يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 85604
تاریخ انتشار: 11 تير 1402 09:10
مهاجری درباره قالیباف گفت: او به‌دنبال یک بازی دوگانه است؛ اول اینکه بتواند رئیس مجلس شود و دوم اینکه، از صندلی ریاست مجلس برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ استفاده کند. به همین دلیل، جریان جبهه پایداری، با یک پارادوکس مواجه است، از یک طرف اگر به نفع آقای قالیباف کار کند، عملاً آقای رئیسی را برای انتخابات ۱۴۰۴ ضعیف می‌کند و اگر بخواهد آقای قالیباف را تضعیف کند، به این معنا است که مجبور است به اصولگرایان سنتی و اصولگرایان معتدل میدان بیشتری دهد.
محمد مهاجری در مصاحبه با روزنامه هم میهن تاکتیک‌های سیاسی جبهه پایداری در انتخابات را برشمرد.

او گفت: جبهه پایداری در انتخابات امسال متحد استراتژیک شخص آقای رئیسی خواهد بود؛ بنابراین با استفاده از رانت بالقوه‌ای که وجود دارد، دنبال این هستند که در جهت رساندن قدرت حزبی خود به یک قدرت حداکثری از این رانت استفاده کنند و در پارلمان مجلس به‌دنبال حداکثر کرسی‌ها هستند.

مهاجری ادامه داد: جبهه پایداری به دنبال فرایندی است که مشارکت مردم به حداقل برسد تا از طریق چنین انتخاباتی بتوانند کرسی‌های بیشتری را در مجلس به‌دست آورند. از طرفی برای دولت، هر مجلسی، ولو با ۲۰ درصد آرا مزاحم تلقی خواهد شد به همین دلیل در نظر ندارد که انتخابات مجلس انتخابات پرقوت و پرمشارکتی باشد. دولت می‌خواهد یک مجلس ضعیفی وجود داشته باشد که نه در استیضاح، نه در سوال و نه در اقدامات نظارتی دیگر، این قدرت را نداشته باشد که جلوی دولت بایستد؛ بنابراین جبهه پایداری همه تلاش خود را خواهد کرد در انتخابات امسال به‌عنوان متحد استراتژیک آقای رئیسی، در کاهش مشارکت مردم در انتخابات نقش داشته باشد.

او افزود: در فرض ثانویه که در واقع فرض واقعی‌تر است، زمانی که جبهه پایداری متوجه شود میزان محبوبیت‌اش در جامعه چقدر خواهد بود، (که قطعاً در نظرسنجی‌ها آن را خواهد فهمید) ممکن است با برخی از جناح‌های اصولگرا وارد مذاکره شود تا سهم بیشتری بگیرد. جبهه پایداری یک تشکیلات فعال است و به‌دنبال این است که در هر ائتلافی بیشترین سهم را برای خود بردارد و الان به این دلیل که متحد دولت محسوب می‌شود، اگر در هر ائتلافی هم شرکت کند، به‌دنبال سهم بیشتر خواهد بود. اینکه الان می‌بینید، جبهه پایداری به مقابله با جریان آقای قالیباف، یا هر چهره دیگری می‌رود، به این معنا نیست که در آینده با او ائتلاف نکند، آن‌ها از الان توپخانه خود را راه می‌اندازند و تخریب را شروع می‌کنند تا بتوانند با تخریب طرف مقابل موقعیت او را کاهش دهند تا زمانی که قرار بر ائتلاف شد، سهم بیشتری را از آن‌ها دریافت کنند.

مهاجری در باره قالیباف گفت: او به‌دنبال یک بازی دوگانه است؛ اول اینکه بتواند رئیس مجلس شود و دوم اینکه، از صندلی ریاست مجلس برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ استفاده کند. به همین دلیل، جریان جبهه پایداری، با یک پارادوکس مواجه است، از یک طرف اگر به نفع آقای قالیباف کار کند، عملاً آقای رئیسی را برای انتخابات ۱۴۰۴ ضعیف می‌کند و اگر بخواهد آقای قالیباف را تضعیف کند، به این معنا است که مجبور است به اصولگرایان سنتی و اصولگرایان معتدل میدان بیشتری دهد. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید جبهه پایداری چه تصمیمی در مقابل آقای قالیباف خواهد گرفت. برداشت من این است که آن‌ها سعی می‌کنند یک قالیباف ضعیف و فردی قابل ائتلاف درست کنند. از طرفی آقای قالیباف هم سعی می‌کند جریان نسبتاً مقتدری را در مجلس همراه خود داشته باشد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ پیروز شد، زحمت کمتری برای مواجهه با یک مجلس مستقل داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر