پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 85697
تاریخ انتشار: 15 تير 1402 19:48
رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران با انتقاد از بی توجهی به تولید گفت: با وجود نیاز جمعیت ۵۰۰ میلیونی کشورهای اطراف به مبلمان ایران، مشاهده می‌کنیم که بازارهای ما را کشورهای ترکیه و چین گرفته اند، زیرا قیمت‌ها افزایش یافته و ما نمی‌توانیم رقابت کنیم.
به گزارش راه امروز: علیرضا عباسی رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران در نخستین همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مبلمان  گفت: متاسفانه چالش حال حاضر صنعت‏, مواد اولیه است که صنعت مبلمان هم از این امر مستثنی نیست و در تامین پارچه، چوب، فوم و اسفنج، ام دی اف و نئوپان، یراق آلات با مشکلاتی روبرو است.

وی در خصوص تامین چوب برای ساخت مبلمان گفت: برداشت از جنگل‌های داخلی به دلیل ملاحظات محیط زیستی فعلا ممنوع است و حجم زیادی از چوب وارداتی است البته برای حرکت صنعت در این حوزه باید برنامه‌ای طراحی شود که با وجود عوارض، گمرک و مالیات، مواد اولیه سهل و آسان به دست تولید کننده نهایی برسد.

عباسی با بیان اینکه در ام دی اف هم واردات داریم و هم تولید داخل، گفت: به دلیل نبود و یا کمبود نظارت بر تامین کننده‌های مواد اولیه، محصولات داخلی کیفیت محصولات وارداتی را ندارند؛ در حالی که تولیدکنندگان داخلی خواستار صادرات ام دی اف هستند.

رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران با بیان اینکه مواد اولیه وارداتی ارزان‌تر از تولید داخلی است، گفت: پارچه وارداتی با عوارض، حمل و نقل و موارد دیگر ارزان‌تر از تولیدات داخلی است، اما به بهانه حمایت از تولیدات داخلی جلوی واردات را می‌گیرند، منع واردات باعث ایجاد انحصار می‌شود و در نتیجه به هر نحوی که بخواهند محصول را قیمت گذاری می‌کنند.

بی توجهی وزارت اقتصاد به نابودی سرمایه تولیدکنندگان 

وی ادامه داد: حدود ۲ یا ۳ سال پیش قشر کارمند و کارگر جامعه مبل راحتی و معمولی را ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خریداری می‌کردند، ولی هم اکنون باید ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای خرید همان مبلمان هزینه کنند، تهیه پارچه مبل راحتی ۱۲ تا ۱۵ میلیون هزینه دارد، چرا باید اینطور باشد که قدرت خرید مردم برای هنرـ صنعتی که ۱۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است به شدت پایین بیاید.

عباسی تاکید کرد: تصمیمات اتخاذشده اکثرا بر علیه تولید هستند. برای مثال وزارت اقتصاد هیچ توجهی به از دست رفتن سرمایه تولیدکنندگان نمی‌کند. در شهرک‌های صنعتی تولید کننده می‌بیند که نمیتواند با این شرایط تولید کند. تمام فشار کشور در حوزه تولید است اما هیچ یارانه ای به تولید اختصاص داده نمی‌شود.

به گفته رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران؛ هم اکنون ۶۰ هزار واحد صنفی و ۲ هزار واحد صنعتی در صنعت مبلمان فعال هستند. 

رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران با تاکید بر اینکه تولید مبلمان حال خوشی ندارد، افزود: در سراسر دنیا کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه صنعت مبلمان را به لحاظ اشتغالزایی و زودبازدهی حمایت می‌کنند، اما این صنعت در کشور ما کم کم در حال رها شدن است.

عباسی افزود: پیشنهاد من به عنوان متولی این صنعت به دولت این است که برای راه اندازی تولید، صنعت و ایجاد بازار خرید باید همه جور یارانه و تسهیلات را به تامین کننده‌های داخلی اختصاص دهند و کاری کنند که مواد اولیه با قیمت خوب و مناسب و با نظارت به دست تولید کننده برسد و واردات را هم آزاد کنند تا رقابت شکل بگیرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی مبلمان گفت: با افزایش قیمت، بازارها را از دست می‌دهیم و با وجود نیاز جمعیت ۵۰۰ میلیونی کشورهای اطراف به مبلمان ایران، مشاهده می‌کنیم که بازارهای ما را کشورهای ترکیه و چین گرفته اند، زیرا قیمت‌ها افزایش یافته و ما نمی‌توانیم رقابت کنیم.

چرا به تولید بی توجهی می شود؟ 

رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران با انتقاد از بی توجهی به تولید گفت: در حال حاضر ستاد رفع موانع تولید براساس قوانینی شکل گرفته، اما من نمی‌دانم این‌ها کجا هستند و چه می‌کنند، در واقع مشکل این است که در مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری کارشناسان صنعت و تولید حضور ندارند، تصمیماتی گرفته می‌شود که به بن بست می‌رسد.

عباسی با اشاره به پیشرفت طراحی و کیفیت مبلمان ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی گفت: حداقل صادرات ما باید ۵۰۰ میلیون دلار باشد، اما الان در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و عمان داریم و افزایش قیمت و تورم باعث کاهش و حتی مانع صادرات شده است.

امروز پانزدهم تیرماه، نخستین همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مبلمان با رویکرد صادرات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این همایش برخی فعالان اقتصادی و رؤسای انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی در حوزه مبلمان به بیان مهم‌ترین نقطه‌نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند. همچنین از فعالان برتر حوزه مبلمان در بخش‌های مختلف تولید، آموزش، طراحی، صادرات، دانش‌بنیان و... تجلیل شد.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر