دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 849
تاریخ انتشار: 10 تير 1392 20:55
پس از آنکه در نحوه اخذ تعرفه واردات تغییراتی به وجود آمد، تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 45 درصد کاهش یافت اما این کاهش فرقی به حال واردکنندکان نداشت چرا که همزمان نرخ محاسبه تعرفه بر اساس دلار از 1226 تومان به حدود 2500 تومان افزایش یافت.

به گزارش راه مردم به نقل از تابناک، به همراه تصویب آزادسازی قیمت خودرو از سوی دولت مقرر شد که هر ساله پنج درصد از تعرفه واردات خودرو کاهش یابد. اما رئیس جمهور در آخرین مصاحبه تلویزیونی با انتقاد شدید از افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی آنها را به آزاد سازی واردات خودرو تهدید کرد.

این تهدید رئیس جمهور با واکنشی هم از سوی خودروسازان و هم از سوی نمایندگان مواجه شد. احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه خودروسازان با کاهش تعرفه مشکلی ندارند معتقد است همزمان با این موضوع باید تعرفه واردات قطعات خودرو هم کاهش یابد. علاوه بر این قاضی‎پور عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی هم از مخالفت مجلس با کاهش تعرفه واردات خبر داده است.

اما از سوی دیگر کفیت پایین محصولات داخلی و عدم ایمنی کافی در خودرو های ساخت داخل تبدیل به دغدغه ای شده است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد و همین دلیل شاید عاملی باشد تا در تعرفه وادات خودرو تغییراتی صورت گیرد.کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و از طرفی بالا بودن قیمت آن در مقایسه با خودروی مشابه خارجی فریاد مصرف‌کنندگان را در آورده به طوری که وضعیت خراب خودروی داخلی نقل مجلس تمام محافل عمومی و تخصصی است و تمامی اقشار جامعه در این خصوص اظهارنظر می‌‌کنند.

الياس طاهري نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تابناك» با بيان اينكه يكي از راهكارهاي مجلس و دولت براي ارتقاء كيفيت محصولات داخلي كاهش تعرفه خودروهاي وارداتي است تا خودروسازان مجبور شوند كيفيت را بالا ببرند. در جلسات كميسيون صنايع مجلس قرار ما با خودروسازان داخلي آن بود كه كيفيت خودروها را افزايش يافته و در كنار آن قيمت‌ها متعادل شود.

این عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در صورتي كه خودروسازان داخلي كيفيت توليدات خود را ارتقاء نداده و قيمت ها را كاهش ندهد، تعرفه واردات خودرو را كاهش مي‌دهيم.

وی گفت: در جلساتي كه با خودروسازان و متخصصان اين حوزه و حتي اعضاي كميسيون بدون حضور خودروسازان داشته‌ايم به اين نتيجه رسيديم كه براي رسيدن خودروها با يورو 4 لازم است كه كيفيت خودروهاي داخلي بالا برده شود و مصرف كننده از همين خودروها با كيفيت بالا و قيمت پايين استفاده كند. اين در حالي است كه قيمت خودروها بيش از دو برابر شده و كيفيت آن تغييري نكرده است.

وي خاطر نشان كرد‌: بخشي از دلايل تصادفات عامل انساني است اما كيفيت خودرو هم در كاهش تصادفات ، جراحات و مرگ و مير نقش مهمي دارد و بايد به مشترياني كه با قيمت بالا خودرو خريداري مي‌كنند ماشيني متناسب با آن قيمت تحويل داشته شود ضمن آنكه خودرو با كيفيت افتخار ملي براي محسوب خواهد شد.

وي با بيان اينكه افزايش توليد خودرو در كنار ارتقاء‌كيفيت آن براي تقاضاي بالاي جامعه ما ضروري است،‌ گفت: تسهيلات لازم براي افزايش توليد به خودروسازان ارائه شده و در صورت صلاح ديد دولت كمك خواهد كرد كه اگر نياز به نقدينگي داشته باشند، برطرف شود.
برچسب ها: تعرفه خودرو
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر