پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 85465
تاریخ انتشار: 04 تير 1402 08:31
اصناف: خلأ‌های درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بازنگری شود/ رییس مجلس: کوتاه نمی‌آییم!

مطالبه جدی اصنافی‌ها از قانونگذار

اصنافی‌ها در مراسم روز ملی اصناف از چالش‌های قوانین و مقررات موجود وانتظارات‌شان از نهادهای بالادستی گفتند. اما «اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی» و «بازنگری در خلأ‌های درگاه ملی مجوزهای کسب وکار» را می‌توان دو مطالبه جدی ومهم اصناف از نهاد قانوگذار است.
به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در روزنامه تعادل نوشت: اصنافی‌ها در مراسم روز ملی اصناف از چالش‌های قوانین و مقررات موجود وانتظارات‌شان از نهادهای بالادستی گفتند. اما «اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی» و «بازنگری در خلأ‌های درگاه ملی مجوزهای کسب وکار» را می‌توان دو مطالبه جدی ومهم اصناف از نهاد قانوگذار است.

آنها با انتقاد از اینکه قانون نظام صنفی جدیدی در مجلس مصوب شده، خواستار اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی ومشورت خواهی از اصناف شدند. رییس مجلس اما آب پاکی را روی دست اصنافی‌ها ریخت و خطاب به صاحبان واحدهای صنفی گفت، اگر اصناف انتظار دارند، در حوزه پنجره واحد صدور مجوزها و فعالیت سایبری تجدیدنظر کنیم، هرگز این کار انجام نخواهد شد؛ اما چنانچه نیاز به اصلاحات متناسب با فعالیت اصناف احساس شود، این کار شدنی است.

از آن سو، نماینده وزارت صمت هم درپاسخ به انتقاد اصنافی‌ها تاکید کرد که درگاه ملی مجوزها صرفا برای نظارت ایجاد شده و در قانون هم همین بوده، بنابراین اگر درست اجرا می‌شد نیاز به درخواست اصلاح نبود؛ اینکه گفته می‌شود قانون تسهیل مجوزها، قانون نظام صنفی را نسخ کرده، درست نیست. با توجه به قانون نظام صنفی قبلی که مشکلاتی برای اصناف داشته لازم است که اصلاح آن در دستور کار مجلس قرار گیرد. 

   قانون‌نویسی بدون مشورت اصنافی‌ها
همایش روز ملی اصناف، شنبه ۳ تیر ماه با حضور رییس مجلس، روسای اتاق اصناف و ایران و همچنین معاون وزیر صمت در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در بخش ابتدایی این مراسم، رییس اتاق اصناف تهران پشت تریبون قرار گرفت. «علی توسطی» با بیان اینکه ما هیچ مطالبه‌گری و زیاده‌خواهی از بخش‌های دولتی و حاکمیتی نداریم و آنچه که می‌خواهیم حرکت به سمت تحقق شعار سال است، گفت: وقتی رهبری شعار سال را با عنوان مهار تورم و رشد تولید نامگذاری می‌کنند به منزله آن است که چراغ راه را به ما نشان داده‌اند و بنابراین هدف ما دستیابی به شعار سال است. رییس اتاق اصناف از رییس مجلس -که در مراسم حضور داشت- خواست که مجلس در ارتباط با اصلاح قانون نظام صنفی و بازنگری خلأ‌های موجود در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، کمک کند.

دربخش دیگری از این مراسم، «قاسم نوده فراهانی» به عنوان نماینده اصناف در وزارت صمت درجایگاه سخنران حاضر شد و با بیان اینکه تحولات گسترده اقتصادی داخلی و خارجی پیامدهای مختلفی را به همراه دارد، گفت: اصناف شبکه اصلی توزیع کشور و همچنین تولیدکننده‌های کوچک اقتصادی هستند.

بیش از ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک در بخش اصناف وجود دارد که این تولیدکنندگان گردانندگان چرخ‌های اقتصادی کشور هستند و همین تولیدکنندگان از تغییرات و نوسانات کشور و جهان متأثر می‌شوند. او در نطق انتقادی خود، اعلام کرد که به ازای هر ۲۵ نفر، یک واحد صنفی در کشور وجود دارد که این مساله مزایا و مضراتی دارد. نوده فراهانی گفت: در قانونِ نظام صنفی، ما با مشکلاتی مواجه هستیم، قرار است قانون نظام صنفی جدیدی در مجلس مصوب شود اما در قانون نظام صنفی جدید که ۶۲ صفحه آن اصلاح شده نیز مشکلاتی وجود دارد که لازم است درباره آن از نظرات اصناف استفاده شود.

نماینده اصناف در وزارت صمت افزود: به عنوان مثال در قانون نظام صنفی برای بیش از ۳ میلیون واحد صنفی فقط ۳۶ اتحادیه در نظر گرفته شده است که قطعاً با این تعداد اتحادیه اداره این تعداد واحد صنفی امکانپذیر نیست، لازم است درباره قانون نظام صنفی جدید از نظرات اصناف نیز استفاده شود و ۱۰ بند مورد نظر ما سرلوحه کار قرار گیرد.

   قالیباف: کوتاه نمی‌آییم
رییس مجلس که در این مراسم حضور یافته بود، با ایراد سخنرانی، اصناف را فرمانده‌های عرصه اقتصادی کشور نامید و تاکید کرد که حکمرانی در عرصه اقتصاد کشور را باید مردمی کنیم که در این میان اصناف به‌طور کامل مردمی هستند. محمدباقر قالیباف، با انتقاد از دخالت دولت در اقتصاد، گفت: هر فعالیت اقتصادی که اصناف و بخش خصوصی می‌توانند انجام بدهند را نباید دولت انجام دهد. به‌طوری که امام (ره) این عمل را شرعا حرام می‌دانستند. 

رییس مجلس در بخش دوم صحبت‌های خود درباره اصلاح قانون اصناف گفت: سال گذشته در رابطه با قانونگذاری با هم صحبت‌هایی داشتیم و قول‌هایی داده شد که دقیقا هرچه نگاه می‌کنم تاکنون این موضوع پیش نرفته است. به این دلیل که نه ما در مجلس و نه شما در این عرصه ارتباط ساختاری برقرار نکرده‌ایم. او افزود: انتظارم این است که این ارتباط برای اینگونه حکمرانی در حوزه اقتصاد برقرار شود.

او به صدور مجوزها نیز گریزی زد وگفت: در صورتی‌که اصناف انتظار دارند، در حوزه پنجره واحد صدور مجوزها و روش کار و فعالیت سایبری تجدیدنظر کنیم؛ هرگز این کار انجام نخواهد شد، اما اگر نیازمند اصلاحات متناسب با فعالیت اصناف است این کار انجام می‌شود.

  امضای طلایی روسا پای پروانه‌ها! 
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت نیز از دیگر سخنرانان مراسم روز ملی اصناف بود. علیرضا شاه میرزایی با بیان اینکه وزیر جدید صمت به دنبال ایجاد تغییرات ساختاری در این وزارتخانه است که نتایج آن مشخص خواهد شد، گفت: اصناف از سامانه‌ها گریزان نیستند و نمی‌خواهند به روش‌های سنتی بازگردند و این درک وجود دارد که باید به روز باشند. او این راهم گفت که اصناف خود همگام با تکنولوژی هستند اما باید توجه داشت که درگاه ملی صدور مجوزها سامانه نیست و تنها درگاه است که فقط درخواست‌ها در آن ثبت می‌شود اما نظارتی بر روی آن نیست. معاون وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: باید توجه داشت که قانون نظام صنفی نسخ نشده و برای صدور مجوزها کماکان باید روسای اتحادیه‌ها صدور پروانه را امضا کنند. برداشت غلطی در این ارتباط ایجاد شده است و در صورتی که قانون درست اجرا می‌شد اکنون نیازی به اصلاح وجود نداشت.

   ۵۲ درصد مالیات را تهرانی می‌دهند
استاندارد تهران هم در ایین بزرگداشت روز ملی اصناف نیز طی سخنانی گفت: با تلاش بخش‌های اقتصادی نزدیک به ۴۰ درصد GDP کشور از طریق اصناف به حرکت درآمده است. علیرضا فخاری افزود: همچنین ۵۲ درصد از مالیات کشور از استان تهران خلق می‌شود که این محصول تلاش اصناف در گردش اقتصادی کشور است. او تاکید کرد: در حوزه اقتصادی مخصوصاً در بخش اصناف ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که بحران‌زا نیست و قابل حل است لذا اگر تمرکز در این مسائل صورت گیرد با تعامل مشکلات قابل حل است. فخاری با اشاره به قانون نظام صنفی گفت: اصلاح این قانون یکی از الزامات است که اصناف را به آرامش می‌رساند، بنابراین با توجه به قانون نظام صنفی قبلی که مشکلاتی برای اصناف داشته لازم است که اصلاح آن در دستور کار مجلس قرار گیرد. استاندار تهران درباره سامانه صدور مجوزها نیز تاکید کرد: این سامانه مانع پیشرفت نیست و مانند گذشته مرجعیت اصناف به عنوان تأیید نهایی پذیرفته می‌شود.

  شائبه دخالت در اتاق‌ها دولت ومجلس ورود کند
مهمان دیگر این مراسم از اتاق بازرگانی ایران بود. حسین سلاح ورزی، که به تازگی بر صندلی ریاست پارلمان بخش خصوصی تکیه زده است، با حضور در این مراسم طی سخنانی تاکید کرد که در مقوله رشد و ثبات‌، اصناف به درستی ستون فقرات اقتصاد کشور هستند، اما این درحالی است که هنوز تصور دقیقی و نزدیکی از تأثیر اصناف در اقتصاد وجود ندارد و این جای تاسف دارد. 

رییس جدید اتاق ایران با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته با پدیده‌ای به عنوان تورم و ناترازی بودجه ناشی از آن مواجه هستیم، عنوان کرد: هر وقت دولت‌ها در کنترل تورم و قیمت‌ها ناتوان بوده‌اند، هیچ دیواری کوتاه‌تر از اصناف نیافته‌اند که این را به پدیده گران‌فروشی تنزل بدهند و به اصناف منتسب کنند که به نظرم این یک خطا است. مداخله بعدی اما از نگاه سلاح ورزی، مداخله دستوری است که هم در حوزه قیمتی و هم در حوزه‌های دیگر اتفاق می‌افتاد که اجازه نقش آفرینی سلول‌های اقتصاد را نخواهد داد. 

 اما به گفته رییس اتاق بازرگانی، مداخله دیگر نیز وجود دارد که در مردمی‌ترین بخش از اقتصاد کشور، سازوکار شائبه وجود دارد که در انتخاب سخنگویان این نهادهای مردمی هم شائبه دخالت وجود دارد، چه در اتاق بازرگانی و چه اتاق‌های دیگر. او ابراز امیدواری کرد که با توجه به دیدگاه رییس‌جمهور و رییس مجلس شاهد این مسائل نباشیم.

   شهرک‌های صنفی راه‌اندازی می‌شود
در بخش انتهایی این مراسم، رییس سازمان صمت استان تهران هم با بیان اینکه تأمین مالی یکی از بحث‌های اصلی اصناف و تولیدی‌ها است، گفت: در حوزه تولید و تجارت استان، رسیدگی به مشکلات در حوزه تأمین اجتماعی، بانکی، تأمین نقدینگی و مالیاتی را از طریق کارگروه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری می‌کنیم. «محمود سیجانی» افزود: در ماه‌های اخیر دولت اصلاحه‌ای بر اساسنامه سازمان شهرک‌ها اعمال کرد که بتوان شهرک صنفی نیز ایجاد کرد.

این موضوع اخیراً مصوب هم شد. بنابه اظهارات سیجانی، در حال حاضر هر گروه کالایی که در استان بخواهد شهرک صنفی ایجاد کند می‌تواند درخواست خود را ارایه داده تا با همکاری شورای برنامه‌ریزی استان بحث مکان یابی انجام شود. در بخش پایانی این مراسم از ۱۷ شخصیت صنفی در حوزه‌های چهره ماندگار اصناف، چهره برتر کارآفرین صنفی، چهره برتر نوآور صنفی، چهره برتر صنفی منصف و خیر، چهره برتر دانش بنیان صنفی، چهره برتر حامی حقوق مصرف‌کننده صنفی و چهره ایثارگر صنفی تجلیل شد. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر