چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 85402
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1402 12:29
علی توسطی گفت: قرار بود مهلت ۱۰ روزه ای برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی اصناف در نظر گرفته شود که هنوز از سوی وزارت اقتصاد ابلاغ نشده است.
به گزارش راه امروز: رئیس اتاق اصناف تهران امروز در نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی داریم که حدود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی و بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که برای صنایع بزرگ و مادر نقش اصلی را دارند.

علی توسطی در مورد مالیات اصناف، افزود: مالیات حقوق حاکمیتی است و باید پرداخت شود اما بحث عادلانه بودن مطرح است. با توجه به تغییرات سامانه‌های مالیاتی، در صد سال تاریخِ مالیات ستانی در ایران ظرف ۲ سال گذشته با پدیده مدرنیته و سامانه‌ها مواجه شدیم که سامانه‌ها بدون هیچ گونه هماهنگی با مدیران اصناف و با الگوریتم‌های خاصی مالیات را محاسبه می‌کنند که نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: امروز آخرین روز اظهارنامه‌های مالیاتی است که با توجه به درخواستهای ما، وزیر اقتصاد پذیرفت که مهلت تسلیم اظهارنامه‌ها به مدت ۱۰ روز تمدید شود که البته هنوز ابلاغ نشده است.

توسطی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی هیچ گاه تمایل به کاهش مالیات نداشته و همواره میل به افزایش مالیات داشته است. توقع ما این است که الگوریتم ضریب مالیاتی را شفاف اعلام کنند.

وی افزود: ضرایب سود برخی از اصناف ۷ درصد است اما ضریب مالیاتی ۱۲ درصد در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی ضریب مالیاتی واحد از سودی که دریافت می‌کند بیشتر است.

توسطی با طرح پرسش از وزیر اقتصاد، گفت: ما با بخش تعطیل وزارت اقتصاد مواجه هستیم و از سوی دیگر با فعالیت بیش از اندازه دارایی. چه اثری موثری در شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود فضای کسب و کار ایجاد شده است که برای مالیات واحد صنفی محدودیت قائل شدند که بیش از ۵ برابر ممنوع باشد؟ و لطف کردند که بیش از ۵ برابر برای ما مالیات تعیین نکردند.

این مقام صنفی با بیان اینکه ریزش در برخی اتحادیه‌ها ملموس است، خاطر نشان کرد: اتحادیه مشاوران املاک ۱۱ هزار عضو داشت و در سال گدشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ عضو پروانه کسب خود را باطل کردند.

بیش از ۴۲ نهاد مسئول فرهنگ سازی هستند

این مقام‌صنفی در پاسخ به این پرسش که چرا کسبه باید بایت بی حجابی مشتریان پلمپ شوند و دچار آسیب شوند، نیز گفت:  با مسئولان درباره موضوع حجاب صحبت کردیم و بیش از ۴۲ نهاد مسئول فرهنگ سازی هستند. طبق قانون نظام صنفی در ارتباط با حجاب مسئولیتی برای ما تعریف نشده اما بنا به باورهای دینی تلاش داریم که این فرهنگ را نهادینه کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به پرسش دیگری سهمیه آرد نانوایان کاهش پیدا کرده است آیا تلاشی برای برگرداندن سهیمه آرد نانوایان انجام دادید؟ و اینکه چرا نرخ‌نامه جدید به آنها نمی‌دهند؟ گفت: جشن خودکفایی تولید گندم را در سالن اجلاس سال‌ها پیش گرفتیم اما سال بعد به دلیل در پیش نگرفتن سیاست‌های درست نتوانستیم خودکفایی را ادامه بدهیم. یکسری محدویت‌ها برای افزایش قیمت نان وجود دارد به بهای احساسی بر تولید ۸ میلیون گندم متمرکز شدیم و با این اقدام منابع آبی را از بین بردیم.

 توسطی با انتقاد از سیاست‌های اشتباه وزارت کشاورزی در تولید گندم، افزود: قیمت‌ نان در حال حاضر مانند بنزین واقعی نیست و 20 درصد قیمت نان را نرخ آرد تعیین می‌کند  و به نظر می‌رسد اگر در دو سال آینده آرد رایگان به نانوا بدهند باز هم پخت نان توجیه اقتصادی نداشته باشد چراکه هزینه‌های سربار نانوایان بالا رفته است.

توسطی ادامه داد: در گذشته مفهوم تعمیرکاران را حس می‌کردیم اما با بیش از ۳۳ میلیون وسایل نقلیه افرادی محیطی را راه می‌اندازند که استاندارد نیست کف متراژ برای تعمیرکاران ۱۸ متر است اما برخی ۶ متر فضا اجاره و ظاهر شهر را برهم می‌ریزند و ما پلمپ کنیم. یا از کالای تقلبی استفاده می‌کنند و اتحادیه مربوط حضور فعال دارند و اصحاب رسانه خدمات و کالا از واحدهای‌ غیر پروانه دار حمایت نکنند.

تقدیر در 5 رشته از فعالان صنفی

در بخش دیگری از این نشست محمد رضا فرجی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران و دبیر ستاد روز ملی اصناف نیز به شرح برنامه های روز های هفته و نام گذاری انها پرداخت و از تقدیر در ۵ رشته ازفعالان صنفی خبرداد.

وی معرفی چهره های صنفی که معتمد صنف و محله هستند را الگو سازی و تقدیر از کار خوب عنوان کرد و گفت: گریزان و کمک به خاوانرها و بچه های بی سرپرست و... از گذشته تا کنون توسط فعالان صنفی رواج داشته و درمراسم روز ملی اصناف از برخی از این عزیران که انتخاب آنها بسیار سخت بوده، تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی گفت: همچنین تقدیر از فعال صنفی کارآفرین، تقدیر از فعال صنفی نوآور و چهر صنفی حامی مصرف کننده را در دستور کار قرار دادیم هر چند که انتخاب این عزیران بر اساس معیارها موجود بوده و حتما افراد دیگری نیز شایسته تقدیر هستند.

به گزارش راه امروز، در پایان این مراسم نیز از پوستر روز ملی اصناف در اتاق تهران رونمایی شد که تلفیقی از سنت، مدرینته و قدمت اصناف در تهران است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر