يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 85222
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1402 10:30
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت در مجلس؛

عباس علی آبادی، وزیر صمت شد

جلسه علنی مجلس با حضور ۱۹۴ تن از نمایندگان بزای بررسی جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۸۷ رای موافق، با سکان داری ‌«علی‌آبادی» در وزارت صمت موافقت کردند.
سیصد و هجدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه، با حضور ۱۹۴ تن از نمایندگان بزای بررسی جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز؛ سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قراردادند.

با توجه به این که سیدابراهیم رییسی روز گذشته سفر خود را به چند کشور آمریکای لاتین آغاز کرده است، جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز بدون حضور رئیس جمهور و با حضور معاون اول دولت و ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام وصول شد.

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند، اما با توجه به سفر خارجی، مجلس از این بخش عبور کرد.

سپس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون را ارائه دادند.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

در ادامه جزییات جلسه امروز مجلس را می‌خوانید: 

پورابراهیمی؛ نماینده موافق: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکردهای وزیر پیشنهادی صمت با مأموریت های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد.

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق بیان کرد: وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: روز گذشته به طور مفصل در کمیسیون اقتصادی مباحث تخصصی را در بخش های مختلف مطرح کردیم که حقیقتا چارچوب فکری که آقای علی آبادی در جلسه دیروز کمیسیون مطرح کردند با رویکردهایی که ما در حوزه مأموریت های این کمیسیون بر عهده داریم انطباق داشت و مباحث مهمی در جلسه بحث شد.

گودرزوند؛ نماینده موافق: برخی نمایندگان بدون خواندن برنامه وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند

نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان بدون آنکه حتی یک خط از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را خوانده باشند با آن مخالفت کرده و مجلس را متهم می‌کنند.

مهرداد گودرزوند در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق تصریح کرد: آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: ای کاش یکبار برنامه‌های آقای علی آبادی را می‌خواندید و بعد مخالفت می‌کردید، حرف‌هایی که زده شد هیچ کدام همخوانی با برنامه‌های علی آبادی ندارد. نباید تسلیم جوسازی‌ها شوید.

محمودزاده؛ نماینده مخالف: وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف بیان کرد: آقای علی آبادی شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشتید آیا بهتر نبود به جای پذیرش این مسئولیت کلیدی در همان مسئولیت قبلی باقی می‌ماندید؟ امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است چرا در برنامه‌های خود اشاره‌ دقیقی به این موضوع نداشتید؟

وی ادامه داد: در رابطه با صنایع خودروسازی و صنایع معدنی در برنامه شما اهداف مشخصی دیده نمی‌شود. خودروهای بی‌کیفیت داخلی جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد و هر وزیری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود ابتدا در برنامه‌های خود از ساماندهی صنعت خودروسازی سخن می‌گوید اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی می‌افتد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از کجا مطمئن باشیم که شما هم در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید؟ یکی از خصلت‌هایی که از شما در مسئولیت‌های قبلی گفته می‌شود عدم همفکری و عدم مشورت پذیری در تصمیم گیری است. اگر این طور باشد به ضرر بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

زاهدی؛ نماینده موافق: «علی‌آبادی» با بخش خصوصی به خوبی آشنا است

محمدمهدی زاهدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق بیان کرد: علی آبادی کسی است که سال ها در دوران جنگ حضور داشته و در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کرده و باید قدردان چنین مدیران و افراد خبره، تیزهوش و فهیم باشیم.

وی افزود: از جمله سوابق خدمتی ایشان حضور و مدیریت در ابرپروژه هایی مانند پل سازی، سد سازی، ساخت نیروگاه های پیشرفته و صنایع ریلی پیشرفته و شروع عملیات برای تولید خودروهای برقی همراه با بهره برداری، بهره وری و بهینه سازی بر اساس فناوری های نوین است که یکی از ویژگی های مهم وزیر پیشنهادی صمت است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ۵۰ درصد جی.دی.پی کشور را در وزارت صمت می بینیم و قسمت عمده ای از حوزه خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوعی با این حوزه مرتبط است که علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و در رابطه با ارتباط گیری با بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال به عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملا نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است.

دهمرده نماینده موافق: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه علمی و کارشناسی دارد، گفت: علی‌ آبادی شجاع است و اهل رانت و باج دادن نیست.

حبیب‌الله دهمرده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

وی اضافه کرد: علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است، گفت: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

عسگری نماینده مخالف: وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

مهدی عسگری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف بیان کرد: آقای علی آبادی یک مدیر موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما اکنون راجع به یک مسند مهم یعنی حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم. آیا لزوما موفقیت در یک بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز کار در مسند وزارت صنعت نیز کارساز خواهد بود؟ این دو جایگاه با هم تفاوت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یکسری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌ داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

وی در ادامه تاکید کرد: ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.

نظری؛ نماینده مخالف: برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند؟

سیدغنی نظری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف اظهار کرد: برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟

وی با تاکید بر این‌که باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، اضافه کرد: چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعامل بالا با مجلس مهم است، گفت: دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.

وی با بیان این‌که موضوع معدن در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت مفقوده است، تصریح کرد: رهبری چند بار بر لزوم توجه به معادن و استفاده از آن تاکید داشتند. امروزه در برخی مناطق، معادن هیچ نفعی برای مودیان ندارد و ارزش افزوده معادن هم دیده نمی‌شود حال این‌که معادن فرصتی برای پیشرفت توسعه کشور هستند.

نظری همچنین اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بیان کرده که قیمت دستوری را قبول ندارد مقابل قیمت دستوری نرخ بازار رها است. این یعنی هر کسی که هر قیمتی بخواهد برای کالایش تعیین می‌کند که قابل قبول نیست. باید قیمت‌گذاری‌ها در راستای تنظیم و تقویت بازار و حمایت از مصرف کننده باشد. ما با قیمت دستوری مخالف هستیم اما باید نرخ‌ها هم حساب و کتاب داشته باشد.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۲۵
با رای اعتماد مجلس، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند.

نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، ۸ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس با سکان داری ‌«علی‌آبادی» در وزارت صمت موافقت کردند.


علی‌آبادی؛ وزیر پیشنهادی: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابهامات مطروحه پیرامون مدرک تحصیلی‌اش گفت: مدرک بنده توسط صدها مرکز که یکی از آنها کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بوده بررسی و تایید شده و ای کاش کسانی که این شائبه‌ها را بیان می‌کنند به دانشگاه‌های محل تحصیلی بنده مراجعه کرده و از صحت آن مطلع شوند.

عباس علی آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا قبل از این‌که به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون می‌خواهم ثابت کنم که ما می‌توانیم. این تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است ۴۰ سال است که دشمن تلاش می‌کند که بگوید شما نمی‌توانید و روی نقاطی دست می‌گذارد که ثابت کند ما نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند راجع به همه موضوعات سوال کنند. مدرک بنده توسط صدها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آنها کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است. ای کاش کسانی که در خصوص مدرک من صحبت کردند اصل مدرک فارغ‌التحصیلی بنده را می‌دیدند.

وی ادامه داد: بنده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مکانیک هستم و عکس بنده را در کتاب سرآمدان شریف چاپ کرده‌اند. در دانشگاه تهران نیز در مقطع ارشد مهندسی مکانیک فوق‌لیسانس دریافت کردم و سالهاست در این دانشگاه تدریس می‌کنم. مدرک دکتری خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم و با مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی ندارد، می‌توانید مراجعه کرده و صحت آن را بسنجید.


آغاز رأی‌گیری برای «علی‌آبادی»
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۲۴
از دقایقی پیش رای‌گیری از نمایندگان درباره صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت شروع شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند، این جلسه بدون حضور رئیس جمهور تشکیل شد چون رئیس جمهور به آمریکا سفر کرده است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر