يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 85471
تاریخ انتشار: 04 تير 1402 08:49
یکی از بخش‌های مهم محورهای بیانیه‌ای که پس از اتمام این نشست منتشر شد، باقی ماندن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بود. به این ترتیب ایران در کنار کره شمالی و میانمار در این لیست باقی ماند.
 براساس جدیدترین گزارش گروه ویژه اقدام مالی، ایران که از فوریه۲۰۲۰ وارد لیست سیاه FATF شده بود، در این لیست باقی ماند. به جز ایران، تنها کره‌شمالی و میانمار در لیست سیاه قرار دارند. از طرف دیگر عضویت روسیه در FATF به تعلیق درآمد و کرواسی نیز به‌عنوان یک کشور اروپایی، برای اولین بار وارد لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز جمعه جلسه عمومی مجمع FATF در پاریس برگزار شد. از مهم‌ترین محورهای بیانیه‌ای که پس از اتمام این نشست منتشر شد باقی ماندن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بود. به این ترتیب ایران در کنار کره شمالی و میانمار در این لیست باقی ماند. روز گذشته برخی رسانه‌ها به اشتباه از ورود ایران به لیست سیاه FATF خبر دادند. این درحالی است که ایران از سال۱۳۹۸ و پس از خروج آمریکا ار برجام بار دیگر از وضعیت تعلیق خارج شد و به لیست سیاه بازگشت.

روز جمعه جلسه عمومی مجمع FATF برگزار شد. در این نشست که به ریاست تی.راجا کومار از سنگاپور و باحضور بیش از ۲۰۰حوزه قضایی شبکه جهانی و ناظران سازمان‌های بین‌المللی در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد تصمیمات جدیدی در رابطه با کشورهای مختلف اتخاذ شد که خلاصه آن در بیانیه‌ای توسط گروه اقدام مالی منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اشاعه آن نیازمند واکنش جهانی است. به همین دلیل مهم است که همه کشورهای شبکه جهانی اقدام جمعی برای پرداختن به این ریسک‌ها انجام دهند.»

ایران در لیست سیاه باقی ماند

یکی از بخش‌های مهم محورهای بیانیه‌ای که پس از اتمام این نشست منتشر شد، باقی ماندن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بود. به این ترتیب ایران در کنار کره شمالی و میانمار در این لیست باقی ماند. با این حال پس از انتشار این روز گذشته برخی رسانه‌ها به اشتباه از ورود ایران به لیست سیاه FATF خبر دادند. این درحالی است که ایران از فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) و پس از خروج آمریکا از برجام بار دیگر از وضعیت تعلیق خارج شده و به لیست سیاه بازگشته است.

ادامه تعلیق روسیه

همچنین گروه ویژه اقدام مالی در بخش دیگری از بیانیه خود که مربوط به ادامه تعلیق روسیه بود، ضمن ابراز همدردی خود با مردم اوکراین تهاجم فدراسیون روسیه علیه اوکراین را مغایر با اصول نیروی اقدام مالی برای ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی جهانی و تعهد به همکاری بین‌المللی و احترام متقابل که اعضای نیروی اقدام مالی با آن موافقت کرده‌اند، عنوان و اعلام کرد تعلیق عضویت فدراسیون روسیه همچنان پابرجاست. همچنین بر اساس این بیانیه لبنان خارج از لیست خاکستری کشورهای تحت نظارت خاص اعلام شد. همچنین بر اساس تصمیمات گروه ویژه اقدام مالی کامرون، کرواسی و ویتنام به‌عنوان حوزه‌های قضایی جدید به لیست خاکستری اضافه شدند که قرارگرفتن کرواسی به‌عنوان یک کشور اروپایی در این لیست موضوعی حائز اهمیت است.

تاریخچه وضعیت ایران در FATF

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ریسک کشورها در پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی اشاعه‌گری را تعیین می‌کند. از سال۱۳۸۹، FATF ایران را درلیست سیاه قرار داد و این موضوع تا سال۱۳۹۴ ادامه داشت که در آن زمان تنها ایران و کره‌شمالی در لیست سیاه قرار داشتند. پس از آن و بعد از انعقاد برجام، در سال ۱۳۹۵ گروه ویژه اقدام مالی با خروج ایران از لیست سیاه آن را به وضعیت تعلیق درآورد و این وضعیت را تا سال۱۳۹۸ تمدید کرد. اما پس از سال۱۳۹۸ ایران بار دیگر به لیست سیاه بازگشت و در حال حاضر در کنار کره‌شمالی و میانمار جزو کشورهایی که دارای ریسک بالا هستند و باید علیه آنها اقدام متقابل انجام شود، قرار دارد.

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی منجر شده محدودیت‌های بسیاری برای تجارت و ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر به وجود آید. موضوعی که موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان نیز اخیرا در چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک به تبعات آن اشاره کرد و گفت: «تا وقتی که FATF تصویب نشده و جلو نرود ما اصلا نمی‌توانیم از نظام بانکی بین‌المللی استفاده کنیم. حتی چین که از نظر سیاسی رفیق ما است نیز از نظر اقتصادی با ما همکاری نمی‌کند.»

به گفته غنی‌نژاد، بهانه چین برای تحویل ندادن پول‌های ایران و مبادله کالاهای چینی به جای آن این است که زمانی که ایران در نظام بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود، مبادلات مالی این کشور با ایران هزینه‌هایی دارد و ممکن است منجر به تحریم برای چین شود. موضوعی که برای کره‌جنوبی و سایر کشورها نیز صادق است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر