دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 84846
تاریخ انتشار: 01 خرداد 1402 22:40
وقتی از مسئولیت اجتماعی حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

تصمیم استراتژیک اتاق تهران در راستای مسئولیت اجتماعی

پس از حدود شش سال که مدیریت بیمارستان بازرگانان به مالک اصلی آن یعنی اتاق بازرگانی تهران بازگشته، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه طی بازدید از این مرکز درمانی در جریان اقدامات اتاق تهران برای بازسازی، نوسازی و توسعه بخش‌های این مرکز درمانی قرار گرفتند، بیمارستانی که مظهر ایفای مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی است.
به گزارش راه امروز: بیمارستان بازرگانان که در منطقه جنوب‌شرق پایتخت، تقاطع خیابان ری و بزرگراه محلاتی، واقع شده و دهه‌هاست به مردم خدمات درمانی ارائه می‌کند، در شش سال گذشته به واسطه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک فعالان اقتصادی نیکوکار از نقطه نظر شاخص‌های کمّی و کیفی و البته نشانه‌های ظاهری با مجهزترین بیمارستان‌های تهران برابری می‌کند و حتی یک سر وگردن هم از برخی از آنها بالاتر قرار گرفته است.

خبرنگاران در بازدید از بیمارستان بازرگانان، ابتدا در نشستی با حضور مهدی کرباسیان، رئیس هیات مدیره، بهزاد کلانتری رئیس بیمارستان و برخی از مدیران این مرکز درمانی حضور پیدا کردند و برخی داده‌های آماری از روند توسعه خدمات درمانی این بیمارستان دریافت کردند. آنها سپس در کنار رئیس بیمارستان و با رعایت استانداردهای لازم و رعایت حقوق بیماران، از برخی بخش‌های بیمارستان و اتاق‌های بستری فاقد بیمار و قسمت‌های بازسازی شده و در حال ساخت‌وساز بازدید کردند.

رئیس بیمارستان بازرگانان در نشستی رو در رو با خبرنگاران با ارائه این توضیح که بیمارستان بازرگانان نخستین مرکز درمانی تاسیس شده توسط بخش خصوصی پیش از دهه 1330 است، گفت: جنگ جهانی دوم و اشغال کشورمان توسط نیروهای متفقین، پیامدهای ناگواری چون قحطی و شیوع بیماری‌های واگیردار برای مردم در پی داشت. چهار سال پس از جنگ و دو سال پس از خروج نیروهای اشغالگر، هیات رئیسه وقت اتاق بازرگانی تهران با هدف کمک به مردم به فکر تاسیس یک بیمارستان افتاد. عملیات احداث بیمارستان بازرگانان در اردیبهشت ماه 1327 آغاز شد و حدود یک سال و هشت ماه بعد، در بهمن ماه 1328 این مرکز بهداشتی و درمانی به بهره‌برداری رسید. البته روند تکمیل بیمارستان تا سال 1330 ادامه داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بهزاد کلانتری ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 بیمارستان بازرگانان مانند تمامی مراکز درمانی آن زمان با مصوبه هیات دولت موقت در اسفند 1357 به وزارت بهداری و بهزیستی واگذار شد. این بیمارستان طی سال‌های پس از انقلاب و به طور خاص دوران دفاع مقدس به یکی از مراکز اصلی درمان مجروحان و آسیب‌دیدگان جنگ تبدیل شده بود.

او با بیان اینکه «بیمارستان بازرگانان در دوران جنگ و پس از جنگ به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری دچار فرسودگی زیاد و تعطیل شده بود» از واگذاری بهره‌برداری این بیمارستان در سال 1373 به کمیته امداد امام خمینی (ره) سخن گفت. او افزود: در سال 1395 پیش از اتمام قرارداد واگذاری اداره بیمارستان به کمیته امداد، اتاق بازرگانی تهران تصمیم گرفت مجدد مدیریت این مرکز درمانی را برعهده بگیرد و آن را برای خدمت‌رسانی عمومی به مردم و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود بازسازی کند. به این ترتیب در دی ماه 1395 مدیریت بیمارستان به اتاق بازگشت و با برنامه‌ریزی صورت گرفته کار بازسازی بیمارستان به سرعت از سال 1396 آغاز شد.ژ

بهزاد کلانتری گفت: از سال 1396 تاکنون بالغ بر 42 پروژه برای بهسازی، نوسازی و ایجاد بخش‌های جدید با هزینه‌ای معادل 214 میلیارد تومان در بیمارستان بازرگانان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است و این مرکز درمانی را که در یکی از مناطق کمتربرخوردار پایتخت قرار دارد به یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مراکز درمانی تهران تبدیل کرده است.

رئیس بیمارستان بازرگانان با نمایش تصاویری از روند بازسازی این مرکز درمانی به برخی شاخص‌های عملکری اشاره کرد و گفت: تعداد تخت‌های این بیمارستان از 102 تخت در سال 1396 به 155 تخت فعال در سال 1401 رسیده است. همچنین درصد اشغال تخت از 47.5 درصد در سال 1396 به 73.8 درصد در سال 1401 افزایش یافته، در حالی که متوسط کشوری این شاخص 66.6 درصد است. همچنین متوسط اقامت بیماران نیز از 3 روز به 2.1 روز کاهش یافته و نکته حائز اهمیت اینکه متوسط کشوری این شاخص 3.4 روز است.

او با اشاره به شاخص تعداد پذیرش بستری گفت: میزان بستری در سال 1396 معادل 6040 نفر بوده که در سال 1401 به 17هزار و 163نفر افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی رقم خورده که بیمارستان قبلا در اختیار کمیته امداد بوده و خدمات آن رایگان ارائه می‌شده و اکنون به صورت خصوصی اداره می‌شود.

کلانتری در ادامه به شاخص‌های کیفی این بیمارستان پرداخت و گفت: میزان رضایتمندی بیماران در سال 1398، معادل 86.36درصد برآورد شده بود که اکنون این رقم به 98.73 ارتقا پیدا کرده است. جالب اینکه متوسط کشوری میزان رضایتمندی زیر عدد 80 است. همچنین درصد عفونت‌های بیمارستانی در این مرکز درمانی از 0.5 درصد در سال 1398 به 0.63 درصد در سال 1401 رسیده و این درحالی است که متوسط کشوری در این شاخص کیفی معادل 3درصد است.

رئیس بیمارستان بازرگانان با بیان اینکه در این بیمارستان روزانه حدود یک هزار بیمار پذیرش می‌شود، گفت: یکی از شاخص‌های کیفی این مرکز درمانی آن است که بیمار از بدو ورود در صورت نیاز به بستری شدن، کمتر از 6 ساعت تعیین تکلیف می‌شود.

او با بیان اینکه میزان رضایتمندی بیماران طی دو مرحله انجام می‌گیرد، افزود: رضایت‌سنجی از بیماران بستری به طور مرتب از طریق تماس تلفنی با بیماران، در بازه زمانی یک هفته تا 10 روز پس از ترخیص آنها انجام ‌می‌شود. در این بررسی 18 فاکتور با در نظر گرفتن تمامی بخش‌هایی که بیمار از لحظه پذیرش تا لحظه ترخیص با آنها مرتبط است مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. تعداد کل بیماران بستری در سال1400 معادل 11 هزار و 333 نفر بوده است که با 5238 نفر معادل 46.21 درصد بیماران بستری تماس گرفته شده است. بررسی نتایج حاصله از اجرای این طرح نشان می‌دهد میزان شاخص رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستان 96.94درصد بوده است. همچنین میزان رضایت بیماران از خدمات بیمارستان در سال 1401 به 98.65 درصد ارتقا یافته است.

 کلانتری با بیان اینکه رضایت‌سنجی از بیماران به طور جداگانه از طریق مرکز تماس اتاق تهران نیز انجام می‌گیرد، توضیح داد که این دستاوردها حاصل1100 نفر - ساعت آموزش کارکنان در ارتباط با استانداردهای ارتباطی بوده است.

او در ادامه به پروژه‌های عمرانی اجرا شده و دردست اجرای این بیمارستان پرداخت و گفت: از‌ سال 1396‌ تاکنون 42‌ پروژه‌ با‌ هزینه 214‌ میلیارد ‌تومان‌ مورد‌ بهره‌بردای ‌قرار ‌گرفته‌اند و همچنین پروژه رادیوتراپی با هزینه تقریبی 78 میلیارد تومان در حال اجراست. راه‌اندازی این بخش با تجهیزات پیشرفته می‌تواند بیماران جنوب تهران را از مراجعه به سایر مراکز درمان در مناطق دیگر بی‌نیاز کند و در صورت راه‌اندازی آن در تابستان، 80 درصد فرانشیز خدمات رادیوتراپی شامل تخفیف خواهد شد.

کلانتری افزود: به طور کلی از سال 1398 تاکنون، حدود 26 میلیارد تومان نیز از محل کمک خیرین و نیکوکاران به پروژه‌های عمرانی بیمارستان اختصاص یافته است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران توضیح داد که بیمه‌ها به طور متوسط هفت ماه طول می‌کشد تا تعهدات خود را پرداخت کنند با این حال بیمارستان با تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی همکاری می‌کند تا شرایط مساعدتری برای بیمار و همراهانش فراهم آورد.


در ادامه این نشست، مهدی کرباسیان، رئیس هیات مدیره بیمارستان بازرگانان، نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این روزها بحث مسئولیت اجتماعی شرکتی، در ایران و جهان مورد توجه قرار دارد، گفت: البته این مبحث به دلیل حمایت‌های ویژه‌ قانونی در جهان، ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. در ایران اما موسسات خیریه چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد که اگر این حمایت صورت گیرد، این نوع فعالیت‌ها گستردگی بیشتری پیدا می‌کند. او با بیان اینکه حوزه سلامت یکی از ظریف‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌ها در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی است، گفت: حساسیت این حوزه از آن جهت است که با عموم مردم سروکار دارد و برای توسعه فعالیت‌ها در این بخش، ضرورت فرهنگ‌سازی مسئولیت ‌اجتماعی شرکتی به شدت احساس می‌شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه بیمارستان بازرگانان به عنوان یک بیمارستان وقفی و خیریه در جنوب شرقی تهران واقع شده و در این منطقه بیمارستان باکیفیتی مشاهده نمی‌شود، ادامه داد: این مرکز درمانی پذیرای بیمارانی از مناطق جنوبی تهران نظیر پاکدشت و ری است و هیات رئیسه اتاق تهران در سال 1395 با اتخاذ تصمیمی استراتژیک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی نسبت به احیای این بیمارستان اقدام کرد.

او با ارائه این توضیح که این بیمارستان از زمان بازگشت به اتاق تهران بیش از 80 درصد بازسازی شده است، افزود: بیمارستان به صورت خصوصی اداره می‌شود اما تعرفه‌های درمانی آن کاملاً طبق مصوب دولت است. ضمن آنکه این بیمارستان، تنها بیمارستان خصوصی است که تمام بیمه‌ها را می‌پذیرد. اگرچه، طبق برآوردها رقم مطالبات بیمارستان از بیمه‌های مختلف حدود 148 میلیارد تومان برآورد شد که با وجود این مطالبه، بیمارستان همچنان سرپا مانده است. افزون بر این، صندوقی با کمک و اعتبار نیکوکاران نیز ایجاد شده که در صورت تشخیص مددکاری بیمارستان در مورد عدم توانایی بیمار در پرداخت هزینه خدمات، هزینه‌های او از این صندوق پرداخت می‌شود و برای مثال در سال گذشته 8.9 میلیارد تومان از این محل هزینه شده است..


رئیس هیات امنای بیمارستان بازرگانان همچنین گفت که این مرکز درمانی که در سال‌های قبل زیان‌ده بوده و در سال‌های 1400 و 1401 به نقطه تعادل در درآمد و هزینه‌ها رسیده و حتی یک ریال از کمک‌های اتاق بازرگانی را برای هزینه‌های جاری صرف نکرده و تمام این هزینه‌ها برای بازسازی و توسعه و تجهیز بیمارستان هزینه شده است.

کرباسیان با اشاره به تلاش بی‌وقفه کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان گفت: بیمارستان هیچ رقمی مازاد بر تعرفه‌های مصوب مربوط به یک مرکز درمانی خیریه دریافت نمی‌کند. این تعرفه‌ها از تعرفه بیمارستان‌های دولتی بیشتر و از تعرفه بیمارستان‌های خصوصی کمتر است. ضمن این که تیم مدیریتی بیمارستان تلاش کرده با وجود پرداخت دیرهنگام مطالبات از سوی بیمه‌ها، مطالبات پزشکان و پرسنل را سروقت پرداخت کند و در این امر موفق بوده که نتیجه آن جذب پزشکان و نیروی کاری متبحر و متخصص بوده است.

پس از ارائه این توضیحات، بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف این مرکز درمانی به اتفاق رئیس بیمارستان آغاز شد. بخش‌هایی که سردر آنها به نام نیکوکاران و احیاکنندگان نام‌‌آشنای آنها مزین شده بود. در جریان این دیدار با حفظ حقوق بیماران از بخش‌های مختلف و بعضی اتاق‌های فاقد بیمار یا مجوز پزشکان و پرسنل مقیم از برخی بخش‌ها مانند نگهداری نوزدان بازدید به عمل آمد.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر