يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 84940
تاریخ انتشار: 08 خرداد 1402 08:30
دولتی ها در لابی با برخی تازه واردان اتاق تهران، در هیات رئیسه صاحب کرسی شدند

باخت اتاق به دولت

تحلیل رای گیری در طبقه هشتم ساختمان وزرا نشان می دهد، صحنه گردانان دولتی در یک بازی از پیش طراحی شده و با همراهی برخی از فعالان تازه وارد اتاق و از فعالان صنعت غذا، توانستند یک کرسی از هیات رئیسه اتاق تهران را تصاحب کنند.
به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل نوشت: ترکیب جدید هیات رئیسه اتاق تهران مشخص شدند. هفتم خردادماه و در جریان نشست رسمی هیات نمایندگان در دور دهم، «محمود نجفی عرب» بعنوان رئیس، «مهدی صادقی نیارکی» نماینده دولت و «شهاب جوانمردی» بعنوان نواب‌رئیس، «عباس آرگون» به سمت خزانه‌دار و «فرزین فردیس» به عنوان منشی هیات رئیسه برگزیده شدند. «فریال مستوفی» اما در یک رقابت نزدیک از کسب کرسی و حضور در هیات رئیسه جا ماند. 

تحلیل رای گیری در طبقه هشتم ساختمان وزرا نشان می دهد، صحنه گردانان دولتی در یک بازی از پیش طراحی شده و با همراهی برخی از فعالان تازه وارد اتاق و از فعالان صنعت غذا، توانستند یک کرسی از هیات رئیسه اتاق تهران را تصاحب کنند.

 به این ترتیب، اتئلاف شکننده اتاق تهران، بازی برده را خیلی راحت به دولت واگذار کرد. این گزارش در ادامه به تحلیل فرایند انتخاب هیات رئیسه اتاق دهم و پشت پرده آن پرداخته است. 

رویارویی دو طیف در طبقه هشتم
پس از یک وقفه چند روزه، یکشنبه هفتم خردادماه، دومین جلسه رسمی هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد تا انتخاب رییس و هیات رییسه اتاق برای چهار سال آینده در دستور کار قرار گیرد. اگر چه در فاصله پس از انتخابات اسفندماه 1401 تا برگزاری نشست دیروز صحبت ها و رایزنی هایی برای صندلی های هیات رییسه صورت گرفته بود، اما نگرانی در بین نامزدها نمود داشت. 

در ادوار گذشته، تعامل میان دولت و نمایندگان منتخب همواره به نحوی پیش رفته که در هیات رییسه اتاق‌های بازرگانی، کمتر ردپایی از دولتی‌ها وجود داشته و این جایگاه حداقل در اختیار خصوصی ها بوده است. اما اتفاقی که در دوره دهم انتخابات اتاق تهران و حتی از زمان اعلام کاندیداها رخ داد، دخالت شدید برخی چهره‌های دولت بود. در نهایت کار به آنجا رسید که با رایزنی‌هایی، دولت قصد ارایه لیست مشترک با یکی از بازیگران اصلی انتخابات را داشتند، اما به دلیل مقاومت‌های برخی چهره های شاخص ائتلافی در اتاق تهران، بخش خصوصی حاضر به ارایه لیست مشترک با چهره‌های دولتی نشد. البته بهای آن را هم پرداخت که نتیجه آن، عدم تایید صلاحیت مسعود خوانساری، رهبر اصلی این ائتلاف شد. اما دخالت نهادهای دولتی در روز انتخاب هیات رییسه اتاق تهران یعنی سه شنبه دوم خردادماه، به اوج رسید.

 به طوریکه خبرها حاکی از این بود که برخی از نمایندگان دولت با پرخاشگری و دلخوری از تصمیم رهبران ائتلاف برای فردا به منظور دریافت یک کرسی از هیات رییسه، زیر میز انتخاب هیات رییسه در روز سه شنبه هفته قبل زدند و با اعلام تنفس، انتخابات را به یکشنبه هفتم خردادماه موکول کردند. برخی از اعضای اتاق تهران مدعی شدند، صحنه گردانان اصلی این بازی، «جعفر فرجی» نماینده وزیر جهاد کشاورزی در اتاق تهران، «محمدمهدی برادران» معاون امور صنایع وزارت صمت و «سیدجواد حاجی حسینی» معاون حقوقی و مجلس این وزارتخانه است. 

البته حاجی حسینی انتقاد خود از روند کاندیداتوری اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران را روز گذشته علنی تر کرد و دراظهاراتی انتقادی اعلان کرد: «برخی رودربایستی دارند و کاندید نشدند شاید از موی سپید دیگران خجالت کشیدند، اما کاندیداها در انتخابات باید رقیب داشته باشند. درست است دولت زور می‌گوید ولی از بخش خصوصی انتظار می رود زور نگوید و بگذارد طیف متنوعی از افراد کاندید شوند.» او معترض به روند کاندیداتوری اعضا در این جلسه شد. سخنان او اما واکنش همکارش در وزارت صمت یعنی محمد مهدی برادران را درپی داشت. او ایراد این سخنان از سوی حسینی را خلاف آئین نامه دانست واعتراض کرد.   

تقدیم یک کرسی به دولت!

در ادامه جلسه، طبق آئین‌نامه انتخاب هیات رئیسه، ابتدا هیات رئیسه سنی برای اداره جلسه انتخابات، از میان اعضای هیات نمایندگان انتخاب شدند و بر این اساس، محمدرضا بهرامن ریاست سنی این هیات را برعهده گرفت و پیام باقری، عطالله اشرفی اصفهانی و مریم تاج‌آبادی نیز به ترتیب به عنوان دو ناظر و منشی هیات رئیسه سنی معرفی شدند. در این لحظه مسعود خوانساری از جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران خداحافظی کرد، که با بدرقه گرم اعضای هیات نمایندگان همراه بود.

در ادامه، با اعلام نامزدی کرسی ریاست اتاق تهران از سوی «محمود نجفی‌عرب»، روند انتخاب اعضای هیات رئیسه دوره دهم آغاز شد و با حضور ۵۱ عضو از نمایندگان بخش خصوصی و دولت، محمود نجفی‌عرب با کسب ۳۲ رای به ریاست اتاق تهران در دوره دهم انتخاب شد. ۱۸ رأی سفید و یک رأی باطله نیز به گلدان انداخته شد. نجفی‌عرب که در چهار سال آتی ریاست اتاق تهران را برعهده دارد، در دوره‌های هشتم و نهم هیات نمایندگان اتاق تهران حضور داشت و رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت بود.

در ادامه برای کسب دو کرسی نواب رئیس نیز «شهاب جوانمردی، فریال مستوفی و مهدی صادقی نیارکی» نامزد شدند. انتخاب نواب هیات رئیسه اتاق را باید داغ ترین رقابت دانست؛ چراکه این تنها صندلی بود که هم از بخش خصوصی کاندیدا داشت و هم از بخش دولتی. 

«مهدی صادقی نیارکی» که سابقه زیادی بعنوان نماینده دولت در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران را  دارد، در حال حاضر عضو موظف هیات عامل ایدرو است که از سوی وزارت صمت به عنوان نماینده دولت معرفی شده بود. «شهاب جوانمردی» نیز که سابقه حضور در دوره نهم هیات نمایندگان را دارد، مدیرعامل هلدینگ فناپ و از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.  با آرای اعضای هیات نمایندگان، مهدی صادقی نیارکی با ۲۹ رأی نایب‌رئیس اول و شهاب جوانمردی با ۲۷ رأی به عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند. همچنین فریال مستوفی نیز ۲۴ رأی کسب کرد تا در یک رقابت نزدیک از کسب کرسی و حضور در هیات رئیسه جا بماند. 

پیغام اشتباهی که اعضا را فریب داد!
پرسش مهمی که مطرح می شود، اینکه چرا از گلدان رای بخش خصوصی اسم یک دولتی بیرون آمد و فریال مستوفی که از فعالان برجسته حوزه معدن است، نتوانست آرای لازم را به دست بیاورد؟ یک منبع مطلع در تحلیل فرایند انتخاب هیات رئیسه به «تعادل» اینطور گفت: «برخی از اعضا تازه وارد اتاق و فعال در حوزه صنایع غذایی در یک بازی از پیش طراحی شده و به دلیل تعاملاتی که از قبل با «صادقی نیارکی» - زمانی که معاونت صنایع غذایی وزارت صمت را عهده دار بود- داشتند، ترجیح دادند بجای اینکه رای خود را به نفع فریال مستوفی به گلدان بریزند، نام این نماینده دولتی را روی برگه رای خود بنویسند. تحلیل این رای گیری حاکی از این است، دولت در لابی با برخی افراد در بدنه اتاق موفق عمل کرده و توانسته به راحتی گزینه مدنظر خود را وارد هیات رئیسه اتاق دهم کند.» 

اما یک منبع آگاه دیگر که نخواست نامش فاش شود، درباره ترکیب هیات رئیسه جدید اتاق تهران اینطور به ما توضیح داد: «ظاهرا یکی از اعضای جوان لیست منتتخب ائتلاف برای فردا، که به نمایندگی از مسعود خوانساری مامور بوده، رای اولی های اتاق را نمایندگی کند؛ در میانه راه، با برخی از فعالان حوزه صنعت غذا - که جزو تازه واردین اتاق نیز به شمار می روند- لابی کرده و با تحریک برخی از اعضا گزینه  های جدیدی را برای کاندیداتوری در هیات رئیسه انتخاب و معرفی می کند؛ که خیلی مورد وفاق رهبر این طیف و  سایر اعضا قرار نمی گیرد. 

همین امر در ادامه سبب انشقاق در لیست ائتلاف برای فردا می شود. این طیف از همین ابتدای امر و با زدن ساز مخالف، تلاش کردند در روز موعد - هفتم خردادماه و در جریان انتخاب هیات رئیسه- بازی را بهم بزنند و با پشت به پا زدن به مرامنامه حزبی و گروهی خود، به جای رای دادن به نماینده بخش خصوصی به نماینده دولت رای دهند، تا به این شکل از همکاران خود انتقام گرفته باشند.»  البته کف زدن این طیف برای صادق نیارکی هنگامی که خودش را بعنوان نامزد نائب رئیسی اتاق معرفی کرد، می تواند حاکی از این موضوع باشد. 

این منبع آگاه معتقد است، به دلیل ضعف لابی گری و وجود دست¬های پشت پرده و با پیغام اشتباهی که این فرد از سوی خوانساری به اعضا می دهد؛ لیست منتخب، بازی را به نمایندگان «اقتصاد دیجیتال» با دو نماینده در هیات رئیسه اتاق تهران باختند.

همچنین به گفته این منبع، «کاوه زرگران» از افراد جوان، تشکلی و در عین حال با سابقه با سه دوره حضور در هیات نمایندگان اتاق تهران، که با دریافت سیگنال مثبت از سوی اعضا، قصد ورود به هیات رئیسه اتاق را داشته، در ادامه راه به دلیل اینکه احساس می¬کند، ممکن است آرای مستوفی بشکند، منصرف شده و از این رو به نفع او کناره گیری می کند. 

تحلیل انتخابات دهم اتاق نشان می دهد، هرچند دولت در ایندوره از انتخابات به دنبال سهم خواهی از اتاق بود، اما از شکافی که بین اعضا اتئلاف برای فردا پیش آمد، توانسته بیشترین بهره را ببرد و به راحتی نماینده خود را در هیات رئیسه صاحب کرسی کند.  به گفته این منبع آگاه، از آنجایی که اتاق چاره¬ای جز امتیاز دادن به دولت نداشت؛ ترجیح داده حداقل به یک چهره دولتی که سالها است با بدنه بخش خصوصی تعامل داشته، رای بدهد. از این منظر، شاید انتخاب صادق نیارکی گزینه مطلوب تری برای نمایندگان بخش خصوصی باشد. 

در ادامه انتخابات هیات رئیسه اتاق تهران، با اضافه شدن دو عضو دیگر هیات نمایندگان، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران با ۴۶ رای، «عباس آرگون» را به عنوان خزانه‌دار هیات رئیسه انتخاب کردند. برای کسب این کرسی، «عباس آرگون و هرویک یاریجانیان» نامزد شده بودند.همچنین، فرزین فردیس با ۳۱ رای به عنوان منشی هیات رئیسه دوره دهم اتاق تهران انتخاب شد. 

البته برای کسب این کرسی، «مجید موافق قدیری»، نماینده دولت در هیات نمایندگان نیز نامزد شده بود که ۱۹ رای کسب کرد و ۲ رای نیز سفید به گلدان انداخته شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر