چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 84706
تاریخ انتشار: 23 ارديبهشت 1402 10:56
التهاب بازار خودرو با تسهیل واردات فروکش می شود

چرا قیمت خودرو دوباره اوج گرفت؟

قیمت خودرو پس از یک شیب نزولی، از روز چهارشنبه هفته گذشته تغییر روند داد. اکثر خودروهای موجود در بازار تحت تاثیر اخبار منتشرشده درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو، با افزایش قیمت مواجه شدند. غیبت تعدادی از خودروسازان در مرحله دوم طرح فروش در سامانه یکپارچه و عرضه تعداد محدودی خودرو نسبت به مرحله قبلی، یکی از عوامل بازگشت بازار به مدار صعودی شناخته می‌شود.
به گزارش راه امروز: 30 فروردین ماه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت (سیدرضا فاطمی‌امین) در حاشیه جلسه هیات دولت از تصویب لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در دولت و تقدیم آن به مجلس خبر داد. در لایحه دو فوریتی دولت با موضوع واردات خودرو کارکرده شرایط برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی برای واردات این خودروها به ویژه قیمت پایه آنها (که قبلا در قانون بر اساس قیمت‌های سال تولید مبنا قرار گرفته) حذف یا اصلاح شده است.

در طرح پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده، عمر خوروها باید در محدوده پنج سال باشد و استاندارد سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را پاس کند. در پیشنهاد وزارت صمت هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند. اخیرا نیز سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به حذف مواردی همچون انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروهای کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو، تاکید کرد که با دریافت مجوزهای قانونی، واردات خودرو کارکرده در لایحه دولت تسهیل شده است.

هفته گذشته، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، موافقت کردند. در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودروها مشخص شده بود، لغو و استاندارد کشورهای مبدا با تایید سازمان محیط زیست مورد قبول قرار گرفته است؛ همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین‌آلات راه‌سازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

در رابطه با تاثیر تسهیل واردات خودروها که با حذف موارد مذکور رخ خواهد داد سعید موتمنی- رییس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه واردات خودروها (نو و کارکرده) با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد تا پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و خلأهای عرضه (عدم تناسب عرضه و تقاضا که منجر به افزایش قیمت نیز شده است) باشد.

وی یادآور شد: از ممنوعیت واردات خودرو به کشور تاکنون در بازار با کمبود عرضه خودرو روبرو بوده‌ایم. واردات خودروها قطعا به تنظیم بازار خودرو داخل و حتی شکستن قیمت‌ها منجر شود. مهم‌تر اینکه حجم بالای تقاضا که تولید داخل به‌تنهایی پاسخگوی آن نخواهد بود را پوشش خواهد داد و از التهاب را از این بازار دور می‌کند. موتمنی در رابطه با واردات خودروهای کارکرده به کشور، تاکید کرد: برای واردات خودروهای دست دوم لازم است که خودروها از برندهای معتبر و خوش‌نام وارد شوند تا مشکلی از حیث کیفیت یا گذشت عمر آنها نباشد و در کارکرد بالا هم هنوز دچار مشکل یا نیاز به تعویض قطعه نشده است.

سال 1402 بازار خودرو همچنان با چالش‌های متعدد دست به گریبان است. سیاست‌گذار خودرویی تلاش می‌کند با راهکارهایی مانند هدف‌گذاری یک میلیون و 600 هزار دستگاهی برای تیراژ تولید، فروش خودرو با مکانیزم نوبت‌دهی و ایجاد محدودیت‌ها در مسیر دریافت خودرو به قیمت کارخانه برای متقاضیان، سر و سامانی به این بازار بدهد. فراموش نکنیم التهاب بازار خودرو اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شود و سال‌های پیش نیز بازار خودرو مشابه همین وضعیت را تجربه کرده، اما نکته این است که سیاست‌گذار خودرویی با ابزارهایی که پیش‌تر نیز امتحان خود را پس داده قصد دارد بازار را مدیریت کند؛ اما به دلیل ناکارآمدی ابزارها، این اتفاق نمی‌افتد.

 از آن‌سو، طی یک دهه اخیر وزارت صمت به عنوان نماینده دولت همواره پای ثابت تولید و عرضه محصولات شرکت‌های خودروساز بوده است. مدیران صمت با اتخاذ سیاست‌ها و دیکته آنها به شرکت‌های خودروساز و بازار، به دنبال مدیریت بازار خودرو بوده‌اند؛ اما تجربه یک دهه اخیر نشان می‌دهد این دخالت‌ها نه‌تنها نتوانسته تولید و عرضه خودرو را مدیریت کند بلکه شاهد هستیم که بیشتر به نابسامانی بازار دامن زده است.حال دولت سیزدهم بر سر یک دوراهی قرار دارد؛ یا باید در سیاست‌های خودرویی خود تغییر ایجاد کند یا آنکه همچنان با همین دست‌فرمان به روند پیشین ادامه دهد. البته مشخص نیست چنانچه راه دوم از سوی سیاست‌گذار کلان انتخاب شود، چه عاقبتی در انتظار تولید و بازار خودرو خواهد بود.

   قیمت خودرو در بازار 
قیمت خودرو در هفته‌های گذشته تحت تاثیر ثبات نسبی در نرخ ارز و همچنین برگزاری مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه روند کاهشی به خود گرفت. اما این روند ادامه‌دار نبود و بازار مجدداً شاهد افزایش قیمت‌ها شد. غیبت تعدادی از خودروسازان در مرحله دوم طرح فروش در سامانه یکپارچه و عرضه تعداد محدودی خودرو نسبت به مرحله قبلی، یکی از عوامل بازگشت بازار به مدار صعودی شناخته می‌شود. در طرف دیگر، وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودروهای کره‌ای به کشور ممنوع است و در پی آن یکی از واردکنندگان اعلام کرد که نتوانسته است از اسفندماه ثبت‌سفارش انجام دهد.

گرچه این خبر تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد بازار را در بلاتکلیفی مجدد قرار داده تا قیمت‌ها مجدداً سیر صعودی به خود بگیرند. بنابراین با توجه به خودروهای عرضه‌شده در مرحله دوم سامانه یکپارچه و غیبت خودروسازانی مانند ایران خودرو، قیمت خودرو از ابتدای روز گذشته روند افزایشی به خود گرفته است. به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد. چراکه ایران خودرو تا سال ۱۴۰۳ محصولی عرضه نمی‌کند و سایر خودروسازان نیز عرضه گسترده‌ای برای تنظیم بازار نخواهند داشت. از سوی دیگر، بازار در رکود به سر می‌برد و سطح معاملات به صفر رسیده است.

اما از قیمت خودروها در بازار چه خبر؟ سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو به این شرح زیر است: قیمت پراید ۱۳۱ در روزهای گذشته تغییر قیمتی را تجربه نکرد و در نرخ ۳۵۰ میلیون تومان ثابت ماند. این درحالی است که پراید ۱۱۱ قیمت ۳۶۰ میلیون تومان را به ثبت رساند. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۱ که یکی از محصولات پرطرفدار بازار است، دیروز در نرخ ۵۸۱ میلیون تومان عرضه شد.

قیمت تارا اتوماتیک که مدل ۱۴۰۲ آن به‌تازگی وارد بازار شده است، دیروز در نرخ ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت پژو پارس LX TU5، ساخت ۱۴۰۱ که در روزهای اخیر جهش چشم‌گیری را تجربه کرده بود و تا 710 میلیون تومان پیش رفته بود، امروز 22 اردیبهشت ماه نرخ 666 میلیون تومان را ثبت کرد. قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی چگونه رقم خورده است؟ رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد، قیمت‌ام وی‌ام X22 PRO به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسید. قیمت فردا SX5 هیبرید ساخت 1401 اما امروز، جمعه، با ورود به کانال یک میلیارد تومانی، نرخ یک میلیارد و 400 میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد .قیمت جک J4 ساخت 1402 نرخ 968 میلیون تومان را به ثبت رساند. 

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر