پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 85698
تاریخ انتشار: 15 تير 1402 19:51
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خبر داد

شناسایی ۱۵ خوشه صنعتی حوزه مبلمان

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۱۵ خوشه صنعتی مبلمان در کشور شناسایی شد.
به گزارش راه امروز، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نخستین همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مبلمان با اشاره به پتانسیل و چالش‌های این حوزه گفت: همه ما می‌دانیم که لازمه توسعه اقتصادی کشور و اشتغال و صادرات خوب تولید است. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد صنعت مبلمان و چوب است. 

علی رسولیان افزود: دولت هم با ممنوعیت واردات برخی از این محصولات توانسته بستر تولید را فراهم کند. بیش از ۸۵ درصد نیاز کشور در این حوزه در داخل تولید می‌شود‌.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی  ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد تولیدات این حوزه توسط چند کشور محدود انجام می شود. لذا می‌توان در این زمینه موثر عمل کرد. برخی از کشورها در این سالها خیلی موفق بودند و باید با آنها نیز تعامل و مذاکره کرد.

رسولیان تاکید کرد: ۹۰ هزار کارگاه در این حوزه فعالیت می‌کنند که نیازمند کمک و تقویت هستند.البته ما در حوزه صادرات موفق نبوده ایم. ما در سازمان صنایع کوچک تلاش خواهیم کرد تا خوشه‌های صنعتی حوزه مبلمان را تقویت کنیم. تقریبا ۱۵ خوشه صنعتی در کشور شناسایی و اجرا شده‌اند. ما باید بر روی زنجیره‌های ارزش تمرکز کنیم و با الگوی خوشه‌های صنعتی جلو برویم.

وی اضافه کرد: ما باید نواحی صنعتی ویژه را در مناطقی که پتانسیل وجود دارد تقویت و منابع لازم را تقویت کنیم. نمایشگاه‌های تخصصی نیز می‌توانند بسیار به ما کمک کنند. من اینجا اعلام امادگی میکنم تا در این زمینه فعالیت کنیم. مدیریت صادرات با کمک اتحادیه تقویت خواهد شد.

رسولیان گفت: ما آماده ایم تا در زمینه مشکلاتی نظیر مواد اولیه و امکانات اولیه نیز تا جایی که ممکن است با واحدها و شهرک‌های صنعتی همکاری و از آن‌ها حمایت کنیم.

بخش خصوصی می‌تواند تعارضات بین المللی را کاهش دهد

در بخش دیگری از این همایش، ایرانی عضو هیئت مدیره بانک تعاون با اشاره به اینکه در حوزه صادرات چالش‌‌های گوناگونی وجود دارد، گفت: در صادرات یک رقابت ایجاد می‌شود و این فرصت‌را به صنعتگر می‌دهد تا وارد عرصه گسترده‌تری شود.

وی گفت: شاید اولین مزیت صادرات مزیت رقابتی باشد. قطعا برای رسیدن به این هدف باید کاهش هزینه داشته باشیم. هزینه تولید مانعی بر سر رشد است.

ایرانی ادامه داد: در امر صادرات می‌توان ارزآوری خوبی برای کشور داشت. گسترش دامنه ارتباط جهانی از دیگر مزایای تقویت صنعت مبلمان است. ایران بخش عمده‌ای از سهم خود در بازار مبلمان جهان را در دو سه قرن اخیر از دست داده‌است. در دهه اخیر اتفاقات بدی نیفتاده و نسبتا خوب بوده اما همچنان کار سنگین و بزرگی پیش روی ماست.

ایرانی، تاکید کرد که بخش خصوصی می‌تواند تعارضات بین المللی را کاهش دهد و در این زمینه کمک کننده باشد. 

وی با اشاره به مهمترین ریسک‌های این حوزه اظهار کرد: مهمترین ریسک حوزه مبلمان ریسک سیاسی است. این ریسک همیشه می‌تواند صادرات را تحت الشعاع قرار دهد. ریسک قانونی نیز وجود دارد. برخی قانون‌گذاری ها و دستورالعمل‌ها می‌تواند با فعالیت اقتصادی در تعارض باشد. ریسک ارز هم که نیازی به اشاره ندارد. همچنین ریسک لجستیک هم وجود دارد که قابل توجه است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر