يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 85466
تاریخ انتشار: 04 تير 1402 08:43
با وجود جو هیجانی که در این مورد شکل گرفته تصمیم به کناره‌گیری یا عدم اعزام تیم ملی والیبال به آمریکا از آن دست تصمیمات دشواری است که نیاز به بررسی موارد زیادی دارد. فارغ از علاقه سفر به آمریکا، این مورد را باید از لحاظ فنی هم مورد ارزیابی قرار داد؛ همان‌طور که عنوان شد والیبال ایران در دو هفته نخست نتایج چندان درخوری نگرفته، ولی با توجه به عملکرد رقبا، ساده‌ترین تیم‌هایی که قرار است ایران با آن‌ها روبه‌رو شود در همین آناهایم آمریکا خواهد بود.
تیم ملی والیبال ایران عصر روز گذشته به کارش در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال پایان داد تا حالا تمرکزش را معطوف به سفر یا عدم سفر به آمریکا برای برگزاری هفته سوم کند. ایران در دو هفته نخست این رقابت‌ها عملکرد خوبی نداشت و صدای بسیاری از منتقدان را بلند کرد. این تیم که در روز‌های نه‌چندان دور توان برتری برابر رقبای درجه‌یک دنیا یا حداقل برتری برابر دوسوم آن‌ها را داشت، حالا از بردن تیم‌های تقریبا معمولی هم عاجز نشان داده تا مشخص شود که تغییرات صورت‌گرفته در ترکیب و روی نیمکت این تیم فعلا جواب نداده است.

اینکه در این تیم بازهم باید تغییری جدید صورت بگیرد یا به همین ترکیب زمان داد، موضوعی است که فعلا کارایی ندارد؛ چون این روز‌ها تمرکز اصلی مسئولان فدراسیون والیبال ایران، حل‌کردن مشکل ویزای آمریکاست. بازیکنان ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها باید به آناهایم سفر کنند و برابر فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا به میدان بروند تا اندک شانس خود برای رسیدن به مرحله نهایی این رقابت‌ها و حضور در جمع هشت تیم برتر را امتحان کنند.

این مورد، ولی دستخوش موضوع ویزا شده و هنوز مشخص نیست که مسئولان فدراسیون والیبال ایران قرار است این تیم را به آمریکا بفرستند یا خیر. ماجرای سفر به آمریکا اگرچه از دیرباز برای ورزشکاران و مسئولان ورزش ایران جذاب بوده، ولی پس از تغییراتی که در سطح سیاسی به وجود آمده، ویزای این کشور به راحتی برای ورزشکاران ایرانی صادر نمی‌شود. والیبال تنها رشته‌ای نیست که در روزها، هفته‌ها و ماه‌های اخیر با مشکل ویزای آمریکا روبه‌رو بوده و تقریبا بسیاری از ورزشکاران دیگر رشته‌ها در ایران که قصد سفر به آمریکا برای حضور در تورنمنت ورزشی داشته‌اند، کم‌و‌بیش با این مسئله دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند.

با این حال، موضوع والیبال از آن جهت حساس شده که پای صعود یا حذف از لیگ ملت‌ها در میان است. از طرفی، ایران با آمریکا، در هفته سوم در روتردام هلند بازی کرده و قرار نیست تقابلی بین این دو تیم در آناهایم صورت بگیرد با این حال، مسئولان آمریکایی برای چندین بازیکن تیم ملی ایران ویزا صادر نکرده و یکی، دو نفر را هم فعلا ریجکت کرده‌اند.

ایران قبل از شروع بازی‌های این دوره از لیگ ملت‌های والیبال، برای دریافت ویزای آمریکا به سفارت این کشور در آنکارا رفت. آن زمان مسئولان فدراسیون والیبال ایران به‌ویژه محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون، وعده داده بودند که در پی رایزنی‌های مکرر، مشکلی تیم ملی والیبال ایران را تهدید نمی‌کند. به این منظور آن‌طور که یکی، دو سایت از‌جمله «تابناک» خبر داده‌اند، ایران با کاروانی تقریبا ۶۰ نفره (!) برای گرفتن ویزای آمریکا اقدام کرد.

برخلاف تصور، ولی همان روز‌های نخست مشخص شد که سفارت آمریکا در آنکارا اصلا پرونده یکی، دو بازیکن کلیدی ایران از‌جمله امین اسماعیل‌نژاد که این روز‌ها یکی از بهترین‌های ایران است در کنار آرمان صالحی و یک بازیکن دیگر را قبول نکرده است. دلیلش، در آن زمان، تغییر در وضعیت خدمت این بازیکنان عنوان شد. اگرچه مجموعا، با درنظرگرفتن اعضای کادر فنی و تدارکات، خبر رسید که آمریکا به پنج نفر از اعضای والیبال ایران ویزا نداده است، ولی مشکل اینجاست که هنوز مشخص نشده آیا ستاره‌های اصلی می‌توانند به آمریکا سفر کنند یا خیر.

در روز‌های گذشته به طور رسمی اعلام شده که ویزای اسماعیل‌نژاد، آرمان صالحی و ظاهرا محمدطاهر وادی ریجکت شده و تعدادی از بازیکنان ذخیره ایران پذیرفته شده‌اند. درباره ریجکت یا پذیرفته‌شدن ویزای دیگر بازیکنان اصلی تیم ملی هم حداقل تا روز گذشته خبری رسمی اعلام نشده بود.

البته که فدراسیونی‌ها می‌گویند این موضوع تا روز ۱۰ تیر قابل پیگیری است و همه منتظر بازگشت محمدرضا داورزنی از سفر خارجه هستند تا درباره این مورد تصمیم‌گیری شود. اینکه چرا نیاز به جلسه و تصمیم‌گیری درباره سفر به آمریکاست، دلیلش به اظهارات قبلی مسئولان فدراسیون والیبال ایران ازجمله محمدرضا داورزنی برمی‌گردد. او پیش از این تهدید کرده بود اگر آمریکا ویزای کامل بازیکنان ایران را صادر نکند، آن‌ها از اعزام تیم به آمریکا جلوگیری می‌کنند.

در کنار چنین خط‌و‌نشانی، فدراسیون والیبال ایران به مقر جهانی این رشته ورزشی هم نامه زده که اگر آمریکا قرار نیست ویزای کل بازیکنان را صادر کند بهتر است میزبانی از این کشور در هفته سوم گرفته شده و به یک کشور دیگر سپرده شود. حتی شایعه شد که خود ایران هم برای میزبانی هفته سوم در صورت عدم اصلاح رفتار آمریکایی‌ها اعلام آمادگی کرده و وعده داده که ویزای تمامی بازیکنان آمریکایی را هم صادر کند.

داورزنی هربار که صحبتی از این موضوع می‌شود می‌گوید که مکررا با مسئولان فدراسیون جهانی در ارتباط است و آن‌ها گفته‌اند این موضوع حل می‌شود؛ اما حالا که فقط چند روز دیگر زمان باقی مانده، تصمیمات سرنوشت‌سازی باید گرفته شود. میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال ایران، ولی همچنان بر موضع قبلی فدراسیون مبنی بر عدم اعزام تیم به آمریکا در صورت حل‌نشدن مشکل پافشاری می‌کند. او می‌گوید: «در تصمیمی که خواهیم گرفت همه جوانب را می‌سنجیم. نگاه فدراسیون والیبال این است که به هر قیمتی در لیگ ملت‌ها شرکت نکند. ضمن اینکه طرف حساب ما آمریکا نیست، ما با فدراسیون جهانی طرف هستیم و باید این نهاد بین‌المللی واکنش مناسبی به بداخلاقی آمریکا داشته باشد. احتمال اینکه از لیگ ملت‌ها در هفته سوم کنار بکشیم وجود دارد؛ چون نمی‌شود با تیمی ناقص به مصاف حریفان رفت. ما از همان ابتدا هم اعلام کردیم که آمریکا موظف است برای همه اعضای تیم ملی والیبال ویزا صادر کند».

این مسئله حتی به کنفرانس خبری جان اسپراو، سرمربی تیم ملی آمریکا هم کشیده شد. او پس از برتری ۳ بر صفر تیمش مقابل ایران در لیگ ملت‌های والیبال که به میزبانی هلند برگزار شد، در مورد عدم صدور ویزا برای تعدادی از بازیکنان تیم ملی والیبال ایران گفت: «واقعا ناامید و ناراحت هستم. به عنوان مربی این موضوع که مربی می‌خواهد بهترین بازیکنان خود را در اختیار داشته باشد، درک می‌کنم. کاملا منطقی و قابل درک است که تیم ملی والیبال ایران می‌خواهد به طور کامل اعضای تیم خود را به همراه داشته باشد. من از این موضوع متأسف هستم. از جزئیات این مشکل بی‌خبر هستم. نمی‌دانم چه کسی مسئول عدم صدور ویزاست. به عنوان یک سرمربی وقتی سه ستاره تیمم ویزا دریافت نکنند، بسیار عصبی و درمانده می‌شوم. این موضوع خیلی پیچیده است و شرایط را درک می‌کنم. شما احساسات را درون زمین می‌توانستید ببینید. از بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنم».

با وجود جو هیجانی که در این مورد شکل گرفته تصمیم به کناره‌گیری یا عدم اعزام تیم ملی والیبال به آمریکا از آن دست تصمیمات دشواری است که نیاز به بررسی موارد زیادی دارد. فارغ از علاقه سفر به آمریکا، این مورد را باید از لحاظ فنی هم مورد ارزیابی قرار داد؛ همان‌طور که عنوان شد والیبال ایران در دو هفته نخست نتایج چندان درخوری نگرفته، ولی با توجه به عملکرد رقبا، ساده‌ترین تیم‌هایی که قرار است ایران با آن‌ها روبه‌رو شود در همین آناهایم آمریکا خواهد بود.

اگر هم‌گروهی‌های ایران برای هفته آخر تغییری در ترکیب به وجود نیاورند و با همین نفرات کنونی به میدان بروند، به نظر می‌رسد بخت ایران برای رسیدن به برتری مقابل آن‌ها زیاد باشد. به غیر از آرژانتین که تقریبا عملکرد خوبی داشته، فرانسه مثل ایران نتیجه گرفته و بلغارستان و کوبا هم در زمره تیم‌های ضعیف این دوره تا پایان هفته دوم بوده‌اند. پس روی کاغذ، ایران این شانس را دارد تا با استناد به جدول، بتواند دست‌کم سه برد راحت را در هفته پایانی به دست بیاورد و شانس این را داشته باشد که به جمع هشت تیم پایانی صعود کند. قربانی‌کردن این هدف شجاعت خاصی می‌طلبد، ولی عبور از شعار‌های مخاطب‌پسندی همچون کناره‌گیری یا عدم اعزام تیم به آمریکا در صورت عدم صدور ویزا برای تمامی اعضا، شاید وجهه مسئولان فدراسیون فوتبال را زیر سؤال ببرد.

منبع: روزنامه شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر