شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 84758
تاریخ انتشار: 26 ارديبهشت 1402 10:56
ایران چهارمین اقتصاد دارای تورم بالای غذایی است

محدودیت ‏های صادراتی در پی تورم غذایی

ایران چهارمین اقتصاد دارای تورم بالای غذایی است. برخی از کشورها در راستای تامین نیاز داخلی و مقابله با افزایش قیمت محصولات کشاورزی و غذایی وارداتی، محدودیت‏ هایی را در زمینه صادرات در قالب ممنوعیت، برقراری عوارض و یا محدودیت‏ های فنی و یا غیرفنی غیرتعرفه ‏ای برای بعضی از محصولات اعمال کرده ‏اند.
با وجود آغاز روند کاهشی قیمت کالاهای گروه کشاورزی در سال 2023، شاخص بهای کالاهای مزبور تقریباً در همه کشورها همچنان در سطحی بالاتر از سال 2019 قرار خواهد داشت.

 ایران چهارمین اقتصاد دارای تورم بالای غذایی است. برخی از کشورها در راستای تامین نیاز داخلی و مقابله با افزایش قیمت محصولات کشاورزی و غذایی وارداتی، محدودیت‏ هایی را در زمینه صادرات در قالب ممنوعیت، برقراری عوارض و یا محدودیت‏ های فنی و یا غیرفنی غیرتعرفه ‏ای برای بعضی از محصولات اعمال کرده ‏اند که برخی از آن‏ ها در این اینفوگرافیک ارائه شده است. 

توصیه سازمان‏ های بین ‏المللی از جمله فائو و بانک جهانی این است که اعمال محدودیت ‏های بیشتر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی منجر به تشدید اختلال در زنجیره‏ های تامین و پایداری تورم در این گروه کالاها خواهد شد. 


اطلاع ‏یابی از محدودیت‏ های صادراتی وضع‏ شده توسط سایر کشورها از حیث انجام برنامه ‏ریزی لازم برای واردات به موقع اقلام مورد نیاز و همچنین توسعه صادرات از طریق شناسایی مقاصد صادراتی کشورهای مزبور و جایگزینی کالاهای ایرانی با کالاهای صادراتی مشمول ممنوعیت، مهم است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر