جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 85346
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1402 08:32
سلاح ورزی رئیس اتاق دهم شد؛

پایان انتخابات پرحاشیه

انتخابات پارلمان بخش خصوصی به ایستگاه پایانی رسید. انتخابات پرحاشیه هیات رئیسه اتاق ایران، 28 خردادماه در حالی در ساختمان شیشه ای طالقانی برگزار شد، که تلاش نهادهای امنیتی برای حذف یکی از نامزدهای ریاست اتاق بی نتیجه ماند...

فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل نوشت:  انتخابات پارلمان بخش خصوصی به ایستگاه پایانی رسید. انتخابات پرحاشیه هیات رئیسه اتاق ایران، 28 خردادماه در حالی در ساختمان شیشه ای طالقانی برگزار شد، که تلاش نهادهای امنیتی برای حذف یکی از نامزدهای ریاست اتاق بی نتیجه ماند. صبح روز گذشته «حسین سلاح‌ورزی» در حالی در طبقه دهم اتاق اعلام کاندیداتوری کرد که نماینده حقوقی وزارت صمت پشت تریبون خانه بخش خصوصی، علنا از او خواست که از شرکت در انتخابات انصراف دهد. در توجیه این درخواست گفته شد که «تا ۱۰روز دیگر وزارت اطلاعات می‌تواند در صورت مخالفت، مانع حضور فرد منتخب شود.» اما این تهدید هم بی اثر بود و در نهایت سلاح ورزی با کسب قاطبه آراء به عنوان رئیس اتاق دهم انتخاب شد. 

در جریان انتخابات روز گذشته، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کرد که «حراست وزارت صمت» حضور 39 نامزد در انتخابات اتاق بازرگانی را «بلامانع» اعلام کرده و در مورد یک نفر اعلام نظر صورت نگرفته است. در تحلیل این موضوع گفته می شود که برخی جریان‌سازی‌ها باعث شد تا وزارت صمت به نیابت از وزارت اطلاعات با حضور حسین سلاح ورزی مخالفت کند.  او اما بدون توجه به تهدیدها در انتخابات اعلام کاندیداتوری کرد و رئیس شد.  در نهایت، با آرایی که اعضای جدید هیات نمایندگان به گلدان ریختند، ۷ عضو هیات رئیسه اتاق ایران، شامل رئیس، ۴ نایب رئیس، خزانه دار و منشی انتخاب شد.

سوپرایز در حوالی ساعت 9

پس از شوک انتشار نامه حراست وزارت صمت در عصر روز پنجشنبه 26 خردادماه که در آن نایب رئیس اتاق ایران را فاقد صلاحیت برای حضور در انتخابات هیات رئیسه دانسته بود، مشخص نبود، آیا انتخابات پارلمان بخش خصوصی برگزار می شود یا نه؟ اما روز شنبه، نامه ایی از سوی معاون حقوقی اتاق ایران خطاب به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران منتشر شد، با این مضمون: «مرکز حراست وزارت صمت هر چند رونوشت نامه انجمن را دریافت کرده باشد، اما مرجع تعیین و تایید صلاحیت نیست وانجمن باید وظیفه قانونی خود عمل کند.» » فحوای این نامه که به امضای حسن سلیمانی، حقوقدان، قاضی بازنشسته و نماینده ادوار مجلس، رسیده بود، نشان می داد، که ماجرای انتخابات اتاق ایران بالا گرفته و دلیل سردرگمی به فهرست نهایی نامزدها بر می¬ گشت. برخی معتقدند که این دوره از انتخابات اتاق با ادوار دیگر تفاوت داشته و دستگاه‌های امنیتی با حساسیت بیشتری آن را دنبال می‌کردند.

به طوریکه از روزهای قبل زمزمه هایی درباره رد صلاحیت برخی نامزدها به گوش می رسید. برخی با استناد به نامه حراست وزارت صمت اعتقاد داشتند چهره ای چون حسین سلاح روزی امکان شرکت در انتخابات را ندارد. اما معاونت حقوقی اتاق ایران  معتقد بود، با توجه به سکوت نهاد امنیتی تمامی افراد ثبت نام کرده حق نامزدی دارند.  همزمان با انتشار این نامه، عصر روز شنبه نیز دعوت نامه ها برای خبرنگاران ارسال شد. بنابراین انتخابات اتاق ایران صبح روز یکشنبه 28خردادماه در ساختمان شیشه ای طالقانی برگزار شد. 

ساعت 7:30 صبح، پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران با انتشار عکسی از توزیع برگه های رای بر اساس نام اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران خبر داد. راس ساعت 8 صبح نیز درهای اتاق بازرگانی ایران به روی نامزدهای انتخابات و شرکت کنندگان باز شد. در بدو ورود به اتاق ایران و مشاهده ازدحام جمعیت در همان طبقه همکف برای ثبت نام، می شد، استقبال اعضا برای شرکت در این رقابت را حدس زد.

ساعت 8:50 دقیقه صبح «حسین سلاح ورزی» برخلاف گمانه‌زنی‌های روزهای ماقبل انتخابات که گفته می‌شد او رد صلاحیت شده، وارد اتاق ایران شد و ثبت نام کرد. حضور او خیلی ها را سوپرایز کرد. 

 تا ساعت 9:30 دقیقه تمام نامزدهای اصلی ریاست اتاق، وارد سالن انتخابات شدند و نام نویسی کردند. راس ساعت 9:43 دقیقه صبح جلسه رسما با سخنرانی غلامحسین شافعی رئیس دور نهم اتاق ایران شروع شد. او در آخرین دقایق حضورش در اتاق با ایراد سخنانی با اعضا خداحافظی کرد و پیش از آغاز رای گیری از جلسه خارج می‌شود.

پس از خروج شافعی از سالن جلسه طبقه دهم،  اعضا انجمن نظارت بر انتخابات اتاق در جایگاه هیات رئیسه مستقر شدند.  «سید هیبت‌الله اصولی» از اتاق اهواز به عنوان رئیس سنی جلسه تعیین شد. طبق اصلاحیه آیین‌نامه انتخابات، «جهانبخش سنجابی» منشی انجمن نظارت بر انتخابات، منشی هیات رئیسه سنی شد. همچنین بر اساس قرعه کشی از میان 18 کاندیدا، آقایان ابوالحسن خلیلی و ابوالفضل روغنی به عنوان ناظران انتخابات، برگزیده شدند.

در جریان برگزاری انتخابات، منشی هیات رئیسه سنی با ارائه توضیحاتی درباره روند استعلام کاندیداها گفت: با بررسی ها و مکاتبات انجام شده و بر اساس نظرات مکتوب اعلام شده به انجمن نظارت کاندیداتوری 39 نفر برای هیات رئیسه اتاق، بلامانع است. البته «افشین کلاهی» یکی از نامزدها نیز در میانه راه انصراف خود را اعلام کرده بود.  از میان 43 نفر کاندیدا 3 نفر نیز قبل از اظهار نظر حراست وزارت صمت انصراف داده بودند.

همه علیه یک نفر!

نماینده دولت: آن دوست عزیز انصراف دهد/ سلاح ورزی: انصراف نمی دهم

در این لحظه، جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران در اظهاراتی توضیح داد که در مورد یک کاندیدا نظر انجمن و مرکز حراست اعلام شد. متاسفانه وزارت اطلاعات نطر مکتوبی به ما ندادند. الان ما یک نامه داریم که نمیتوانیم مانع کاندیداتوری شویم. اما نظر وزارت اطلاعات که از سمت حراست وزارت صمت اعلام شده، این است که او نتواند وارد شود. اعلام کاندیداتوری دوستان براساس نظر شخصی خود است.  توصیه ما نظر مصالح اتاق است. اگر کسی نخواست تمکین کند قوه قهریه نداریم. 

پس از این صحبتها، «حسین سلاح ورزی» رسما کاندیداتوری خود را اعلام کرد. برای لحظاتی مورد تشویق ممتد همکارانش در اتاق قرار گرفت که نشان از استقبال گسترده اعضا از کاندیداتوری او داشت. در همین لحظه «یونس ژائله، حسین پیرموذن» نیز اعلام کاندیداتوری کردند تا این سه نفر برای کرسی ریاست با یکدیگر رقابت کنند. اما اتفاقی که  پیش از اعلام کاندیداتوری این افراد رخ داد این بود که حاج حسینی معاون پارلمانی وزارت صمت بدون اینکه اشاره مشخصی به فردی کند، گفت: توصیه می‌کنم به این دوست عزیز که به صورت شخصی کاندید نشود و انصراف بدهد. سنجابی در پاسخ به این موضوع گفت: آقای سلاح ورزی کاندید شدند و مسئولیت با خودشان است.

البته در راهروهای اتاق بازرگانی شنیده می شد که اگر نامزدی سلاح ورزی به مشکل بخورد، «محمد رضا بهرامن» به جای او نامزد ریاست اتاق تهران می شود. در این میان، «احد عظیم زاده» هم که پیشتر از او برای پست ریاست اتاق نیز نام برده می شود، حاضر نشد در این پست نامزد شود.

نطق 3 دقیقه ای 3 رقیب
 
درادامه دستور جلسه، هر یک از نامزدهای ریاست اتاق ایران 3 دقیقه نطق انتخاباتی داشتند و برنامه خود برای اداره اتاق را ارائه کردند.  «حسین پیرموذن» به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و دراظهاراتی گفت: سرنوشت قومی عوض نمی‌شود مگر به خواست خودشان. ما باید با انتخاب خود به دولتمردان نشان دهیم که توانمند هستیم و اطمینان بدهیم در کنار آنان هستیم. بزرگ‌ترین مشکل اتاق، قانون اتاق است. من به عنوان بهنام (حسین) پیرموذن با خذف اشخاص مخالفم. وقتی آیین نامه تصویب کردیم باید تمکین کنیم وگرنه بی‌قانونی است.

«یونس ژائله» دیگر نامزد پست ریاست اتاق، نیز گفت: در بدترین وضعیت اقتصادی قرار داریم. درحالی که می توانستیم  با شرایطی که اتاق دارد رشد قابل توجهی را تجربه کنیم. اما به دلیل اختلافات درونی در اتاق نتوانستیم به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنیم. او ادامه داد: تشکل‌ها را نباید فقط برای رای بخواهیم و باید اقدامات جدیدی کنیم. ما یک قانون تصویب کردیم که نهادی نظر دهد که قبلا نبوده؛ الان که نظر داده میخواهیم قبول نکنیم. این درگیری دولت و حاکمیت است.

«حسین سلاح‌ورزی» سومین نامزد این پست، وقتی پشت تریبون قرار گرفت، در نطقی گلایه آمیز گفت: من تمام برنامه ها و اهداف گروه خود را منتشر کرده ام  و نیازی به سخن گفتن در این باره نمی بینم. اما باید بگویم در یک ماه اخیر من مورد بی مهری زیادی قرار گرفتم و اتهامات زیادی به من وارد شده است. من به عنوان یک کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران تاکنون از هیچ مرجع امنیتی احضار و یا تهدید نشده‌ام. 

او افزود: من برهمین اساس باتوجه به اینکه منع رسمی در خصوص حضور در انتخابات نداشتم اکنون مجددا اعلام کاندیداتوری می‌کنم. او همچنین گفت: ما علاقه مند کشور هستیم. این به معنی مقابل نظام ایستادن نیست. اعضای هیات نمایندگان انقدر عاقل هستند که تصمیم خود را براساس جلسات شام و ناهار و مهمانی نگیرند.

در این لحظه سنجابی دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران یکبار دیگر تاکید کرد: مسئولیت شرکت در انتخابات بر خود شخص است. از این رو تاکید میشود اگر کاندیداتوری مشروط بوده و.. اگر دستگاه نظارتی تغییر نظر داد، مسئولیت متوجه کاندیدا است نه انجمن. 

ترکیب هیات رئیسه مشخص شدند


پس از اتمام نطق نامزدهای ریاست اتاق، طبق اعلام منشی هیات رئیسه سنی جلسه، ساعت 11:05 تعرفه‌های رای برای انتخاب ریاست اتاق ایران در میان هیات نمایندگان توزیع شد. ساعت 11:18 شمارش آرای اخذ شده برای انتخاب رئیس اتاق ایران در دوره دهم آغاز شد. در نهایت براساس آراء اخذ شده حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی ایران شد. از مجموع 426 رای ماخوذه، 265 نفر آرای خود را به نفع به «حسین سلاح ورزی» به گلدان ریختند. «یونس ژائله» نیز 95 رای و «حسین پیرموذن» 62 رای کسب کردند. کل حق رای انتخابات 482 نفر بودند.

در ادامه جلسه 17 نفر به عنوان نواب رئیس  ثبت نام کردند که شامل «طاهر عادل خانی، محسن بهرامی ارض اقدس، علی شریعتی مقدم، مسعود گلشیرازی، جمال رازقی، احد عظیم زاده، صمد حسن زاده، پیام باقری، محسن امینی، محسن احتشام، عماد مردانی، قدیر قیافه، محمدرضا بهرامن، خورشید گزدرازی، محمود تهی‌دست، ابوالفضل رجبیان، محمود تولایی» بودند. پس از آن در ساعت 11:20 دقیقه نامزدهای 4 کرسی نواب رئیس اتاق ایران مشخص شدند. هر نامزد 2 دقیقه برای معرفی برنامه‌های خود فرصت داشت.

  به دنبال رای گیری برای ریاست، آرا کرسی های دیگر نیز مشخص شد. براساس 426 رای ماخوذه،  «محمدرضا بهرامن» نایب رئیس اول و «پیام باقری» نایب دوم اتاق شدند. «صمد حسن زاده» و «قدیرقیافه» نیز نواب رییس بعدی شدند.

در نشست روز گذشته، کاندیدایی که برای کسب کرسی خزانه‌داری اتاق با هم رقابت کردند، «نیما بصیری، عبدالله مهاجر، علی محمد چوپانی، نادر طیبی، مسعود گلشیرازی» بودند. از بین این افراد «عبدالله مهاجر»  با 152 رای خزانه‌دار اتاق شد. البته پیش از رای گیری گلشیرازی به نفع چوپانی رقابت کنارگیری کرد.  «کیوان کاشفی، سیدکمال حسینی و فرشته  امینی» نیز بر سر کرسی منشی با یکدیگر رقابت پرداختند که از کل 375 رأی مأخوذه، کیوان کاشفی با 236 رای منشی شد.

سلاح ورزی: نه منع شدم، نه تذکر داشتم ونه احضار

«حسین سلاح ورزی» بعد از اتمام رای گیری برای پست ریاست اتاق، با حضور در جمع خبرنگاران و در کسوت جدید رئیس اتاق ایران در اظهاراتی گفت: توجه به شفافیت به عنوان یک اصل مهم در اقتصاد کشور و اتاق بازرگانی ایران مد نظر قرار خواهد گرفت. اوگفت: کشور و شرایط اقتصادی کشور، خاص و ویژه است. اساسا اتاق بازرگانی به عنوان خانه بخش خصوصی مانند باقی بخش‌های کشور باید استراتژی تدوین کند که اتاق در کنار دولت و سیستم حکمرانی اقتصادی ایفای نقش کند. 

او در ادامه و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر سنگ اندازی دولت در مسیر انتخابات، گفت: اگر بخواهیم با انصاف نگاه کنیم نشانه‌ای از دخالت دولت در انتخابات اتاق بازرگانی ایران نداشتیم. بر اساس آنچه که در هفته‌های گذشته تجربه شد می‌گویم که نه تنها دولت دخالتی در انتخابات اتاق بازرگانی نداشت که حتی هر جا مشکلی به وجود آمد شاهد تلاش نمایندگان دولت برای تسهیل شرایط بودیم. 

سلاح ورزی درپاسخ به پرسش خبرنگار تعادل درباره اینکه چرا حاجی حسینی معاون حقوقی وزارت صمت در نشست علنا از شما درخواست کرد که از کاندیداتوری برای ریاست اتاق انصراف دهید؟ اینکه با درخواست منفی شما مواجه شدند، آیا در ادامه راه ممکن است این مساله برایتان مشکل ساز شود، اینطور گفت: در طول فرآیند انتخابات شورایعالی نظارت فعالیت می‌کند که بخشی از اعضای آن را نیز نمایندگان دولت تشکیل می‌دهند. صحبتی که درباره انصراف من از انتخابات مطرح شد نیز صرفا برداشت شخصی یک عضو این شورا بود که خدشه‌ای در انتخابات و شمارش آرا به وجود نمی‌آورد. او افزود: در این مدت نه منع شدم، نه تذکر داشتم نه هیچ چیزی. در فضای مجازی برخی اتفاقات افتاد که طبیعی است و هرجایی که رقابت وجود دارد ممکن است این اتفاق بیافتد.  آنطور که سلاح ورزی گفته، همراهی با قوای سه گانه و تلاش برای تدوین استراتژی و مشورت به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، یکی از اصلی‌ترین اهداف پارلمان بخش خصوصی خواهد بود.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر