شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 85172
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1402 14:05
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به اینکه خبر آزادسازی دلار‌های بلوکه شده قیمت دلار را تا چه کانالی پایین می‌آورد؟ گفت: این خبر در بهترین حالت پتانسیل کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی قیمت دلار را در بازار غیررسمی دارد.
خبر آزادسازی ۳ میلیارد دلار طلب ایران از عراق در حالی گمانه زنی‌ها برای ریزش سنگین قیمت دلار را مطرح کرد که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است: از آنجا که این دلار‌ها وارد بازار ارز کشور نمی‌شود موجب کاهش نهایتا ۲ تا ۳ هزار تومانی در قیمت دلار خواهد شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، اخبار سیاسی در حالی بازار دلار و ارز تهران را به محاصره خود درآورده که تایید و تکذیب توافق موقت از سوی طرف‌های ایرانی و آمریکایی از یک سو و کاهش تنش ایران با کشور‌های منطقه به ویژه عربستان، قیمت دلار را وارد کانال ۴۸ هزار تومان کردند.

حمایت خریداران دلار از مرز روانی
دلار در آغاز بازگشایی بازار روز شنبه تا میانه کانال ۵۹ هزار تومانی پیشروی کرد تا نشان دهد می‌تواند به راحتی راه رفته را به سرعت برگردد.

در این میان شاهد افزایش تقاضا و ورود خریداران جدید به بازار بودیم؛ اما به یک باره بازار ارز تحت الشعاع خبر جدیدی قرار گرفت که خریداران دلار را وارد فاز احتیاطی کرد.

شوک جدید به بازار دلار؟
«سه میلیارد دلار از طلب ایران آزاد شد»؛ این خبری بود که ظهر روز شنبه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق داد و اعلام کرد: مقداری از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد.

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در همین رابطه گفت: دلار‌های آزادشده در قبال خرید کالا‌های اساسی و نیاز‌های ارزی حجاج است؛ بنابراین دلاری از این ارز وارد بازار نخواهد شد.

وی افزود: هرچند این دلار‌ها فشار تقاضا در بازار ارز را کاهش می‌دهد، ولی شوک ریزشی شدیدی به قیمت دلار و ارز وارد نمی‌کند.

قیمت تعادلی دلار در بازار

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به اینکه خبر آزادسازی دلار‌های بلوکه شده قیمت دلار را تا چه کانالی پایین می‌آورد؟ گفت: این خبر در بهترین حالت پتانسیل کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی قیمت دلار را در بازار غیررسمی دارد.

به گفته افقه، قیمت تعادلی دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان است.

بازار دلار «سِر» شد
این اقتصاددان با اشاره به اینکه بازار ارز در محاصره اخبار مختلف سیاسی قرار گرفته است گفت: تایید و تکذیب اخبار سیاسی در مورد احیای برجام و سپس توافق موقت موجب شده بازار دلار و ارز نسبت به بسیاری از اخبار به اصطلاح «سِر» شود.

افقه ادامه داد: انتظار می‌رفت قیمت دلار و ارز با سفر پادشان عمان به تهران و خبر آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران شاهد ریزش گسترده باشد؛ اما ریزش محدود قیمت‌ها در بازار دلار و ارز نشان داد بازار نسبت به این اخبار سر شده است.

شرط ماندگاری دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد اینکه کف قیمت دلار کجاست؟ گفت: هرچند تا چند روز انتظار می‌رود شاهد کاهش جزئی قیمت دلار در بازار به دلیل خبر آزادسازی ۳ میلیارد دلار عراقی باشیم؛ اما دوباره دلار در میان مدت به محدوده ۵۲ و ۷۰۰ تا ۵۳ هزار تومان برخواهد گشت.

افقه معتقد است: تنها در صورتی شاهد ریزش قیمت دلار تا محدوده ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهیم بود که بخش بزرگی از دلار‌های بلوکه شده آن هم به صورت نقدی به ایران برگردد؛ هرچند توقف دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی منوط به رفع مشکل تحریم هاست.

قیمت دلار بعد از توافق موقت ایران و آمریکا
به گفته این اقتصاددان، امید چندانی به احیای برجام نیست و توافق موقت جایگزین برجام شده است.

افقه خاطرنشان کرد: بررسی‌ها و اخبار درز شده در مورد توافق جدید ایران و آمریکا نشان می‌دهد توافق موقت انرژی این را نخواهد داشت که بتواند قیمت دلار را به زیر ۴۰ هزار تومان برساند حتی در میان مدت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر