پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 85784
تاریخ انتشار: 19 تير 1402 11:38
آغاز رسمی پروژه پیشران مدل اقتصادی زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک

جهش زنجیره ارزش پوشاک در سال رشد تولید و مهار تورم

یکی از صنایع مزیت دار کشور به منظور ایجاد زنجیره ارزش "صنعت پوشاک" است که علیرغم توانمندی های مختلف کشور از حیث ژئوپلیتیک، نیروی انسانی، بازارهای در دسترس، هزینه بهای انرژی، دسترسی به فناوری و... هنوز شاکله مشخصی پیدا نکرده است.

توجه به مفهوم زنجیره ارزش در هر فعالیتی، منجر به شکل گیری نگاه یکپارچه به فعالیت ها، وظایف مختلف و منابع سازمان ها می شود. این موضوع به ویژه در دنیای معاصر که تغییرات محیطی و فناورانه داخلی و بین المللی با سرعتی زیاد در جریان است، سبب پدید آمدن عدم اطمینان و تهدیدات رقابتی فراوانی برای صنایع مختلف شده است، از این رو، در مواجهه و پیش بینی شرایط آتی توجه به ایجاد زنجیره ارزش اهمیتی دو چندان یافته است.

 پیش‌بینی و یا رویارویی با هر تهدید و یا فرصت رقابتی، به متخصصان این امکان را می‌دهد که بیشترین ارزش را بوسیله موثرترین روش ممکن برای مشتریان ایجاد کنند. زنجیره ارزش می‌تواند و باید به طور مستمر برای بهبود فرایندها بکار گرفته شود. از سوی دیگر ایجاد مدلهای اقتصادی زنجیره ارزش برای صنایع مختلف، متفاوت و نیازمند رویکردهای مختلفی است.

یکی از صنایع مزیت دار کشور به منظور ایجاد زنجیره ارزش "صنعت پوشاک" است که علیرغم توانمندی های مختلف کشور از حیث ژئوپلیتیک، نیروی انسانی، بازارهای در دسترس، هزینه بهای انرژی، دسترسی به فناوری و... هنوز شاکله مشخصی پیدا نکرده است؛ به نحوی که:
اول) حلقه های مختلف زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک در کشور به صورت جدا و جزیره ای در حال فعالیت هستند.
دوم) زیرساخت بخش هایی از زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک به صورت کامل در کشور وجود ندارد.
ساختار مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک می تواند از یک سو زمینه ساز بهبود و بالا رفتن کمیت و کیفیت محصولات شود و از سوی دیگر با فراهم آمدن بسترهای لازم از حیث فرهنگی و سایر جهات، زمینه ساز بهبود سبک پوشش آحاد مردم شود.
در همین راستا سمینار هم اندیشی "شهر پوشاک: طلیعه مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش" با همکاری شرکت مدیریت زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک، اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک تهران و موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار خواهد شد.
در همین خصوص، ابوالقاسم شیرازی به نمایندگی از اتحادیه پوشاک تهران و از بنیان گذاران ساختار مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش صنایع همگن پوشاک در خصوص ضرورت برگزاری سمینار و رونمائی از مدل اقتصادی یاد شده بیان داشت: به دلیل اهمیت ایجاد مدل زنجیره ارزش صنعت پوشاک نیاز بود موضوع ضرورت ایجاد زنجیره ارزش برای فعالان اقتصادی سراسر کشور در زمینه یاد شده و دست اندرکاران زنجیره تبیین شود و بر همین اساس، در این هم اندیشی علاوه بر فراهم آمدن زمینه تشحیذ و آماده سازی اذهان در دو پنل علمی و توسط سخنرانان متخصص، نخست موضوع توسعه زنجیره ارزش در سطح ملی و الزامات و ظرفیت های عملیاتی مورد بحث قرار خواهد گرفت و سپس این موضوع به صورت تخصصی و با تمرکز روی ضرورت ایجاد "شهر صنایع همگن پوشاک" به عنوان تسریع گر ایجاد مدل اقتصادی زنجیره ارزش مطرح خواهد شد. 
وی افزود: پیش از توسعه برندینگ یا مد و طراحی، لازم است ضمن توسعه تعاملات و بازرگانی خارجی جهت انتقال تکنولوژی، ظرفیت تولید محصول قابل رقابت با محصولات سایر کشورها ایجاد شود و بر همین مبنا با توجه به تعاملات مختلفی که با منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بعمل آمده در نظر است در منطقه فوق العاده مهم و استراتژیک شهر فرودگاهی با استعانت از خداوند متعال مبادرت به احداث شهر صنایع همگن پوشاک گردد. این شهر با هدف کاهش هزینه های تولید، بهره گیری از ظرفیت های مختلف تخفیفات و معافیت های مالیاتی و عوارضی و عدم نیاز به روادید جهت تردد فعالان اقتصادی تبعه سایر کشورها – تسهیل و و روان سازی امور اداری- تجمیع ظرفیت های بخش خصوصی، بهره مندی از فرصت ها و ظرفیت های قانونی در این منطقه برای تولید صادرات محور و تأمین نیاز داخلی و با بهره مندی از آخرین سطح دانش و فناوری روز دنیا با نگاهی به آینده صنعت پوشاک ایران و جهان در حال طراحی بوده و به زودی پس از نهایی شدن آن و اخذ مصوبات مقتضی با همراهی مسئولین محترم کشوری، این امید می رود، زمینه ایجاد شهر پوشاک و استقرار صنوف مرتبط با آن فراهم گردد.
هم اندیشی "شهر پوشاک: طلیعه مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش" در روز چهارشنبه 28 تیرماه از ساعت 5/8 الی 13 با حضور دست اندرکاران زنجیره ارزش پوشاک و برخی مسئولین مربوطه کشوری در محل موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله، نبش کوچه همدان، پلاک 1204 طبقه 8، سالن شهید مطهری برگزار می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر