شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 85277
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1402 12:27
نتیجه تحقیقات تازه نشان می‌دهد که ورزش با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. محققان دریافتند که یک ساعت ورزش با شدت متوسط تا شدید در روز بیش‌ترین فواید را خواهد داشت.
از هر ۱۰ آمریکایی بیش از یک نفر دارای یک نوع دیابت است و از این تعداد تا ۹۵ درصد به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به عوامل متعددی (از جمله ژنتیک) بستگی دارد، اما تحقیقات جدید نشان داده که انواع خاصی از ورزش ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷۴ درصد کاهش دهد.

به گزارش پریونشن، نتیجه این مطالعه که در نشریه British Journal of Sports Medicine منتشر شده داده‌های بیش از ۵۹ هزار نفر از بانک زیستی بریتانیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. محققان فعالیت بدنی شرکت کنندگان را با شتاب سنج زیر نظر گرفتند.

آنان با بررسی نتایج دریافتند افرادی که روزانه یک ساعت ورزش با شدت متوسط تا شدید انجام می‌دهند ۷۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با آن دسته افراد شرکت کننده در مطالعه قرار دارند که کم تحرک‌تر بودند.

محققان هم چنین دریافتند که ورزش منظم به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که شانس ژنتیکی بالاتری برای ابتلا به این بیماری دارند کمک می‌کند. در نتیجه، این مطالعه نشان داد که فعالیت‌های بدنی به ویژه ورزش‌های با شدت متوسط تا شدید باید تشویق شود به ویژه در افرادی که ریسک ژنتیکی بالایی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند.

محققان در بررسی اخیر به این موضوع نپرداختند که چرا ورزش ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. آنان صرفا وجود یک ارتباط را پیدا کردند. با این وجود، برخی نظریه‌ها در این باره وجود دارد.

دکتر "بورجا دل پوزو کروز" استاد گروه علوم ورزشی در دانشگاه جنوب دانمارک که یکی از نویسندگان مقاله مرتبط با این مطالعه است می‌گوید: "مشخص شده که ورزش بر چندین سازوکار بیولوژیکی مرتبط با دیابت تاثیر می‌گذارد از جمله بهینه سازی روشی که بدن برای تنظیم گلوکز (معروف به قند خون) به کار می‌برد".

ورزش هم چنین به حساس شدن بدن به انسولین کمک می‌کند و به قند خون کمک می‌کند تا وارد سلول‌های بدن شود تا بتوان از آن برای انرژی استفاده کرد. اگر انسولین در بدن بهتر عمل کند سلول‌های بتا در پانکراس که انسولین را می‌سازند می‌توانند کمی استراحت کرده و ممکن است به سطح دیابت نوع ۲ پیشرفت نکنند.

"پویا شفیع پور" پزشک خانواده و پزشک چاقی در سانتا مونیکا در کالیفرنیا می‌گوید: "ورزش با شدت متوسط تا شدید به طور کلی باعث افزایش چربی سوزی می‌شود که می‌تواند به افراد کمک کند وزن بدن کمتری داشته باشند و داشتن اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است. اثر این تمرینات بیش از مدت زمان ورزش باقی می‌ماند. متابولیسم و اثر چربی سوزی معمولا چند ساعت بعد باقی می‌ماند".

توجه به این نکته ضروری است که این تنها مطالعه‌ای نیست که ورزش را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط می‌کند. تحقیقات نشان داده اند که پیاده روی تند می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش دهد.

نتیجه مطالعه‌ای که سال گذشته در ژورنال Diabetes Care منتشر شد نشان داد که به ازای هر ۱۰۰۰ قدمی که یک فرد در روز بر می‌دارد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در او ۶ درصد کاهش می‌یابد.

دکتر شوتا می‌گوید: "آخرین یافته‌ها نباید هیچ یک از متخصصان غدد را شگفت زده کنند. با این وجود، نکته مثبت این مطالعه آن است که می‌توان به بیمار نشان داد و گفت که ورزش تا چه اندازه از نظر عملی کمک کننده است".

محققان در جدیدترین مطالعه دریافتند که ورزش‌هایی که باعث تعریق شما می‌شود و تا حدودی شما را بی نفس می‌کنند بهترین تمرینات و حرکاتی هستند که می‌توانید برای مقابله با دیابت انجام دهید مواردی مانند پیاده روی سریع، دویدن، رقصیدن، تمرینات اینتروال شدید (HIIT)، دوچرخه سواری در سربالایی یا با سرعت سریع و یا باغبانی شدید را شامل شوند. "دل پوزو کروز" در پاسخ به این پرسش که چرا ورزش باید با شدت متوسط یا شدید باشد می‌گوید: "ممکن است برای فعال کردن برخی از سازوکار‌هایی که از فرد در برابر بیماری محافظت می‌کنند سطحی از شدت لازم باشد به ویژه برای کسانی که استعداد ژنتیکی بیش تری دارند".

چگونه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهیم؟

دکتر شوتا تاکید می‌کند که تغییرات سبک زندگی بسیار مهم است، اما باز هم عوامل ژنتیکی نقش زیادی در دیابت نوع ۲ ایفا می‌کنند. او می‌گوید: "بهترین درمان برای دیابت نوع ۲ بیش از هر دارویی سبک زندگی است". دل پوزو کروز با این نظر موافق است. او می‌گوید:" یک سبک زندگی کامل نکته کلیدی است. دکتر شفیع پور اشاره می‌کند که ۶۰ دقیقه ورزش در روز احتمالا برای اکثریت افراد جامعه منطفی نیست. بنابراین، او پیشنهاد می‌کند هر روز ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی داشته باشید و چندین بار در هفته به تمرینات قدرتی اضافه کنید.

عواملی که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند به شرح ذیل هستند:

داشتن پیش دیابت

اضافه وزن داشتن

داشتن ۴۵ سال سن یا بیشتر

داشتن والدین یا خواهر و برادر مبتلا به دیابت نوع ۲

فعالیت بدنی کمتر از سه بار در هفته

داشتن سابقه دیابت بارداری یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن بالا

آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی یا لاتین تبار، سرخپوست آمریکایی یا بومی آلاسکا بودن.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر