شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 85983
تاریخ انتشار: 27 تير 1402 20:05
عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد :

آمریکا یکی از مقاومت‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: غرب برای مقاومتی کردن اقتصادش از آموزه‌های اسلامی استفاده می‌کند و چقدر بد است که اصل این آموزه‌ها که متعلق به ما و جریان اهل بیت است و ما پایتخت آن هستیم اما خودمان از آن هیچ بهره‌ای نمی‌بریم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد امروز ۲۷ تیرماه در دومین نمایشگاه رونمایی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در چارچوب نظریه اقتصاد مقاومتی بهره‌وری می‌کنیم، اظهار کرد: نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۲ که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، به اقتصاد مقاومتی تبدیل شد.

حجت عبدالملکی، با بیان اینکه در دولت گذشته اقتصاد مقاومتی به یک عامل حاشیه‌ای در اقتصاد کشور تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقتصاد مقاومتی شامل تمام بخش‌ها و تمام ارکان اقتصادی کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که با تمام مشکلات و موانع به اهدافش برسد، کما اینکه تمام اقتصادهای دنیا اهدافی دارند و برای رسیدن به اهداف خود نیز مشکلاتی دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور یادآور شد: ما با اقتصاد غیرمقاومتی، اقتصاد مقاومتی را بهتر می‌توانیم درک کنیم. اقتصاد غیرمقاومتی اقتصادی است که وقتی با مشکلاتی مواجه می‌شود از اهدافش کوتاه می‌آید. در سال ۸۴ یک چشم‌انداز ۲۰ ساله نوشتیم که در آن سند مقرر شد قدرت اقتصادی اول منطقه باشیم. در حال حاضر که به انتهای آن سند و چشم‌انداز ۲۰ ساله نزدیک می‌شویم، متاسفانه به اهدافی که در آن سند مقرر کرده بودیم نخواهیم رسید.

چرا ایران نتوانست به اقتصاد اول منطقه تبدیل شود؟
عبدالملکی در خصوص پاسخ مقامات عالی کشور برای عدم دستیابی به این هدف گفت: در این دوره ۲۰ ساله دولت‌ها و مقامات زیادی جابجا شده‌اند و تمامی آن‌ها دلیل عدم دستیابی به این هدف را نوسانات قیمت نفت، تحریم‌های آمریکا و اروپا، خشکسالی و بحران‎‌های آب و هوایی دانسته‌اند. باید گفت که ما به اقتصاد اول منطقه تبدیل نشدیم، چون اقتصاد ایران مقاومتی نبوده است. اقتصادی که از اهدافش کوتاه می‌آید یعنی یک اقتصاد غیرمقاومتی است.

آمریکا یکی از مقاومت‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد

وی تاکید کرد: یکی از مقاومتی‌ترین اقتصادهای دنیا اقتصاد آمریکا است. آمریکا بنیه‌های خود را قوی کرده و با وجود مشکلاتی پیشرفت کرده است. این به این معنا نیست که الگوی ما در مقاومتی کردن اقتصادمان آمریکا است، چراکه هر کشوری به الگوی خودش برای مقاومتی کردن خودش نیاز دارد، چون اهدف و زیست بوم و موانع خاص خودش را دارد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه اسلام و قرآن به ساخت اقتصاد مقاومتی به ایران کمک بسیاری می‌کند، خاطرنشان کرد: اقتصادی که قرآن معرفی می‌کند از همه مقاومتی‌تر است. ادبیات اقتصادی اسلامی در صورتی که پیاده و نهادینه شود یکی از مهمترین تئوری‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند باشد.

عبدالملکی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ غرب دچار بحران اقتصادی شدید شده بود و شاخص‌های بازارهای مالی غرب یکی پس از دیگری ورشکست شده و میلیون‌ها نفر در آمریکا و اروپا بیکار شدند. میلیون‌ها خانه در آمریکا که متعلق به مردم بود توسط بانک‌ها مصادره شد. یک یا دو سال بعد از آن یک مجموعه اقتصادی اروپایی به ایران مراجعه کرد. این مجموعه اقتصادی اروپایی به دنبال برگزاری یک سمینار اقتصادی مالی اسلامی در آلمان بود که درخواست داشت مدیریت علمی این سمینار با ایران باشد.

وی اضافه کرد: برای ما جای سوال داشت که چرا تعدادی از پروفسورهای اقتصادی اروپایی در ایران چنین درخواستی از ما دارند. این اقتصادانان گفتند که در جریان بحران مالی در سال ۲۰۰۸ دیدیم که شاخص‌های بازارهای سرمایه اسلامی با ثبات عمل کردند و فقط ۶ تا ۷ درصد افت داشتند در حالی که سایر بازارهای سرمایه‌ای حدود ۴۰ درصد سقوط داشتند. این اقتصادانان معتقد بودند که اسلام محتوایی در حوزه مالی دارد که باعث پایداری بیشتر آن در مقابل مشکلات می‌شود و می‌خواهیم آن را به نظام اقتصادی غربی تزریق کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: انگلیسی‌ها در سال ۲۰۰۷ برای امکان توسعه ابزارهای مالی اسلامی در بازارهای مالی خود قوانینی تصویب کردند، لذا غرب برای مقاومتی کردن اقتصادش از آموزه‌های اسلامی استفاده می‌کند و چقدر بد است که اصل این آموزه‌ها متعلق به ما و جریان اهل بیت است که ما پایتخت آن هستیم و خودمان از آن هیچ بهره‌ای نمی‌بریم. اقتصاد مقاومتی ریشه در اقتصاد اسلامی دارد و بن مایه اصلی این نظام اقتصادی، تولید است.

وی گفت: عنصر اصلی قدرت و استقامت اقتصادی، تولید است. اگر ما می‌گوییم که آمریکا قدرت اول اقتصادی دنیا است و یا چین در حال گرفتن جای آمریکا است به این دلیل است که آمریکا بزرگترین تولیدکننده دنیا است و در حال حاضر چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده دنیا است.

عبدالملکی بیان کرد: یکی از اهداف اتحادیه اروپا این است که سر جمع تولیدات در کشورهای اتحادیه اروپا از آمریکا پیشی بگیرد که بیشتر هم شده است، لذا اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا به عنوان قدرت اقتصاد اول دنیا قد علم می‌کند. تولید عنصر اساسی و اصلی پایداری اقتصادی است و باید افزایش پیدا کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر