سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 85128
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1402 13:06
دهقان: لایحه تشکیل سازمان توسعه مکران با قید دو فوریت به مجلس می‌رود

پیشنهاد خارجی ها برای سرمایه گذاری در مکران

نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه لایحه تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران با قید دو فوریت به مجلس می‌رود، گفت: تمامی اختیارات برای پیشرفت و توسعه منطقه به این سازمان اعطا می‌شود.
به گزارش راه امروز: حسین دهقان روز شنبه در نشست خبری درباره تشکیل سازمان توسعه مکران به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس ماده ۶۸ قانون توسعه سواحل مکران، مقرر شده یک سازمان توسعه‌ای در قالب یک شرکت دولتی شکل بگیرد که وظیفه اجرای همه طرح ها را در اختیار بگیرد و همه پروژه‌های منطقه‌ای به این سازمان منتقل شود.

او در ادامه افزود: دولت سیزدهم در زمان شکل‌گیری اساس کار خود را بر اجرایی کردن مطالبات بر زمین مانده مقام معظم رهبری قرار داد و به همین دلیل حدود یک سال است که رئیس جمهور شورای توسعه سواحل مکران را تشکیل داده است.

دهقان تصریح کرد: در این دوره جدید با حمایت و توجه رئیس جمهور، روند تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران تسریع و در بودجه ۱۴۰۲ هم ردیف بودجه‌ای به آن اختصاص داده شد.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران بیان کرد: قرار است اساسنامه تشکیل سازمان با قید دو فوریت، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و امید است این اساسنامه در دولت سیزدهم تصویب شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های این سواحل بیشتر استفاده کنیم.

دهقان ادامه داد: ۲۱ خردادماه قرار است سفری در سطح مقامات عالی لشکری و کشوری به این سواحل انجام شود و دیداری با مسئولان و مردم بومی این منطقه صورت بگیرد و در صورت نیاز، مصوباتی به تصویب برسد.

دهقان درباره متولی سازمان توسعه سواحل مکران گفت: این سازمان مستقیما زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد و رئیس آن هم رئیس جمهور است. 

او همچنین درباره برنامه‌های تدوین شده برای تحقق اهداف سازمان توسعه سواحل مکران، بیان کرد: سه مرحله برنامه برای این سازمان تعریف شده است که مرحله اول آن برای سال ۱۴۰۴، مرحله دوم برای سال ۱۴۰۸ و مرحله سوم برای سال ۱۴۰۸ به بعد است که تا سال ۱۴۱۵ تخمین زده شده است.

دهقان درباره روند جذب سرمایه‌ خارجی در این منطقه گفت: از کشورهای مختلفی از جمله کشورهای آسیای میانه پیشنهاد دریافت کردیم. یکی از این کشورها چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، نفت و گاز است.

دهقان ادامه داد : نخستین اقدامات در این منطقه ایجاد زیرساخت‌ها است که ساخت و احداث زیرساخت‌ها و فراهم کردن زیربناها برای ورود سرمایه‌گذاران بر عهده دولت است و این اقدام را در منطقه شروع کرده‌ایم.

وی درباره نحوه تامین مالی در این منطقه گفت: مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده‌ایم و تمام این منطقه از میناب تا چابهار مشمول قوانین مناطق آزاد خواهند شد به این معنا که معافیت‌های مناطق آزاد در این محدوده هم به اجرا می‌رسد اما مانند مناطق آزاد محصور نمی‌شوند.

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران ادامه داد: بانک‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری خواهند کرد و صندوق‌های بزرگ محلی برای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی می‌کنیم و با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صورت BOT همکاری خواهیم داشت و کشورهای مبدا و مقصد در این کریدور نسبت به ورود به پروژه‌های سواحل مکران ابزار استقبال کردند و با وجود تحریم‌ها پیشنهادهای زیادی مطرح شده‌است اما باید توجه داشت هر کشور و شرکتی برای انتفاع خود وارد مشارکت می‌شوند نه اینکه دلشان برای ما سوخته باشد.

وی با بیان اینکه منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است، گفت: این منطقه ظرفیت کریدوری و ترانزیتی دارد و ما را به اروپا و آسیای مرکزی و افغانستان و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند و اگر کریدور شمال -جنوب فعال شود، حمل و نقل ترکیبی این منطقه هم فعال خواهد شد

دهقان تاکید کرد : محرومیت زدایی محصول توسعه متوازن و پایدار در سواحل مکران خواهد شود و معتقدیم هویت دهی به این منطقه باید بر مبنای ظرفیت محلی، تاریخ و جغرافیای این منطقه باشد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر