شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 84865
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1402 08:52
چرا نشست انتخاب هیات رییسه اتاق تهران به تعویق افتاد؟

سهم‌خواهی دولت از اتاق؟!

در طبقه هشتم اتاق تهران چه خبر بود؟ روزگذشته دوم خردادماه بنا بود با انتخاب ترکیب جدید هیات رییسه، پرونده این دور از انتخابات اتاق پایتخت بسته شود. اما با تعویق این نشست به یکشنبه هفته آینده، پرونده انتخاب اتاق تهران همچنان باز و پر ابهام باقی ماند.
فرشته فریادرس در گزارشی نوشت: بازار گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه درنهایت چه کسانی قرار است از دل لیست منتخبین انتخاب و در ترکیب هیات رییسه صاحب کرسی شوند، همچنان داغ است. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که برخلاف دوره‌های قبل بحث وجدل بر سر انتخاب هیات رییسه بالا گرفته؛ برخی از سهم خواهی دولت برای کسب کرسی می‌گویند؛ برخی هم از اختلافی که بین اعضا برای انتخاب ترکیب جدید وجود دارد، سخن گفتند. بااین حال باید تا روز هفتم خردادماه منتظر ماند ودید که آیا اعضای هیات نمایندگان به خواسته دولت تن می‌دهند یا تصمیم می‌گیرند با اجماع و توافق همگانی، ترکیب جدید هیات رییسه را انتخاب کنند. 

    نشستی که به تعویق افتاد 
صبح دیروز(دوم خرداد) بنا بود با برگزاری نخستین جلسه هیات نمایندگان، ترکیب جدید اتاق دهم اعم از رییس و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران مشخص شود. اما در اقدامی غیرمنتظره و دور از ذهن، این نشست با یک ساعت تاخیر و از ساعت هشت صبح آغاز شد و دستور جلسه آن معرفی اعضا بود. طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران احتمالا یکشنبه هفتم خردادماه جلسه انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه برگزار خواهد شد تا دوره جدید اتاق تهران رسما کار خود را آغاز کند. 

مسعود خوانساری رییس فعلی اتاق تهران درباره به تعویق افتادن این نشست اعلام کرد که این موضوع در راستای همگرایی بین اتاق و دولت به درخواست نمایندگان دولت و به ویژه مهدی برادران معاون وزیر صمت بوده است. او در دیگر اظهاراتش اما رسانه‌ها را مقصر جلوه داد که باعث دامن زدن به شایعات شده‌اند. البته این اظهارات گلایه خبرنگاران حاضر در نشست را به دنبال داشت.

خوانساری در خلال صحبت‌هایش اینطور گفت: متاسفانه با توجه به ذهنیت‌هایی که در رسانه‌ها ایجاد شد، به نظر رسید که جا دارد همگرایی و تفاهم بیشتری صورت گیرد تا بتوان کار را به شکل بهتری پیش برد. اما اظهارات برخی منابع نشان از این داشت که به دلیل سهم خواهی دولت برای کسب کرسی، نشست انتخاب اعضای هیات رییسه به تعویق افتاده است. به‌طوریکه رییس فعلی اتاق هم دلیل این تعویق را درخواست نمایندگان دولت عنوان کرد. در نهایت، روز گذشته بدون اینکه انتخابی در کار باشد یا اسمی روی برگه رای نوشته شود، نمایندگان بخش خصوصی و همچنین نمایندگان معرفی شده از سوی دولت به معرفی خود و تجربیات سال‌های قبل‌شان پرداختند و انتخابات به آینده موکول شد.

در حاشیه نشست چه خبر بود؟ 
در طبقه هشتم اتاق تهران چه اتفاقی افتاد؟ روزگذشته اتمسفر اتاق سنگین بود؛ این را می‌شد از چهره اعضای منتخب اتاق وصحبت‌هایی که بین آنها ردوبدل می‌شد، متوجه شد. انتخاب این‌دوره هیات‌رییسه با ادوار قبلی کمی متفاوت به نظر می‌رسد. از یک منظر دولت به دنبال کسب کرسی در هیات‌رییسه اتاق است، که این موضوع چندان باب میل اعضای اتاق نیست.

 از آن‌سو، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که برخلاف دوره‌های قبل بحث و جدل بر سر انتخاب هیات رییسه بالا گرفته و شاهد یک تضارب آرا در بین خود اعضا برای ترکیب جدید هیات رییسه اتاق تهران هستیم. گویا برخی اعضا تمایل دارند، خود را به صندلی‌های هیات رییسه برسانند، اما خواست ونظر برخی از قدیمی‌های اتاق با آنها همراه نیست. برهمین اساس این دو مورد را می‌توان از دلایل اصلی تعویق انتخاب هیات رییسه اتاق تهران ذکر کرد.  اما برخی رسانه‌ها روز گذشته نوشتند، به دلیل اینکه خوانساری به دنبال چینش نیروهای خود در هیات رییسه بوده این اتفاق افتاده است. البته این گزاره نمی‌تواند چندان درست وقابل اتکا باشد؛ چراکه خوانساری پشت تریبون رسمی اتاق، اعلام کرد که این تعویق به درخواست نمایندگان دولت و به ویژه مهدی برادران معاون وزیر صمت رخ داده است.

با تکیه بر این اظهارات این گمانه‌زنی که دولت دنبال سهم خواهی است، به واقعیت امر نزدیک‌تر است.  پرس وجوی خبرنگار «تعادل» از منابع مطلع درباره چرایی تعویق جلسه انتخاب هیات رییسه اتاق، گزاره اول یعنی همان سهم خواهی دولت برای تصاحب کرسی را تایید می‌کند. او در این باره به ما اینطور گفت: «ظاهرا دولت قصد دارد یکی از اعضای هیات نمایندگان بخش خصوصی که نزدیکی و قرابت بیشتری با دولت دارد را در لیست اعضای هیات رییسه اتاق تهران بگنجاند.» اما گزینه مورد نظر دولت برای حضور در هیات رییسه کیست؟ به گفته این منبع، فرد مورد نظر، «رامین خسروخاور» عضو هیات‌مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران و نفر پانزدهم از فهرست منتخبان بخش صنعت انتخابات اتاق تهران است. پس از آنکه شورای عالی نظارت اعتبارنامه «محمدرضا زهره‌وندی» منتخب بخش صنعت این اتاق را صادر نکرد، خسروخاور توانست جایگزین محمد رضا زهره‌وندی که در دوره هشتم رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بود، شود. گویا دولت قصد دارد یک کرسی از هیات رییسه اتاق تهران را برای این عضو وابسته به ائتلاف اتاق شفاف رزرو کند. 

در این میان «ایرنا» خبرگزاری وابسته به دولت نیز در خبری مدعی شد که تلاش برخی اعضای ارشد اتاق در دوره سابق، باعث تعویق مجدد رأی‌گیری یا کاهش مشارکت اعضای اتاق تهران برای انتخاب فرد همسو با مدیران دوره قبل شده است.

این خبرگزاری نوشته که فرد مذکور که به دلیل منع قانونی، امکان حضور در دور جدید فعالیت اتاق تهران را ندارد، تلاش کرده با دخالت‌های آشکار و حمایت از کاندیدایی که از واردکنندگان بزرگ کالاهای حوزه سلامت و ارز مرجع است، مانع از آغاز رأی‌گیری برای انتخاب رییس جدید شود که این موضوع با اعتراض تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی همراه شد. اما پیگیری خبرنگار «تعادل» از اتاق نشان می‌دهد، که دعوت از دو عضو هیات رییسه اتاق ایران به درخواست اعضا بوده و هیچ گونه منع قانونی برای ورود این افراد وجود نداشته است؛ چراکه اساسا این افراد حق رای نداشتند که بخواهد در روند رای‌گیری اثر گذار باشند. 

البته برخی از اعضا دراعتراض به نحوه انتخاب ترکیب جدید هیات رییسه، معتقدند که طبق مرامنامه هر گونه لابی‌گری برای انتخابات داخلی هیات رییسه خلاف منش ائتلاف است و رییس فعلی اتاق نباید نظر خود را تحمیل کند، چراکه این برهم زدن قاعده بازی و مشی اعضای ائتلاف است. از آن‌سو، برخی هم معتقدند که در انتخابات داخلی ائتلاف نباید افرادی خارج از هیات نمایندگان در انتخاب هیات رییسه اعمال نظر کنند؛ حال این اعمال نظر و مداخله چه از سمت دولت باشد یا اعضای بخش خصوصی خارج از اتاق تهران، پذیرفتنی نیست. 

البته با توجه به اینکه تمام اعضای حاضر در اتاق بازرگانی تهران افراد معرفی شده از سوی یک ائتلاف هستند احتمالا در روز رای‌گیری تنها نام یک نفر برای ریاست اتاق بازرگانی تهران مطرح خواهد شد. روزنامه «تعادل» در گزارش روز سه شنبه خود با عنوان «روز انتخاب حاکمان اتاق» درباره ترکیب احتمالی هیات رییسه نوشته شود، که براساس آخرین اخبار پس از اجماع و توافق نهایی جلسه روز دوشنبه گروه ائتلاف برای فردا «محمود نجفی عرب»، رییس، «شهاب جوانمردی»، نایب‌رییس اول، فریال مستوفی، نایب‌رییس دوم، عباس آرگون، خزانه‌دار و فرزین فردیس به عنوان منشی، روی برگه‌ آرای انتخات هیات رییسه اتاق تهران نوشته خواهد شد. اما همچنان گزینه‌های دیگری چون «حسن فروزان فرد، کاوه زرگران، محمدرضا بهرامن و...» نیز شانس راهیابی به ترکیب جدید هیات رییسه را دارند. 

با تمامی این حواشی و گمانه‌زنی‌ها، باید تا روز یکشنبه هفتم خردادماه منتظر ماند و دید در نهایت اعضای اتئلاف برای فردا برای دور جدید اتاق بازرگانی تهران چه تصمیمی می‌گیرند؛ آیا به سهم خواهی دولت تن می‌دهند یا ترجیح‌شان این است که همچنان با ترکیب یکدست از طیف خودشان، حاکم بر اتاق دهم باشند. درنهایت اینکه چه کسانی می‌توانند بر صندلی هیات رییسه تکیه بزنند، بسته به اجماع و رای لیست منتخب دارد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر