پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 84688
تاریخ انتشار: 21 ارديبهشت 1402 00:56
صمت: قیمت های جدید شورا برای خودروسازان خصوصی رقابت لازم الاجرا است

قیمت مونتاژی ها اصلاح می شود؟

وزارت صمت طی نامه ای به خودروسازان خصوصی اعلام کرد باید از قیمت های جدید اعلام شده برای خودروهای مونتاژی تبعیت کرده و محصولات خود را براساس قیمت های جدید برای مشتریان فاکتور کنند.
قیمت های جدید اعلامی برای محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی را می توان جدیدترین اتفاق بازار خودرو دانست. شورای رقابت در قیمت های جدید نه تنها اجازه افزایش قیمت کارخانه ای را به مدیران خودروساز خصوصی نداد بلکه فیتیله قیمت محصولات مونتاژی را نیز پایین کشید. خودروسازان خصوصی باید از قیمت های کارخانه ای خود عقب نشینی کنند. در همین حال، سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه قطعا قیمت خودرو تا ۲ الی ۳ ماه آینده تغییر می کند، گفت: هفته آینده با مدیران مونتاژکاران جلسه داریم تا اعتراضات آنها در مورد قیمت خودروها را بررسی کنیم. سازمان حمایت هم به سایت های فروش خودرو اعلام کرد: آگهی‌های فروش سایر خودروها اعم از کارکرده و صفر کیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شود.

مصوبه شورا لازم الاجراست
به دنبال برخی برداشت‌های رسانه‌ای نسبت به نامه دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مصوبه شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازم‌الاجرا است.  وزارت صمت ضمن تاکید مجدد بر ضرورت اجرای مصوبات شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی، اعلام کرد که نامه دفتر صنایع خودرو با هدف حمایت از افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از گران‌فروشی بوده است. 

صمت در حالی از مدیران خودروساز خصوصی می خواهد تا به مصوبه قیمتی شورای رقابت تمکین کنند که روز سه شنبه نامه ای از سوی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت به شورای رقابت ارسال شد. عبدالله توکلی لاهیجانی در نامه خود، با توجه به بازخوردهای دریافتی از مدیران خودروساز خصوصی بابت تعدیل های انجام شده، خواستار بررسی بیشتر و دقیق تر در قیمت های اعلامی و از آمادگی دفتر صنایع خودرویی صمت بابت ارائه هرگونه اطلاعات مورد نیاز و همکاری بابت اصلاح پارامترهای موثر در این زمینه تعیین قیمت خودروهای مونتاژی شد.

خطاب نامه مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت، رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت بود. بعد از انتشار نامه توکلی به محمود دودانگه این گمانه مطرح شده بود که سیاست گذار خودرویی قصد دارد تا از خودروسازان خصوصی حمایت کند. اما حمایت امروز مدیران صمت از فرمول قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز خصوصی نشان داد که سیاست گذار خودرویی عزمی برای حمایت از شرکت های خودروساز خصوصی ندارد.

مدیران صمت در نامه خود به طور تلویحی خودروسازان خصوصی را به گران فروشی نیز متهم کردند. آنها تاکید کردند از نامه مدیرکل صنایع خودرویی به شورای رقابت برداشت نادرستی شده و منظور نامه یاد شده حمایت از افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از گران‌فروشی بوده است. 

همچنین در نامه وزارت صمت خطاب به خودروسازان خصوصی، اجرای دقیق دستورالعمل شورای رقابت به منظور تحقق رشد تولید در سال جاری و زمینه سازی برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در تحقق رقابتی شدن بازار خودروی کشور است، به گونه ای که تلاطمات محیطی ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور نتواند خللی در مسیر رشد تولید که از سال گذشته آغاز شده است ایجاد کند. 

اصلاح قطعی قیمت مونتاژی ها  تا ۳ ماه آتی

در همین حال، سخنگوی شورای رقابت در گفت و گو با مهر در مورد عدم تبعیت برخی از شرکتهای مونتاژکار از ابلاغیه شورای رقابت، اظهار داشت: قیمت‌های تصویب شده در شورای رقابت بر اساس اطلاعات خود خودروسازان و قیمت تمام شده محصولات است که به سازمان حمایت اعلام کرده بودند. بر همین اساس نیز ما قیمت را تصویب کردیم. سخنگوی شورای رقابت افزود: ما در جلسه کارگروه خودرو اعلام کردیم که اگر کسی بگوید «من دلم نمی‌خواهد مصوبه را اجرا کنم.» هرج و مرج می‌شود. اما ممکن است این خودروسازان به فرایند قیمت گذاری اعتراض داشته باشند که در این صورت می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند.

اسماعیل شجاعی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه شورای رقابت یک نهاد دموکراتیک و تخصصی است، هفته آینده با مدیران خودروسازان مونتاژی جلسه می‌گذارد تا موضوع را بررسی کنیم و از این طریق به راه حل مناسب برسیم.

وی تاکید کرد: نظر ما این نیست که خودروسازان به ویژه خودروسازان خصوصی دچار زیان شوند اما آنها باید بدانند که بخشی از قیمت بازار واقعی نیست و باید این موارد لحاظ شود. شجاعی در مورد اینکه خودروهای سامانه یکپارچه با قیمت شورای رقابت باید عرضه شود یا خیر؟ تصریح کرد: وقتی شورای رقابت قیمت‌ها را اعلام و ابلاغ کرده اگر خودروسازان از قیمت‌ها تبعیت نکنند، قاعدتاً مرتکب تخلف شده‌اند البته این مساله جنبه حقوقی دارد اما باید مصوبه شورای رقابت اجرا شود.
وی در مورد اینکه آیا تا ۳ ماه آینده قیمت‌ها تغییر می‌کند، گفت: قطعاً قیمت‌ها تغییر می‌کند زیرا محاسبات برای نیمه اول سال ۱۴۰۱ است. البته ابتدا باید مصوبه اخیر شورای رقابت اجرا شود و بعد در مورد اصلاح قیمت‌ها تجدیدنظر صورت گیرد. شجاعی در مورد چرایی اصلاح قیمتها افزود: طبیعتاً تورم و شرایط تورمی اوضاع را تغییر داده است. البته بازار ایران نامتعادل است و هر کاری کنیم یا مصرف کننده یا تولیدکننده ناراضی است.

واردات باید به صورت منطقی انجام شود
سخنگوی شورای رقابت افزود: بازار خودروی ایران به دلیل فضا انحصاری، نامتعادل شده است. برای رقابتی شدن باید اجازه دهیم به صورت منطقی خودرو وارد کشور شود و فضای صنعت خودروسازی از انحصار خارج شود. همچنین دولت کمتر دخالت کند و اگر در سال‌های گذشته خودروسازان ما خصوصی می‌شد اوضاع بسیار تغییر می‌کرد. شجاعی در مورد اینکه قیمت خودروهای وارداتی کمتر از مونتاژی‌ها تمام می‌شود، گفت: قاعدتاً باید قیمت خودروی مونتاژی کمتر از وارداتی‌ها باشد. البته باید توجه شود که نباید قیمت درب کارخانه در چین با قیمت خودرو در ایران مقایسه شود زیرا هزینه حمل، گمرک و… روی قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی اعمال می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر