يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 85334
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1402 14:46
سلاح ورزی در پاسخ به «راه امروز» درباره تلاش صمت برای انصراف از کاندیداتوریش:

این مدت نه منع شدم، نه تذکر داشتم/ درخواست حاجی حسینی، برداشت خودشان بودند/بعید میدانم نظر شکسته شود

رئیس دوره دهم انتخابات اتاق ایران با بیان اینمه دولت در هیچ مرحله‌ای دخالتی در انتخابات اتاق بازرگانی ایران نداشت، درباره درخواست معاون حقوقی وزرات صمت مبنی بر انصراف از کاندیداتوری گفت: درخواست و مطلبی که آقای حاجی حسینی بیان کردند، برداشت خودشان بودندو بعید میدانم نظر شکسته شود.
حسین سلاح‌ورزی در پایان نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و پس از آنکه توانست ۲۶۵ رای از کل ۴۲۶ آرای اخذ شده را کسب کند،  در جمع خبرنگاران حاضر شد و برخی سوالات آنها پاسخ داد

سلاح ورزی در ابتدای صحبت های خود اظهار کرد: اگر از بُعد انصاف به تمام مراحل این رویداد بزرگ نگاه کنیم، در حقیقت نشانه‌های آشکاری از دخالت دولت در مراحل انتخابات نداشتیم، بلکه در برخی موارد بخش‌های مختلف دولت در صورت بروز مشکلات برای رفع و اصلاح همکاری و اقدام کردند.

وی افزود: شورای عالی نظارت و انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ترکیبی از اعضای منتخب دولت هستند و برخی بر اساس برداشت و تحلیل ابهامات قانونی بود که مانع برگزاری شفاف انتخابات نشد.

رئیس دوره دهم انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به انتخاب دوره چهار ساله اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از برنامه‌های جدی اتاق دهم توجه به شفافیت، همکاری و همراهی حوزه اقتصاد است و بر همین اساس اخبار به صورت مداوم اطلاع رسانی خواهد شد.

سلاح ورزی گفت: بخش خصوصی بخشی از نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود و باید با تدوین استراتژی مناسب بر اساس گفته های رهبری و نظام ایفای نقش کند.

وی افزود: برای عمل کردن به این نقش نیازمند بازبینی در فرایندها و ماموریت‌هایمان باید داشته باشیم. این دوره با همه دوره‌ها متفاوت بود و اغلب نامزدها هم در غالب گروه‌های ایتلافی ظاهر شدند و هم برنامه مدونی ارایه دادند که برای بخش خصوصی امیدوار کننده است. باید در تعامل با دولت برنامه داشته باشیم و سعی داریم با نقشه ملی راه را ادامه دهیم.  اتاق اجزا و ارکانی دارد که اصلی‌ترین آنان اتاق‌های استانی و تشکل‌ها هستند که ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای ما هستند. در برنامه‌های تقدیم شده از سمت من و همکارانم دو بخش دیده شده؛ برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت که برای اجرای آنان نیاز داریم ساختار اتاق را بازبینی کنیم.

چیزی که اقای حاجی حسینی گفتند برداشت خودشان بودند / بعید میدانم نظر شکسته شود 

سلاح ورزی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار راه امروز، مبنی براینکه نماینده حقوقی وزارت صمت امروز در جلسه علنی درخواست کردند که از کاندیداتوری برای پست ریاست اتاق انصراف دهید، آیا این به منزله دخالت مستقیم وزارت صمت در انتخابات نیست و آیا ممکن است، برای حضورتان در پست ریاست مشکل ساز شود، گفت: نشانه‌های آشکاری از دخالت دولت در انتخابات نداشتیم. دولت سعی داشت حتی موانع را رفع و آنان را اصلاح کند. اساسا شورای عالی نظارت بر اساس قانون ترکیبی دارد که برخی اعضای آن دولتی هستند. چیزی که اقای حاجی حسینی گفتند برداشت خودشان بودند.

این مدت نه منع شدم، نه تذکر داشتم 
سلاح ورزی گفت: در این مدت نه منع شدم، نه تذکر داشتم نه هیچ چیزی. در فضای مجازی برخی اتفاقات افتاد که طبیعی است و هرجایی که رقابت وجود دارد ممکن است این اتفاق بیافتد.  ما در اتاق چند نکته اساسی داریم؛ اتاق به موجب قانون ماموریت‌هایی دارد که قانونگذار مشخص کرده است. معتقدیم ادوار گذشته نتوانستیم منابع را در محل اصلی هزینه کنیم.  با توجه به ظرفیت اتاق‌های استانی، تشکل‌ها و… فکر میکنیم بتوانیم منابع اتاق را در خدمت اجرای ماموریت‌های دقیق‌تر در بیاوریم.

بداخلاقی‌ها به دلیل رقابت انتخاباتی بود
سلاح ورزی افزود: ما امروز در تله رشد پایین گرفتار شدیم. این موضوع به خاطر فضای کسب و کار، برخورد نامناسب با بخش خصوصی و نامحترم شمردن حقوق مالکیت بوده است.  سعی میکنیم در زمینه نکاتی مثل باز شدن فضای اقتصادی، کاهش مداخلات، کم شدن قیمت‌گذاری و… فعالیت کنیم.  برخی از این خواسته‌ها مربوط به شرایط متعارف است و برخی شرایط تحریمی. اتاق مجموعه ای از خواسته‌ها، مطالبات و نقطه نظرات مختلف است. در ساختار تشکلی اتاق، ما تشکل‌هایی در حوزه واردات و صادرات داریم که نگاه آنان به مساله ارز نمیتواند نگاه واحد باشد. 

وی گفت: در زنجیره‌ها حتی اختلاف نظر در قیمت‌گذاری، تعرفه‌گذاری و… داریم. اما موضع اتاق باید در جهت تقویت اقتصاد ملی باشد تا از در جهت منافع ملی حرکت کند.  از منظر تفکری که هر یک از اجزا نسبت به موضوعی موضع متفاوت داشته باشند، طبیعی است اما اتاق موفق باید همدلی و هم راستایی داشته باشد. اتاق زمانی می‌تواند موفق باشد که از رقابت عبور کند و در دوران جدید همه اعضایش را به کار بگیرد تا بخش اقتصادی تقویت شود.  بداخلاقی‌ها به دلیل رقابت انتخاباتی بود. امیدواریم از این موضوع عبور کنیم. اما ما و همکارانمان به اهداف خود متمرکز هستیم.

سلاح ورزی ادامه داد: اینطور نیست که اتاق رییس محور باشد. حکمت قانونگذار از هیات رییسه ۷ نفره، امکان جمعیت بیشتری برای راهوری بخش خصوصی بوده است.  جدی‌ترین کارهای برنامه این است که از ظرفیت اعضای هیات رییسه در کنار تشکل‌ها به صورت کامل استفاده کنیم. اتاق قرار نیست رییس محور باشد. هدف اصلی ما این است که چطور نقش اتاق را در سیاستگذاری افزایش دهیم


در جلسه امروز همچنین ۱۷ نفر از جمله محسن احتشام، قدیر قیافه، محمدرضا بهرامن، احد عظیم‌زاده، محسن امینی، پیام باقری، محسن بهرامی ارض اقدس، محمود تهی‌دست، محمود تولائی، صمد حسن زاده، جمال رازقی جهرمی، ابوالفضل رجبیان، علی محمد شریعتی مقدم، امیرعادل طاهر خانی، خورشید گزدرازی، مسعود گلشیرازی، عباد مردانی برای چهار کرسی نایب رییس اعلام نامزدی کردند.

پس از اخذ آرا، محمدرضا بهرامن به عنوان نائب رئیس اول، صمد حسن زاده نائب رئیس دوم، پیام باقری نائب رئیس سوم و قدیر قیافه نائب رئیس چهارم انتخاب شدند.نیما بصیری، عبدالله مهاجر، علی محمد چوپانی، نادر طیبی و مسعود گلشیرازی برای کرسی خزانه‌دار نامزد شدند.فرشته امینی، سید کمال حسینی و کیوان کاشفی نیز به عنوان منشی هیات رییسه اعلام نامزدی کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر