دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 85216
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1402 10:13
پشت پرده تغييرات در كابينه سيزدهم؛

استعفای معاون اقتصادی رییسی

محسن رضایی از كابينه رفت؛ خبري كه نخستين‌بار تسنيم آن را رسانه‌اي كرد و بلافاصله روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت. بلافاصله رييسي او را به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا» منصوب كند.
 رضايي در امتداد ساير تغييرات كابينه در شرايطي از كابينه خارج مي‌شود كه دولت سيزدهم ركورد‌دار بيشترين تغيير در ميان دولت‌هاي پس از انقلاب طي 2سال ابتدايي فعاليت‌هايش است. بلافاصله پس از خروج رضايي اما بازار ارزيابي‌ها درباره چرايي اين تغييرات حسابي گرم شدند. بر اساس برخي ارزيابي‌هاي تحليلي، محسن رضايي از كابينه خارج شده تا مقدمات حضور برخي طيف‌هاي اصولگرا در انتخابات مجلس دوازدهم را فراهم سازد. 

گروهي ديگر هم اين تغيير را برآمده از تضادهايي مي‌دانند كه ميان رضايي و برخي كانون‌هاي قدرت در كابينه شكل گرفته بود. اما رسانه‌هاي اصولگرا، تلاش كردند اين تغييرات را به انتقادات رهبري از «شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا» مرتبط سازند و مبتني بر اين تحليل كلي اعلام كنند، رضايي از معاونت اقتصادي رييس‌جمهوري خارج شده تا به رتق و فتق امور اين شورا بپردازد.  تسنيم در گفت‌وگو با فردي كه خود را از نزديكان محسن رضايي معرفي مي‌كند (اما نام و نشاني از او نمي‌دهد)، ضمن تاييد خبر استعفاي رضايي از معاونت اقتصادي دولت گفت: «رهبر انقلاب در سخنراني‌اي كه در جمع دانشجويان داشتند، نسبت به عدم تحقق اهداف شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا انتقاد كرده بودند. 

بر همين اساس تغييراتي در شوراي عالي در نظر گرفته شد كه يكي از مهم‌ترين اين تغييرات تكميل دبيرخانه دايمي و تمام‌وقت براي اين شوراي عالي به ‌منظور ساماندهي بهتر برگزاري جلسات تا پيگيري مصوبات است؛ رييس‌جمهور به عنوان فرمانده شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا براي ساماندهي وظايف جديد دبيرخانه، طي حكمي آقاي دكتر رضايي را به عنوان رييس دبيرخانه شوراي عالي منصوب كردند كه اين حكم به زودي به ‌شكل رسمي اعلام خواهد شد.» برخي منتقدان اما با اشاره به اين واقعيت كه چگونه ممكن است فردي كه نتوانسته تحول مطلوبي در معاونت اقتصادي رييس‌جمهور ايجاد كند، مي‌تواند زمينه شكوفايي و انتظام بخشيدن به فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي سران قوا را فراهم كند.

ديروز برخي خبرگزاري‌ها فهرست بيست و سه ایده‌ای را از ميان انبوه مهم‌ترين برنامه های اقتصادي محسن رضايي منتشر كردند. برنامه هایی که برخی از آن‌ها در دولت ابراهیم رییسی می‌توانست تحقق یابد و  می توان آنها را این گونه طبقه بندی کرد ؛ 
۱- پرداخت ماهانه ۴۵۰ هزار تومان يارانه نقدي به ۴۰ ميليون ايراني
۲- ايجاد صندوق جبران مالباختگان در بورس
۳- بيمه سهامداران بورس
۴- ايجاد بانك طلا به عنوان پشتوانه پول ملي
۵- تغيير در مديريت خودرو‌سازي و برداشتن تعرفه خودرو براي ايجاد رقابت
۶- تحول اساسي در سيستم بانكي
٧- فروش بنزين و گازوييل به قيمت واقعي به دهك‌هاي ثروتمند
٨- برطرف كردن ابهامات پرونده FATF در داخل و خارج از كشور و در دبيرخانه آن
٩- افزايش و تثبيت ارزش پول ملي
١٠- تبديل پول ملي ايران به قوي‌ترين پول منطقه در كنار دلار و يورو
١١- ايجاد زمينه سرمايه‌گذاري براي ايرانيان خارج از كشور
١٢- اختصاص ۳۰ درصد از سهام نفتي به مردم
١٣- پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار
١۴- هدفمندسازي و هوشمندسازي يارانه‌ها
١۵- تامين ۹۰ درصد هزينه خريد مسكن از سوي بانك‌ها
١۶- ايجاد يك شغل جديد به نام خانه‌داري و توسعه مشاغل خانگي
١٧- صاحبخانه شدن مردم با ۱۰ درصد آورده
١٨- انتشار سهام جديد از سوي شركت‌هاي قديمي بورس
١٩- ارايه خوابگاه ارزان به خانواده‌هاي ايراني در سفر به مشهد  مقدس
٢٠- قطع دست امضاهاي طلايي در اقتصاد
٢١- توجه ويژه به مرزنشينان در پست‌هاي اقتصادي
٢٢- تثبيت نرخ ارز
٢٣- قطع دخالت دولت در مساله ارزش پول ملي
محسن رضايي در كنار قاضي‌زاده‌هاشمي و عليرضا زاكاني در زمره كانديداهايي است كه در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مستقيما از محل مناظرات صدا و سيما راهي كانون‌هاي تصميم‌ساز در دولت، شهرداري و... شدند. تنها عضو باقيمانده از طيف اصولگرايان نامزد در انتخابات سعيد جليلي است كه او هم علي باقري را به عنوان مذاكره‌كننده ارشد راهي وزارت امور خارجه كرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر