يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 85655
تاریخ انتشار: 13 تير 1402 13:24
اگرچه شبهاتی در فضای مجازی مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی به دلیل هجمه‌ی سنگین رسانه‌ای و همچنین برخی شرکت‌های پتروشیمی مطرح می‌شد اما وزیر اقتصاد امروز نرخ 7 هزار تومانی برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها را تایید کرد.
 تعیین نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها یکی از چالش‌هایی است که هر سال بین دولت و تولیدکنندگان وجود دارد. چند روز پیش تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده بود که نشان می‌داد قرار است نرخ خوراک گاز 7000 تومان و قیمت سوخت گاز به 4000 تومان افزایش یابد. موضوعی که از نگاه فعالان این بخش چندان منصفانه نیست و ممکن است صنایع پتروشیمی را در مسیر ورشکستگی و تعطیلی قرار بدهد.

دبیرکل کانون کارگزاران در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزایش نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی را موجب عدم کارایی و رقابت منصفانه در بازارسرمایه دانسته بود و درخواست کرد تا نسبت به بازبینی مصوبه هیأت وزیران و ابطال آن در راستای حمایت از بازار سرمایه، به ‌خصوص سهامداران خرد پنجاه میلیونی آن، اقدامات لازم به عمل آید.

اگرچه بخش‌هایی از دولت اصرار دارند همچون سنوات گذشته، فرمول به جای نرخ ثابت برای تعیین نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما تا کنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و نرخ گاز خوراک برای پتروشیمی‌ها همان ۷ هزار تومان است.

در روز گذشته و با ابلاغ رسمی آخرین مصوبه هیئت وزیران در خصوص نرخ خوراک محصولات پتروشیمی مقرر شد تا نرخ گاز خوراک این صنایع از ابتدای تیرماه با تعرفه ی مترمکعبی 7 هزار تومان محاسبه شود. این در حالی است که تا پیش از این نرخ گاز خوراک برای صنایع پتروشیمی حدود 4200 تومان بود.

گفتنی است در چند روز گذشته در حالی که اخباری مبنی بر جهانی سازی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در رسانه‌ها منتشر شد که هجمه‌ی رسانه‌ای سنگینی مبنی بر زیان‌دهی و کاهش سود این شرکت‌ها در فضای مجازی پخش شد. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها تنها مزیت رقابتی که در این سال‌ها داشتند به دلیل خوراک ارزان بود که امکان رقابت و صادرات محصول را برای این شرکت‌ها فراهم می‌آورد. چرا که طبیعتا در این سال ها به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و عدم پیشرفت جدی در حوزه‌های تکنولوژی این شرکت‌ها نتوانستند مزیت رقابتی دیگری به جز خوراک ارزان برای خود فراهم آورند.

اگرچه شبهاتی در فضای مجازی مبنی بر تغییر این نرخ به دلیل هجمه‌ی سنگین رسانه‌ای و همچنین برخی شرکت‌های پتروشیمی مطرح می‌شد اما وزیر اقتصاد در جلسه‌ی امروز ضمن تایید نرخ 7 هزار تومانی برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: مسئولیت اطلاع‌رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی بر عهده وزارت نفت بوده که به گفته وزیر نفت این کار پیش از نهایی شدن مصوبه انجام شده بود. 

طبق اظهارات وزیر محترم نفت در جلسه هیات دولت، نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی پیش از طرح مصوبه در دولت در سطح وزیر نفت برگزار شده بود و اخذ نظر شرکت‌ها صورت گرفته بود. 

اما با توجه به اینکه بخش‌هایی از دولت همچنان اصرار دارند که فرمول به جای نرخ ثابت همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار گیرد تا انعطاف‌پذیری قیمت در این حوزه‌ها صورت گیرد وزارت اقتصاد فرمول قیمت‌گذاری را به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده است. اگر این پیشنهاد وزارت اقتصاد مصوب شود، مصوبه قبل احتمالا تغییر خواهد کرد اما تا به امروز مصوبه 29 خرداد دولت پابرجا است.

بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر فعلا خبری از تعدیل در نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها نیست و نرخ ثابت 7 هزار تومان در دستور کار قرار گرفته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر