پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 85616
تاریخ انتشار: 11 تير 1402 15:07
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم:

خانه صنعت قشم تاسیس می‌شود

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با همراهی و مشارکت واحدهای تولیدی فعال در جزیره در آینده نزدیک «خانه صنعت قشم» با هدف پیگیری مشکلات تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد.
مختار گرشاسبی صبح امروز (۱۱ تیرماه) در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن، اظهار کرد: در حال حاضر چهار شهرک صنعتی در طولا، فجر، کاوه و سوزا در فعالیت هستند و با برنامه ریزی صورت گرفته این شهرک های صنعتی در آینده به ۶ واحد خواهد رسید.

وی ادامه داد: برنامه ریزی های مختلفی برای رفع چالش ها و مشکلات واحدهای صنعتی صورت گرفته و برای بازگرداندن واحدهای نیمه فعال و راکد موجود در جزیره قشم به چرخه تولید تلاش های مختلفی در حال انجام است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سال ۱۴۰۱، افزود: منشا رشد صادرات صورت گرفته مربوط به رونق و رشد واحدهای تولیدی و صنعتی است.

گرشاسبی با بیان اینکه تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سه ماهه نخست سال جاری معادل ۴۵ میلیون دلار است، تصریح کرد: تا پایان سال برای صادرات بیش از۵۰۰ میلیون دلار همچنین تراز تجاری ۳۰۰ میلیون دلاری برنامه ریزی شده است.

وی رفع دوگانگی در حوزه اخذ مجوزهای تولید را یکی از عوامل اصلی موجب رفع سردرگمی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و تسهیل و تسریع فرآیند تولید در منطقه آزاد قشم دانست.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: برقرار خطوط کشتیرانی مستقیم از بنادر قشم به خارج از کشور، رفع مشکلات ارزی برای واردات مواد اولیه و پیگیری رفع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی از برنامه ریزی های صورت گرفته جهت رشد تولید و توسعه صادرات است.

فعالیت ۲۱۶ واحد تولیدی در شهرک های صنعتی جزیره

سرپرست مدیریت صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: واحدهای تولیدی در سه شهرک صنعتی با اشتغالزایی برای ۶۵۰۰ نفر در جزیره قشم فعالیت دارند.

مرتضی صابری ادامه داد: پس از آغاز فعالیت منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۷۲، نخستین واگذاری های زمین به واحدهای تولیدی از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و اولین واحدهای تولیدی در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسیدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۱۶ واحد صنعتی و تولیدی در سه شهرک صنعتی طولا (صنایع متوسط و بزرگ)، فجر (واحدهای صنفی و خدماتی) و کاوه (صنایع سنگین) در سطح جزیره مشغول فعالیت هستند.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم افزود: از ابتدای سال جاری ۳۷۸ میلیون دلار از محصولات تولید شده توسط واحدهای صنعتی جزیره به خارج از کشور صادر شده است.

به گفته صابری همچنین در حال حاضر ۱۳ واحد معدنی در حوزه معادن خاک در سطح جزیره قشم به فعالیت و بهره برداری موقت مشغول هستند.

وی در پایان با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد قشم، خاطرنشان کرد: رفع چالش های پیش روی صنایع با توجه به نامگذاری شعار سال به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» یکی از مباحث مورد مهم و دارای اولویت است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر