چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 84850
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1402 00:44
امروز در ساختمان وزرا برای هیات رئیسه اتاق تهران رای گیری می شود

روز انتخاب حاکمان اتاق

دور جدید رقابت در اتاق آغاز شد. امروز سه شنبه دوم خردادماه در ساختمان وزرا، منتخبین اتاق دهم به ۵ گزینه انتخابی هیات رئیسه اتاق تهران رای اعتماد می دهند.
به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل نوشت: دور دید رقابت در اتاق آغاز شد. امروز سه شنبه دوم خردادماه در ساختمان وزرا، منتخبین اتاق دهم به  ۵ گزینه انتخابی هیات رئیسه اتاق تهران رای اعتماد می دهند. اخبار دریافتی حاکی از این است که پس از اجماع و توافق نهایی گروه ائتلاف برای فردا در جلسه روز گذشته، امروز نام «محمود نجفی عرب»، رئیس، «شهاب جوانمردی»، نایب رئیس اول، فریال مستوفی، نایب رئیس دوم، عباس آرگون، خزانه‌دار و فرزین فردیس بعنوان منشی، روی برگه‌ آرای انتخات هیات رئیسه اتاق تهران نوشته خواهد شد. اما کمی آنسوتر یعنی در خیابان طالقانی، مهلت ثبت‌نام برای کاندیداتوری هیات رئیسه اتاق ایران ۲۷ اردیبهشت‌ماه به اتمام رسید، تا شاهد رقابت کاندیداها برای کسب کرسی های هیات رئیسه در پارلمان بخش‌خصوصی باشیم. بنابر لیست منتشر شده، 42کاندیدا برای ۷کرسی هیات رئیسه اتاق ایران ثبت‌نام کرده‌اند. رصد اسامی نشان می دهد، ۲۴اتاق شهرستان در این لیست نماینده دارند و اتاق تهران7 کاندیدا دارد. 

انتخاب هیات رئیسه در خیابان وزرا

پس از برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در اسفند سال 1401 و تایید اسامی منتخبان بخش خصوصی، طبق قانون دولت نیز ۲۰ نماینده خود در اتاق بازرگانی تهران را معرفی ‌کرد. حال با توجه به اینکه۲۰ نماینده دولت در اتاق بازرگانی تهران تعیین تکلیف شدند، از این‌رو، اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، امروز سه شنبه یکم خردادماه با حضور ۴۰ نماینده بخش خصوصی و ۲۰ نماینده دولت در طبقه هشتم ساختمان ورزا برگزار می‌شود. 

طبق روال دوره های گذشته، فرآیند تعیین هیات رئیسه اتاق تهران در جلساتی که گروه ئتلاف برای فردا طی هفته‌های اخیر برگزار کرد، مشخص شده‌ و سرانجام امروز پنج عضو انتخاب شده هیات رئیسه دوره دهم از هیات نمایندگان رأی اعتماد خواهند گرفت.  بنابر اخبار دریافتی، «محمود نجفی عرب» رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، به عنوان رئیس دوره دهم اتاق تهران معرفی خواهد شد. اما طی روزهای گذشته از «حسن فروزانفرد» عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران و «محسن بهرامی ارض اقدس» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز بعنوان دو کاندیدای دیگر برای به کرسی ریاست اتاق بازرگانی تهران نام برده می شد. 

حال به گفته منابع آگاه هرچند «محمود نجفی عرب» به دلیل حمایت طیف قدیمی اتاق از شانس بیشتری برای رسیدن به کرسی ریاست برخوردار است، اما به گفته این منبع مطلع در میان سه گزینه مطرح «محسن بهرامی ارض اقدس» هم با توجه به سابقه‌ای که در اتاق بازرگانی دارد خواستار ریاست این اتاق است.

براساس گمانه زنی های صورت گرفته طی روزهای گذشته، از 5 عضو انتخاب شده برای هیات رئیسه اتاق تهران نام برده شده، که براساس آن، «فریال مستوفی» بر کرسی بانوان کارآفرین در هیات رئیسه خواهد نشست. همچنین از میان اعضای جوان و لیست جدید هیات نماینگان نیز «فرزین فردیس، کاوه زرگران و هرویک یاریجانیان» به جمع هیات رئیسه اتاق تهران راه خواهند یافت. اما روز گذشته خبری از ساختمان وزرا به بیرون درز پیدا کرد، که نشان از این دارد که پس از اجماع و توافق نهایی در جلسه روز گذشته (دوشنبه یکم خردادماه) گروه ائتلاف برای فردا، در اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران -امروز سه شنبه دوم خرداد-  نام «محمود نجفی عرب»، رئیس، «شهاب جوانمردی»، نایب رئیس اول، فریال مستوفی، نایب رئیس دوم، عباس آرگون، خزانه‌دار و فرزین فردیس بعنوان منشی، روی برگه‌ آرای انتخات هیات رئیسه اتاق تهران نوشته خواهد شد. 

لیست 42 نفره برای هیات رئیسه  
اما از انتخاب هیات رئیسه ساختمان شیشه ای طالقانی چه خبر؟ بر اساس تقویم انتخاباتی، تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۲۷اردیبهشت کسانی که تمایل به کاندیداتوری در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران را داشتند، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. بنابراین مهلت ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران پایان یافته است. حال برخی اخبار غیررسمی حاکی از این است که ۴۲ نامزد از ۲۴ اتاق بازرگانی برای انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران ثبت‌نام کرده‌اند. نکته جالب‌توجه در این لیست، حضور بسیاری از روسای پیشین اتاق‌های بازرگانی است. بررسی لیست نشان می دهد، اتاق تهران با ۷ کاندیدا بیشترین نامزد در این انتخابات را دارد. 

فارغ از اینکه چه کسانی به هیات رئیسه اتاق ایران راه پیدا می کنند، در تقسیم‌بندی کرسی‌های هیات‌رئیسه اتاق طبق روال گذشته، از میان 7 کرسی، 3 کرسی از آن اتاق تهران می‌شود و 4 کرسی از آن  اتاق های شهرستان‌ها است. اما با توجه به اینکه از اتاق تهران 7 نفر برای هیات‌رئیسه اتاق ایران ثبت‌نام کرده‌اند، این 7 نفر باید با خود وارد رقابت شوند؛ بنابراین احتمال می رود، با تایید صلاحیت‌ها، چهار نفر از اتاق تهران به نفع سه نفر دیگر کناره گیری کنند و ائتلاف برای فردا در نهایت 3 نماینده را برای کرسی‌های هیات‌رئیسه معرفی کند. البته گفته می‌شود محسن بهرامی ارض اقدس از اتاق تهران به‌طور مستقل برای حضور در هیات‌رئیسه اقدام به ثبت‌نام کرده‌است.

براساس لیست کاندیداهای ثبت‌‌‌‌نام‌‌‌‌کننده برای هیات‌‌‌‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، از اتاق تهران حمیدرضا صالحی‌سلمی،  از اتاق خرم‌آباد حسین سلاح‌‌‌‌ورزی، از اتاق اصفهان فرشته امینی، از اتاق ارومیه قاسم کریمی، از اتاق تهران قدیر قیافه، از اتاق کرمانشاه کیوان کاشفی،  از اتاق بوشهر خورشید گزدرازی، از اتاق تهران افشین کلاهی، از اتاق سنندج سید‌کمال حسینی، از اتاق اصفهان سید‌یوسف قاضی‌عسگر، از اتاق تبریز صمد حسن‌‌‌‌زاده، از اتاق ساری عبدالله مهاجردارابی، از اتاق گرگان علی محمد چوپانی، از اتاق مشهد علی‌محمد شریعتی‌مقدم، از اتاق تهران علی نقیب، از اتاق اراک عماد مردانی، از اتاق قم، ابوالفضل رجبیان، از اتاق تبریز احد عظیم‌زاده، از اتاق بندرعباس اسحاق‌بندانی، از اتاق قزوین امیرعادل طاهرخانی، از اتاق اراک بهروز محمدی، از اتاق البرزپرهام رضایی، از اتاق تهران پیام باقری، از اتاق کرمان جلیل کاربخش، از اتاق شیراز جمال رازقی‌جهرمی، از اتاق اردبیل حسین پیرموذن، از اتاق بجنورد مازیار زند، از اتاق قم مجتبی حاجی‌حسینی، از اتاق بیرجند محسن احتشام،از اتاق کرج محسن‌امینی، از اتاق تهران محسن بهرامی ارض‌اقدس، از اتاق بندرعباس‌محمد ترکمانه، از اتاق اهواز محمد حلوایی، از اتاق کرمانشاه محمد‌عارف ابراهیمی، از اتاق تهران محمدرضا بهرامن، از اتاق زاهدان محمود تهی‌‌‌‌دست، از اتاق کاشان محمود تولایی، از اتاق اصفهان  مسعود گلشیرازی، از اتاق قزوین مهدی بخشنده، از اتاق شیراز نادر طیبی، از اتاق قزوین نیما بصیری‌تهرانی و از اتاق تبریز یونس ژائله در این لیست قرار گرفته‌اند.

چه کسانی برای هیات رئیسه می آیند؟ 

احتمالا از دل این لیست، چند کابینه بیرون خواهد آمد تا رقابت نهایی در روز انتخابات داغ شود. هرچند پیش از این به‌نظر می‌رسید‌. رقابت میان ۲طیف محتمل¬ تر است، اما با انتشار اسامی ثبت‌نام کنندگان ممکن است شاهد رقابت طیف‌های دیگری در این دوره از انتخابات باشیم.  پیش تر برخی تحرکات نشان از این داشت که دولت ‌درصدد کسب حداقل یک کرسی در هیات‌رئیسه اتاق ایران است، اما با انتشار لیست کاندیداها برای حضور در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران، این موضوع منتفی است. به نظر می رسد، یکی از دلایل عقب نشینی دولت  برای کسب کرسی در پارلمان بخش خصوصی گستردگی انتقادات به دخالت دولت در انتخابات اتاق بود.   

اما چهره‌‌‌‌های شناخته شده در میان این ۴۲ نفر برای چه کسانی هستند؟  لیست اعلامی حکایت از این دارد که «محمدرضا بهرامن، پیام باقری، افشین کلاهی، محسن بهرامی ارض‌اقدس، قدیر قیافه، علی نقیب و حمیدرضا صالحی» نامزدهای اتاق تهران برای رقابت در انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران هستند. از دیگر اتاق‌های شهرستان نیز، «حسین سلاح‌ورزی» از اتاق خرم‌آباد، «یونس ژائله» و «احد عظیم‌زاده» از اتاق تبریز، «علی محمد شریعتی‌مقدم» از اتاق مشهد، «مسعود گل‌شیرازی» از اتاق اصفهان، «کیوان کاشفی» از اتاق کرمانشاه و «جمال رازقی جهرمی» از اتاق شیراز از نامزدهای مطرح این دور از انتخابات هستند. 

از این میان اسامی که نام برده شد، به نظر می¬رسد، سلاح ورزی از شانس واقبال بیشتری برخودار باشد؛ چراکه ائتلاف برای فردا در اتاق تهران که می¬توان آن را جریان موثر در چند دوره اخیر انتخابات اتاق دانست، احتمالا از او حمایت خواهند کرد. البته او مخالفانی سرسختی از اتاق مشهد وتبریز و همچنین طیف موسوم به اتاق شفاف، نیز مقابل خود دارد.  در آنسو، اما شنیده ها حاکی از این است که «یونس ژائله» که پیش از این گفته می‌شد خواهان کسب کرسی ریاست است و حمایت دولت در مقابل سلاح‌‌‌‌ورزی را با خود دارد؛ از تلاش برای کرسی ریاست منصرف شده‌است. هرچند نام او در لیست 42‌نفره دیده می‌شود، اما او با قبول ریاست اتاق تبریز بیشتر به این گمانه مهر تایید زده است. با این حال هنوز تصمیم قطعی او برای کاندیداتوری ریاست اتاق ایران مشخص نیست. 

آئین نامه جدید چه می گوید؟ 

بر اساس این آیین‌نامه جدید، هیات‌نمایندگان اتاق ایران در نخستین جلسه خود از میان نمایندگان اتاق تهران و سایر شهرستان‌ها که حداقل 30 روز قبل از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، 7نفر اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران با تعیین سمت‌‌‌‌های آنها انتخاب می‌کند. ترکیب اعضای هیات‌رئیسه عبارت است از یک نفر رئیس، چهار نفر نایب‌رئیس، یک نفر خزانه‌‌‌‌دار و یک نفر منشی. در مورد داوطلبان تصدی هریک از سمت‌‌‌‌های فوق به‌طور جداگانه و با رای‌‌‌‌گیری مخفی اقدام می‌شود. برای انتخاب هیات‌رئیسه، هیات‌نمایندگان از میان اعضایی که نامزد عضویت در هیات‌رئیسه نباشند یک نفر را به‌عنوان رئیس سنی و دو نفر را به‌عنوان ناظر و یک نفر را به‌عنوان منشی برای انجام انتخابات هیات‌رئیسه تعیین می‌کنند.
در تبصره ‌این آیین‌نامه آمده است: انجمن نظارت اسامی نامزدهای عضویت در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران را طی نامه‌‌‌‌ای به وزارت اطلاعات اعلام و نظر کتبی آن وزارتخانه را اخذ و ملاک اقدام قرار می‌دهد. عدم‌اعلام نظر مکتوب وزارت اطلاعات ظرف مدت 10روز کاری از زمان استعلام به منزله موافقت تلقی می‌شود.

اسامی داوطلبانی که برای تصدی عضویت در هریک از سمت‌های هیات‌رئیسه بیشترین رای را آورده‌اند با ذکر تعداد رای آنها صورتجلسه شده، به امضای هیات‌رئیسه جلسه می‌رسد. اما بر اساس آیین‌نامه جدید «اعضای هیات‌رئیسه اتاق تهران و شهرستان‌ها در هر دوره، همزمان امکان تصدی در هیات‌رئیسه اتاق ایران در همان دوره را نخواهند داشت.» این در حالی است که در دوره های گذشته معمولا روسای اتاق‌ها برای کسب کرسی‌های هیات‌رئیسه اتاق ایران با یکدیگر رقابت می‌کردند. حال اگر فردی در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران رای بیاورد و در هیات‌رئیسه اتاق شهرستان خود نیز عضو باشد، باید از یکی از کرسی‌ها چشم‌پوشی کند. حال از میان 42 نفری که برای هیات‌رئیسه ثبت‌نام کرده‌اند؛ «پرهام رضایی، خورشید گزدرازی، سید‌کمال حسینی، قاسم کریمی، مازیار زند و یونس ژائله» ریاست اتاق شهرستان خود را برعهده دارند. همچنین «جلیل کاربخش، جمال رازقی‌جهرمی، حسین پیرموذن، عبدالله مهاجر دارابی، علی‌محمد چوپانی و محمود تولایی» سمت نایب‌رئیسی اتاق شهرستان خود را برعهده دارند و در صورت انتخاب در هیات‌رئیسه باید از سمت خود استعفا دهند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر