جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 85259
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1402 13:43
مدیرکل دفتر بازرگانی، عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس پتانسیل‌سنجی‌های انجام شده در سازمان توسعه تجارت ایران ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای روابط تجاری بین ایران و عراق شناسایی شده و رویکرد سازمان، حرکت به سمت توسعه صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به عراق است،
فرزاد پیلتن در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق، اظهار کرد: برای توسعه روابط تجاری با عراق در بخش‌های مختلف از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت صادرات گاز و برق و غیره، برنامه‌ریزی شده است.  

به گفته وی در سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به عراق ۱۵ درصد رشد داشت. صادرات ایران به عراق در سال ۱۴۰۰ به میزان ۸.۹ میلیارد دلار بود و در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۰.۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

پیلتن با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ سازمان توسعه تجارت، قرار است ‌صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق در سال ۱۴۰۴ به ۱۵ میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: قرار است از ابزارهای جدیدی برای کمک به توسعه صادرات به عراق استفاده شود که یکی از این ابزارها، مراکز تجاری در کشور عراق برای کمک بخش خصوصی است. بر این اساس پنج مجوز تأسیس مرکز تجاری به بخش خصوصی در شهرهایی از جمله بغداد، بصره، کربلا و کلار داده شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر سازمان توسعه تجارت، حرکت به سمت توسعه صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به عراق است، گفت: با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله مشوق‌های صادراتی، اولویت به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر داده شده تا از بازار عراق بهره بیشتری ببریم.

مدیر کل دفتر بازرگانی ، عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با بیان اینکه رویکرد دیگر سازمان افزایش کیفیت، ‌استاندارد و بسته‌بندی کالاهای صادراتی به عراق است تا حضور ایران در بازار این کشور ثبات بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور سوریه مقرر شد که ترانزیت ایران به عراق از طریق سوریه محقق شود که امیدواریم بتوانیم از این مسأله نیز برای توسعه روابط تجاری با عراق بهره بگیریم.

پیلتن درباره مشکلات تجارت با عراق نیز گفت: در ارتباط با کشور عراق سه دسته مشکلات وجود دارد که برخی مشکلات در دولت و کشور عراق است، یک‌سری از مشکلات داخلی و برخی از مشکلات نیز بین دو کشور مشترک است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر