يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 8476
تاریخ انتشار: 17 آذر 1392 08:03

به گزارش راه مردم، محمدرضا خاتمی در این مراسم گفت: ما فریب سروصدای بلند عده‌ای کوچک که تریبون زور و پول دارند، نمی‌خوریم. این تندرو‌ها بخش کوچکی از جامعه هستند که نباید اصولگرایان را از آنها بدانیم. ایلنا نوشت؛ محمدرضا خاتمی اظهار کرد: اگر 60 سال پیش سه ستاره روی این کشور درخشیدند امروز همه دانشجویان ستاره‌هایی بر آسمان ایرانند. وی افزود: همه ما می‌دانیم در ده سال گذشته بر کشور ما چه گذشت، اما دردناک‌تر از آن این است که تخریب‌ها به نام دفاع اتفاق افتاد. بر دانشگاه‌های ما که باید مظهر نقد و پیشتازی باشند سکوت حاکم بود. خاتمی ابراز داشت: باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد که مانع تندروی‌ها و ندانم کاری‌های افراطیون شدند و از اصولگرایانی که عاقلانه فهمیدند که کشور نیاز به تغییر دارد باید قدردانی کرد. 24 خرداد نشان داد که راه نجات کشور راه اصلاحات و منش اعتدال است. خاتمی با بیان اینکه باید فضای جدیدی در کشور حاکم شود، گفت: باید همه مردم و جوانان احساس نشاط داشته باشند. وی افزود: امروز دوران افترا و مچ گیری گذشته است و باید به دنبال آن باشیم که دیگر امکان فساد و قانون‌شکنی به وجود نیاید. خاتمی ابراز کرد: در شرایط فعلی برای به‌دست آوردن منافع ملی باید از منافع شخصی خود بگذریم زیرا چاره‌ای جز این نداریم. وی افزود: ما طرفدار پیامبر عظیم الشأنی هستیم که در زمان فتح مکه هر کس به آنجا پناه آورد به دستور ایشان در امان ماند، ما طرفدار ماندلایی هستیم که تمام زندانبان‌های خود را بخشید. این نماینده سابق مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که قانون برآن حاکم باشد. ما خواهان جامعه‌ای هستیم که ایران و ایرانی در آن سربلند باشند و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. اما باید بدانیم راه سخت و طولانی است. خاتمی در پایان گفت: ما حامیان چشم و گوش بسته دولت نیستیم بلکه منتقدان دلسوزیم و دولت باید این نکته را بداند که تنها قشری که منافعش نه شخصی است و نه حزبی دانشگاه و دانشگاهیان هستند.


دانشگاه باید سرنوشت آینده این مملکت را رقم بزند


همچنین داوود سلیمانی در این مراسم با تاکید بر این‌که دانشگاه که باید سرنوشت آینده این مملکت را رقم بزند، لازم است تا از حداقل‌های حقوقی خویش برخوردار شود، اظهار کرد: در این مسیر وجود دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل برای دانشگاه امری زیبنده و مطلوب نیست. داوود سلیمانی وظیفه‌شناسی دانشجویان نسبت به خود و سرنوشت دانشگاه و کشورشان را یک ضرورت خواند و گفت: انجمن اسلامی دانشجویان و به تعبیر رساتر تشکل‌های اسلامی دانشجویی ضمن اینکه در حوزه عمومی مسئولیت‌هایی از قبیل احترام به آرا، افکار و عقاید دیگران و همچنین احترام به حقوق اجتماعی دیگران دارند، باید این نکته را مدنظر داشته باشند که هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور هرچند با وضع قوانین و مقررات آزادی‌های مشروع مردم را سلب کند. وی گفت: همچنین باید بدانیم که اگر ما برای خود حق آزادی بیان قائلیم دیگران هم باید از این حق برخوردار باشند. وی در ادامه با تاکید بر این‌که دانشگاه که باید سرنوشت آینده این مملکت را رقم بزند، لازم است تا از حداقل‌های حقوقی خویش برخوردار شود، اظهار کرد: در این مسیر وجود دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل برای دانشگاه امری زیبنده و مطلوب نیست. همچنین برخورد با اعضای هیات علمی به دلیل اختلافات سیاسی، زیبنده محیط‌های علمی نبوده و نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: دانشگاه نباید دچار جزم‌گرایی، افراط‌گرایی و نگرش غیرواقع‌بینانه شود و نباید اجازه انجام رفتارهای خشونت‌آمیز به خود و دیگران در قبال هر نظر و اندیشه‌ای را با هر پوششی بدهیم.


نگذارید فتنه‌گران امروز بین شما و این دولت جدایی بیندازد


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیگر در این مراسم ابراز عقیده کرد: در هشت سال گذشته در این کشور چه گذشت. ایسنا نوشت؛ علی شکوری‌راد اظهار کرد: شور و احساسات شما دانشجویان شور و احساسات ملت ایران و دیدگاه‌های شما به آینده، دیدگاه‌های مردم و آنچه شما می‌خواهید، طلب مردم است و در واقع شما زبان گویای ملت هستید. وی با بیان اینکه «امروز پس از همت شما مردم در 24 خرداد دولتی بر سر کار آمده که عقلانیت و اعتدال را شعار خود قرار داده است»، افزود: با این حال، افراطیون چه در داخل و چه در خارج از کشور در برابر این تدبیر و اعتدال ایستاده‌اند. در هشت سال گذشته چالش ما بر سر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نبوده است؛ البته این ادعای ماست اما ادعای امروز من این است که در این کشور در هشت سال گذشته منابع ما هدر رفت. شکوری‌راد خاطرنشان کرد: فقط بحث این نیست که سعید مرتضوی، محسن روح‌الامینی را به کهریزک فرستاده و او آنجا به شهادت رسیده است. اینها به دارایی‌های این کشور دست برده و اموال این کشور را غارت کرده‌اند. حال برخی کجایند تا ببیند که اینها در سازمان تامین اجتماعی کارت‌های اعتباری میلیونی سازمان تامین اجتماعی را به برخی نمایندگان مجلس داده‌اند؟ اینها نه تنها خود آلوده بوده‌اند، بلکه گروهی را آلوده کرده‌اند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: اگر عده‌ای در مواقع لازم به صحنه آمدند، باشد، ما به آنها احترام می‌گذاریم اما بگذارید کسانی که حرف دیگر هم دارند، تجمع کنند و حرف خود را بزنند. شکوری‌راد همچنین با اشاره به جمع حاضر در این نشست گفت: در انتخابات گذشته به خاتمی و‌هاشمی اجازه ورود ندادند، اما مردم کسانی را انتخاب کردند که یک خاتمی -‌هاشمی است او امروز نتیجه شماست و مطالبات شما را نمایندگی خواهد کرد و تا زمانی که این مطالبات را نمایندگی کند، حمایت بی‌دریغ شما همراه او خواهد بود. وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد:‌ نگذارید فتنه‌گران امروز بین شما و این دولت جدایی بیندازد. نه دولت باید از شما مردم جدا شود و نه شما باید حمایت خود را دریغ کنید. ما با همراهی و همدلی هم ان‌شاءا... به سرمنزل مقصود خواهیم رسید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر