شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 85507
تاریخ انتشار: 05 تير 1402 23:45
ماجرای رانت وزارت کشاورزی به یک شرکت خاص برای واردات چای؛

پرونده «رانت چای» پیچیده تر شد/ چه کسانی در آزادی سازی واردات کارشکنی می کنند؟

ماجرای رانت وزارت جهاد کشاورزی به یک شرکت خاص برای واردات چای که طی ماه های گذشته جنجالی شده بود - که به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از مهم ترین دلایل برکناری سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر سابق جهاد کشاورزی همین مسأله بود- حالا ابعاد تازه ای پیدا کرده و کارخانجات تولیدی و مردم قربانی این ماجرا شده اند.
به گزارش راه امروز ، در این پرونده رانتی وزارت جهاد کشاورزی به شرکتی خاص مجوز واردات دو و نیم سال چای مورد نیاز کشور را داده بود.

در عین حال ثبت سفارش برای سایر فعالان صنف چای که محصول آنان در گمرکات مانده بود، ممنوع شده و بازار دچار نابسامانی های گسترده ای شد، به طوری که هم اکنون نیز با افزایش شدید قیمت این کالا در بازار مواجه هستیم.

در این راستا، رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته است : به‌رغم عرضه مناسب، قیمت چای در روزهای اخیر افزایش یافت. علت اول این است که واردات انجام نمی‌شود. همچنین واردات چای به شکل انحصاری در اختیار یک نفر قرار گرفته که این وضعیت باعث شده است هر روز چای در بازار کمتر شود.

به دنبال این اتفاقات، اخیرا ستاد تنظیم بازار با آزاد شدن ثبت سفارش چای برای سایر تجار  موافقت کرده اما به گفته فعالان صنعت چای وزارت جهاد کشاورزی همچنان در این حوزه سنگ اندازی می کند ضمن اینکه نیازی به ورود ستاد تنظیم بازار به این پرونده هم نبوده و این پروسه صرفا باعث ایجاد تعلل بیشتر در آزادسازی ثبت سفارش ها شده است.

فعالان صنعت چای معتقدند به دنبال اقدام رانت زای وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خاص واردکننده چای که منجر به نابسامانی بازار و افزایش شدید قیمت چای شده ، باید برخورد جدی با مسببین این ماجرا و شرکت مذکور می شد اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه اقدامات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی آگاهانه یا ناآگاهانه در راستای منافع همین شرکت است، چرا که هر چه ثبت سفارش واردات برای سایرین دیرتر باز شود، سود و منفعت بیشتری برای واردکننده انحصاری ایجاد خواهد شد. 

به گفته فعالان بخش خصوصی، در حال حاضر جای شاکی و متهم تغییر کرده و به جای اینکه تجار بخش خصوصی که ماه هاست کالای وارداتی آنان در گمرکات مانده، به شرایط ایجاد شده معترض باشند ، وزارت جهاد کشاورزی توجه ای به اتفاقاتی که برای این صنف رخ داده، ندارد. 

یک فعال صنف چای در این خصوص می گوید: یکی از مدیران این وزارت خانه اعلام کرده برای ما مهم نیست روزانه چه میزان دموراژ به کالای شما تعلق می گیرد و ما کار خودمان را انجام می دهیم!

در این راستا یک فعال صنعت چای به خبرنگار ما گفت که مسئولان میانی وزارت جهاد کشاورزی برخلاف نظر مقامات ارشد این وزارت خانه، تعلل زیادی در از سرگیری ثبت سفارش ها برای کارخانجات تولیدی دارند و درخواست ما برای اعلام یک بازه زمانی مشخص را رد می کنند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به مصاحبه اخیر یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی درباره آزادسازی ثبت سفارش چای برای واردکنندگان گفت : با توجه به توضیحات فوق چنین موضوعی صحت ندارد و به نظر می رسد که وزارت جهاد کشاورزی در حال عوام فریبی است.

وی به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد که این اقدامات چه به صورت عمدی باشد و چه سهوی، ضربه بزرگی به بازار چای می زند که به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

این فعال صنعت چای خواستار ورود فوری دستگاه های نظارتی و بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه شد و گفت : باید مشخص شود که آیا نفوذ شرکت خاص واردکننده چای منجر به سرپیچی مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی از دستورات مقامات ارشد می شود؟

وی تاکید کرد: کارخانجات چای نمی توانند واردات انجام دهند  و شرکت مذکور تنها واردکننده ای است که این کالا را به بازار عرضه می کند و سایر تجار باید از بازار چای عرضه شده از سوی این شرکت را به دو برابر قیمت خریداری کنند تا کارخانجات آنان آسیب نبیند و همین مسأله سناریوی نفوذ شرکت خاص و کارشکنی های آن را قوت می بخشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر