شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 85140
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1402 14:09
شاکری نماینده تهران در مجلس در گفت‌و‌گو با «راه امروز»:

جلوگیری از فرار مالیاتی پردرآمدها، اولویت اول مجلس

شاکری نماینده تهران در مجلس گفت: اگر مشاغل پردرآمدی که از منابع و مواهب کشور به راحتی استفاده می‌کنند و هیچ مالیاتی نمی‌پردازند را بر ریل مالیات‌دهی عادلانه هدایت نکنیم، تبعیض بسیار ناروایی را در حق کارگران و کارمندانی داشته‌ایم که قبل از دریافت حقوقشان مالیات می‌پردازند.
به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: «اقبال شاکری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «راه امروز»، با اشاره به لزوم جدیت دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل پردرآمد، اظهار کرد: دولت به سمت بسیار خوبی در حرکت است و پایه‌های مالیاتی‌اش بدون فشار بر اقشار ضعیف افزایش بسیار چشم‌گیری داشته است.

شاکری خاطرنشان کرد: این افزایش چشم‌گیر درآمدهای مالیاتی صرفاً از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی بوده است که البته دولت تعداد کمی  از افرادی که فرار مالیاتی داشته‌اند را موظف به پرداخت مالیات کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: نظر مجلس این است که دولت حتماً باید به سمت گسترده‌تر شدن اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد برود و جلوی فرار مالیاتی را بگیرد، این موضوع یکی از اصلی‌ترین محورهای کاری مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: در هنگام ورود دولت سیزدهم مجلس سه اولویت اساسی را برای دولت ترسیم کرد، ابتدا اصلاح نظام مالیاتی کشور، سپس اصلاح نظام بانکی کشور و در نهایت بهبود وضعیت معیشتی مردم. در میان این سه به اعتقاد بنده، اصلاح نظام مالیاتی کشور از مهم‌ترین اولویت را دارد.

شاکری تصریح کرد: ما اگر مشاغل پردرآمدی که از منابع و مواهب کشور به راحتی استفاده می‌کنند و هیچ مالیاتی نمی‌پردازند را بر ریل مالیات‌دهی عدالانه هدایت نکنیم، تبعیض بسیار ناروایی را در حق کارگران و کارمندانی داشته‌ایم که قبل از دریافت حقوقشان مالیات می‌پردازند، بنابراین دولت باید همه تلاش خود را برای عادلانه‌تر کردن اخذ مالیات‌ها داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیای امروز تنها از طریق فناوری‌های پیشرفته می‌توان روند مالیات‌ستانی را عادلانه و هوشمند کرد، ما در این حوزه تا حدودی پیش رفته‌ایم، اما بنظر می‌رسد، زیرساخت‌های حوزه مالیاتی و بانکی باید پیشرفت جدی‌تری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به صورت کامل، هوشمند و عادلانه بتوانیم، نظام مالیاتی کشور را توسعه دهیم، تمام درآمد‌های نفتی را می‌توانیم برای صرف مخارج عمرانی و زیرساختی کشور مورد استفاده قرار دهیم، یعنی دارایی را تبدیل دارایی می‌کنیم و صرف مخارج جاری کشور نمی‌شود.

شاکری با بیان اینکه به اندازه کافی زمینه‌های فرار مالیاتی برای دولت وجود دارد، تصریح کرد: مردم از اینکه عده‌ای درآمدهای بادآورده‌ای دارند و هیچ نهادی برای فرار مالیاتی‌شان اقدام نمی‌کند، بسیار گله‌مند هستند، ما هم بعنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اصلاً چنین روندی را برنمی‌تابیم و خواستار این هستیم که نظام مالیاتی با جدیت بیشتری با این افراد برخورد کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امیدواریم دولت اقدامات بسیار خوبی را که در سال 1401 انجام داده است با قدرت تمام در سال 1402 انجام دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر