پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 85265
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1402 17:26
یک نماینده پیش بینی کرد

سقوط قیمت ها در بازار خودرو

جلال رشیدی‌کوچی نماینده مجلس معتقد است: اگر خودرو‌های کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به شدت ریزشی می‌شود.
او در گفت وگوی خود با خبرآنلاین گفته است: هم‌اکنون طرح خودرو‌های کارکرده در دستور کار مجلس است و همه منتظر هستند که ببینند چه اتفاقی می‌افتد. در کل، با تصویب و نهایی شدن طرح خودرو‌های کارکرده و اجرای آن، من فکر می‌کنم سال آینده تعداد خودروی نویی که وارد کشور شود، بیشتر خواهد بود، چون در حال حاضر ثبت‌سفارش‌ها انجام شده است.

رشیدی در باره اثر واردات خودرو‌های کارکرده روی قیمت‌ها در بازار، بیان کرده:  اگر خودرو‌های کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به شدت ریزشی می‌شود، چون فردی که امروز ب‌ام‌و سوار است و خودرو او ۲۰ میلیارد تومان باشد، وقتی ببیند قرار است یک ب‌ام‌و مدل ۲۰۲۲ با قیمت یکی دو میلیارد تومان وارد کشور شود، ۱۸ میلیارد تومان قطعا به ضرر این فرد خواهد بود، بنابراین این فرد هم خودرو را وارد بازار می‌کند. آخرین مدل خودرو‌های وارداتی که وارد کشور شد، مربوط به ۲۰۱۷ بود.

او در پاسخ به این پرسش که چه تضمیمی وجود دارد که اتفاقی که تاکنون در رابطه با قیمت خودرو‌های خارجی افتاده که قیمت‌شان ۱۰ برابر هم شده، در رابطه با قیمت خودرو‌های کارکرده نیفتد، اینطور گفته:  اگر آیین‌نامه‌ای که دولت می‌نویسد، انحصار ایجاد کند و یا اگر محدودیت بگذارد و برای مثال، بگوید هزار خودرو بیشتر وارد نشود و این محدودیت با نیاز بازار منطبق نباشد، حتما افزایش قیمت خواهیم داشت. نگرانی ما همین‌جا است که دولت مجددا در آیین‌نامه واردات خودرو به جای این‌که نفع مردم را در نظر بگیرد، نفع خودروسازان را ببیند. این خودرو‌هایی که در ایران برای ما آرزو شده، آن طرف خلیج‌فارس از دم قسط به مردم می‌فروشند. یعنی در آن‌جا خودرو را قسطی برمی‌دارید می‌آورید. ما باید به این سمت برویم. هر مسیری، هر رفتاری و هر حرکتی غیر از این باشد، حتما باعث افزایش قیمت می‌شود.

رشیدی کوچی همچنین درباره اینکه واردات خودرو‌های دست دوم به دلیل این که تقاضای بالایی را وارد بازار می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش قیمت ارز شود، نیز عنوان کرده:. به نظر من، این‌که می‌گویند اگر واردات خودرو‌های کارکرده اتفاق بیفتد، تقاضای ارز را افزایش می‌دهد، درست نیست. اول این که اگر کسی بخواهد خودرویی بیاورد، ارز را که از کف بازار جمع نمی‌کند، ولی خیلی‌ها فکر می‌کنند این اتفاق می‌افتد. شما اگر بخواهید خودرو بخرید، به صرافی می‌روید. ریال می‌دهید و صراف در کشور مقصد، ریال را تبدیل به دلار می‌کند و به عامل شما در آن کشور می‌دهد؛ آن هم با دلار‌هایی که در آن کشور برای ما است. یعنی اگر شما بخواهید یک خودرو بخرید، می‌روید معادل دلاری‌اش را پول به صراف می‌دهید، صراف این پول را به دلار تبدیل می‌کند و به عامل شما می‌دهد.

او درادامه افزوده: این دلار‌ها برای کیست؟ برای همین مردم است؛ برای شرکت‌های دولتی و یا صادرکنندگان است که دلارهایشان را به ایران نمی‌آورند. این شرکت‌ها محصولاتشان را صادر می‌کنند، اما دلار را در کشور مقصد نگه می‌دارد. چرا دلار را به ایران نمی‌آورد؟ چون اگر ارز را به ایران بیاورند، باید نسبت به بازار آزاد به قیمت کمتری بفروشد. برای مثال، باید به دولت ۲۸ هزار تومان بدهد، این در حالی است که قیمت ارز در بازار ۵۰ هزار تومان است.

این نماینده مجلس متذکر شده: وقتی واردات خودرو‌های کارکرده آزاد شود، این دلار‌ها تبدیل به خودرو می‌شود؛ چراکه خودرو در ایران متقاضی زیاد دارد و سود بیشتری عایدشان می‌شود تا پس‌انداز کردن دلار در خارج از کشور. به این، تجارت می‌گویند. ضمن این که چرا ما دائما همه کالا‌ها را با دلار محاسبه می‌کنیم؛ مگر درهم نداریم؟ مگر ارتباط ما چین خوب نیست و نمی‌خواهیم دلار را در مبادلات حذف کنیم؟ ما یوان که داریم. در کشور چین، هم خودرو چینی است و هم خودروی کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و ... ما می‌توانیم خودرو چینی بیاوریم، خودرو آلمانی و کره‌ای هم از این کشور وارد کنیم.

او اظهار کرده: باز هم تاکید می‌کنم که ما خیلی از ایرانی‌هایی داریم که در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، نمایندگی واردات خودرو به امارات را دارند. خیلی از این افراد اعلام آمادگی کردند که اگر شرایط آماده باشد و برای ما دردسر درست نشود، حاضریم تعدادی خودرو وارد ایران کنیم. این‌ها کار‌هایی است که می‌شود کرد، اما چرا نمی‌کنند، چون نمی‌خواهند بازار خودرو از انحصار خارج شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر