جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 85449
تاریخ انتشار: 03 تير 1402 14:09
سلاح ورزی گفت: مشاهده می‌کنیم که دولت در ساز وکار انتخاب سخنگویان نهادهای مردمی اتاق های اصناف و بازرگانی شائبه دخالت‌ها وجود دارد و با توجه به سیاست های رهبری دولت این مداخلات را سرک کشیدن در امور بخش خصوصی معرفی کردند.
به گزارش راه امروز: حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد با اشاره به اهمیت اصناف در تحرک اقتصاد گفت: در همه این سال‌ها آنچه تکرار شده و منجر به گرفتار شدن ما در تله رشد پایین اقتصادی شده است، گذشته از مباحث مرتبط با بهبود فضای کسب‌وکار، مداخله دولت‌ها در بازار است.

او افزود: متأسفانه در 50 سال گذشته با پدیده تورم مواجه هستیم که ناشی از ناترازی بودجه است. هر وقت دولت‌ها در کنترل تورم و سطح عمومی قیمت‌ها ناتوان بودند دیواری کوتاه‌تر از دیوار اصناف پیدا نکرده و سعی کرده‌اند تا این پدیده را به گران‌فروشی تنزل بدهند و به اصناف منتسب کنند. این خطایی است که نقش و کارکرد اصناف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سلاح ورزی با ابراز تأسف از مداخله دستوری در حوزه قیمتی و در حوزه‌های دیگر ادامه داد: هنوز بعد از سال‌ها دولت‌ها در همه امور از جمله قیمت‌گذاری مداخله می‌کنند و اجازه نقش‌آفرینی به اصناف که در نقش سلول‌های اصلی اقتصاد عمل می‌کنند را نمی‌دهند.

او با اشاره به مداخله دیگری که وجه پنهانی‌تری دارد گفت: اگرچه در بیان به اتاق بازرگانی و یا اصناف عنوان مردمی‌ترین نهاد در سطح اقتصاد اتلاق می‌شود اما در عمل می‌بینیم شائبه‌هایی از دخالت در سازوکار انتخاب سخنگویان این نهادهای مردمی وجود دارد.

رئیس اتاق ایران افزود: امیدواریم با توجه به سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته و به صراحت «سرک کشیدن در امور بخش خصوصی» را منع کردند این‌گونه مداخلات متوقف شود. امیدوارم مواضع رئیس‌جمهور و رئیس مجلس درباره بخش خصوصی و عدم مداخله در امور آن را در سطوح پایین‌تر نیز شاهد باشیم.

او تأکید کرد: اگر قرار است مجلس قدمی در جهت بهبود شرایط صنفی و توزیع بردارد شاید بهترین قدم تغییر قانون بسیار دست و پا گیر تعزیرات و تبدیل آن به قانون تجارت منصفانه باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر