پیش‌بینی رشد 25 درصدی مصرف ذرت در سطح دنیا تا سال ۲۰۳۰ خبر داد و گفت: درباره ذرت، کشورهای برزیل و آرژانتین و اوکراین و ایالات متحده بازیگران اصلی در سطح دنیا هستند که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات ذرت از این کشورها نیز رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

صادرکنندگان اصلی کنجاله سویا 

رئیس انجمن غلات ایران در ادامه به صادرات جهانی دانه‌های سویا اشاره و تأمین‌کنندگان اصلی این محصول را ایالات متحده آمریکا، برزیل و آرژانتین معرفی کرد و عنوان کرد طبق پیش بینی میزان تقاضای دانه‌های سویا نیز تا سال 2030 افزایش خواهد یافت و با اشاره به پیش‌بینی usda این افزایش حدود 26 درصد خواهد بود و سه کشور اصلی تا سال ۲۰۳۰ نود درصد صادرات دنیا را در اختیار خواهند داشت.

او درباره کنجاله سویا نیز به پیش بینی رشد 14 درصدی تجارت جهانی این محصول تا سال 2030 اشاره و تأکید کرد: آرژانتین، برزیل و ایالات متحده آمریکا به عنوان صادرکنندگان اصلی کنجاله سویا در سطح دنیا شناخته می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود این سه کشور 87 درصد کل صادرات کنجاله سویا در سطح دنیا را به خود اختصاص دهند که از این میزان 45 درصد به آرژانتین، 25 درصد به برزیل و 17 درصد به ایالات متحده آمریکا پیش بینی شده است.

با توجه به متوسط تولید و مصرف غلات در کشور و حجم کالای ترخیص شده به کشور تا پایان سال باید حداقل ۱۵ میلیون تن غلات به کشور وارد شود تا نیاز بازار تامین گردد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر