شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 85185
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1402 23:14
طبق قانون اساسی، هر نماینده "حق" دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید (اصل 84) ولی گویا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خود را فراتر از قانون اساسی پنداشته و نماینده ای را کلا از حق خود محروم کرده و زشت تر این که رئیس مجلس هم عملاً این بدعت را پذیرفته است.
عصر ایران نوشت: امروز یکی از روزهای عجیب و ننگین در تاریخ پارلمانی ایران است: آن طور که رئیس مجلس گفته است یکی از نمایندگان دیگر حق نطق در مجلس ندارد!

این نماینده، احمد علیرضا بیگی است، همان کسی که ماجرای شرم آور شاسی بلندها را افشا کرد و حالا، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، به جای برخورد با نمایندگانی که شاسی بلند گرفته اند، به هیأت رئیسه نامه داده که دیگر نگذارید حرف بزند!

در این باره سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این را هم گفته است که نمی داند تریبون علیرضا بیگی تا چه زمانی بسته است.

البته، با توجه به سوابق این هیات، انتظار نمی رفت برخوردی با شاسی بلند بگیرها داشته باشد و حتی اسامی شان را اعلام کند ولی این که با نماینده افشا کننده، چنین رفتاری می شود، مرحله ای است که به اصطلاح گیمرها، قفل آن تازه باز شده است!

طبق قانون اساسی، هر نماینده "حق" دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید (اصل 84) ولی گویا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خود را فراتر از قانون اساسی پنداشته و نماینده ای را کلا از حق خود محروم کرده و زشت تر این که رئیس مجلس هم عملاً این بدعت را پذیرفته است.

به راستی، کسانی که چنین تصمیمی گرفته اند آیا با خود اندیشیده اند که مردم درباره آنها چگونه فکر خواهند کرد؟ آیا در تاریخ نمی نویسند که عده ای از نمایندگان، آلوده به رانت شاسی بلند شدند و صدای اعتراض یک نماینده درآمد ولی همان یک نماینده را هم ممنوع النطق کردند؟! واقعاً خجالت آور نیست؟!

جالب است که در همین مجلس قانون معروف به سوت زنی تصویب می شود که بر اساس آن، افشا کنندگان فساد مورد تشویق قرار می گیرند ولی وقتی یکی از خودشان، رانت شاسی بلندها را افشا می کند، تشویق که نه، او را از بدیهی ترین حق یک نماینده که حرف زدن است، محروم می کنند!

واقعاً می خواهند چه چیزی را ثابت کنند؟ آیا با این کار اتهام شاسی بلندها رفع می شود یا این که این گمان به وجود می آید که نکند می خواهند دیگر کسی جرأت نکند مسائل دیگر را افشا کند؟!

در اینجا بد نیست سوالی هم از اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان داشته باشیم و خطاب به ایشان بگوییم: شما که این قدر قاطع هستید و حتی فراتر از قانون اساسی، نمایندگان را از حرف زدن هم محروم می کنید، زمانی که نماینده همسوی شما بر خلاف مقررات وارد خط ویژه شد، به گوش سرباز سیلی زد و سپس شروع کرد به دروغ بافی، کجا بودید و چرا از این قاطعیت ها، آنجا نبود؟ لابد درد افشای شاسی بلندها از درد قانون شکنی و مردم آزاری و دروغ پردازی دوست تان بیشتر بوده است!

و سخن آخر این که مجلس، فارغ از کسانی که این روزها در آن ساکن اند، "خانه ملت" است، این خانه بی صاحب نیست؛ بیش از این خرابش نکنید و به روزی بیندیشید که باید پاسخگو باشید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر