چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 84584
تاریخ انتشار: 16 ارديبهشت 1402 08:18
رقابت دولت و بخش خصوصی بر سر کرسی اتاق ایران؛

مدعیان ریاست بر اتاق

با نهایی شدن نام منتخبان انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، این پرسش مطرح می‌شود که چه فردی سکان اتاق ایران در ساختمان طالقانی را به دست می گیرد؟ یا کمی آنسوتر در خیابان وزرا چه کسانی بر صندلی های هیات رئیسه اتاق تهران تکیه خواهند زد؟
به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی نوشت: با بسته شدن فهرست منتخبان دهمین دوره انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، حالا نوبت به امضای اعتبارنامه منتخابان رسیده است. براساس تقویم دهمین دوره انتخابات اتاق‌ها اعتبارنامه‌ها 20 اردیبهشت 1402 نهایی می‌شود و پس از این مرحله، اعضای جدید هیات نمایندگان در اتاق‌ها مستقر می‌شوند و هیات‌‌ رئیسه هر اتاق‌ را تعیین می‌کنند.

با نهایی شدن نام منتخبان انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، این پرسش مطرح می‌شود که چه فردی سکان اتاق ایران در ساختمان طالقانی را به دست می گیرد؟ یا کمی آنسوتر در خیابان وزرا چه کسانی بر صندلی های هیات رئیسه اتاق تهران تکیه خواهند زد؟ برای پاسخ به این سوالها با دو منبع آگاه در اتاق ایران و تهران گفت وگو کردیم، که در این گزارش بدان پرداخته شده است. 

انتخابات ۳۳ اتاق تایید و یک اتاق ابطال شد

به گزارش تعادل، دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ۲۰ اسفند 1401 برگزار شد و حالا با گذشت نزدیک به دو‌ماه از انتخابات اتاق‌های بازرگانی حسین میرمحمدصادقی اعلام کرد که از ۳۴ اتاق در سراسر کشور انتخابات ۳۳ اتاق تایید و یک اتاق ابطال شده است. از سوی دیگر به دلیل اشکالاتی در ارائه اسناد و مدارک در ۵ اتاق هم برخی از منتخبین جای خود را به افردا علی‌البدل دادند. 

با توجه به اظهارات مطرح شده می‌توان گفت فقط در مورد یک اتاق و پیرو مصوبه شورای عالی نظارت در جلسه چند روز قبل این شورا، انتخابات این اتاق باطل شد و مراتب به هیات نظارت، رئیس اتاق مربوطه و رئیس اتاق ایران اعلام شد. رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ها با اعلام این خبر عنوان کرد: در ۵ اتاق هم با توجه به اشکالاتی که در بخش ارائه عدله و اسناد و مدارک مورد نیاز وجود داشت، تغییرات جزیی داده شد اعضای علی البدل جایگزین شدند.

براساس تقویم دهمین دوره انتخابات اتاق‌ها اعتبارنامه‌ها ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ نهایی می‌شود و پس از این مرحله، اعضای جدید هیات نمایندگان در اتاق‌ها مستقر می‌شوند و هیات‌‌ رئیسه هر اتاق‌ را تعیین می‌کنند.

 براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران در این خصوص میرمحمدصادقی با بیان اینکه صدور اعتبارنامه اتاق‌ها در اتاق‌هایی که اعتراضی به انتخابات آنها وجود نداشته و تایید شده و یا اتاق‌هایی که انتخابات آنها بعد از تصمیم شورای نظارت تایید شده، صادر شده و در اختیار روسای هیات های نظارت استان ها قرار گرفته، بیان کرد: در رابطه با ۵ اتاقی که یا جابجایی همراه بوده اند هم تصمیم گیری شد و اعتبارنامه انها هم به زودی صادر خواهد شد.

انتخابات هیات نمایندگان چه زمانی است؟ 
با توجه به خبر اعلام شده، این پرسش مطرح می شود که انتخابات هیات نمایندگان اتاق ایران چه زمانی برگزاری می شود؟ در این خصوص میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه هنوز تاریخ برگزاری هیات نمایندگان اتاق ایران نهایی نشده، می گوید:  طبق آیین نامه باید حداقل یک ماه قبل از برگزاری جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران کسانی که داوطلب عضویت در هیات رئیسه اتاق ایران هستند، باید مراتب داوطلبی خود را اعلام کنند تا استعلام پیش بینی شده در آیین نامه انجام شود، همچنین داوطلبین به این فرجه ۲۰ روزه توجه داشته باشند.  

به گفته رئیس ناظر بر انتخابات اتاق، بعد از به نتیجه رسیدن انجمن نظارت درباره زمان برگزاری جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، به اتاق ها اعلام خواهد شد که حداکثر تا یکماه قبل از برگزاری این جلسه، جلسات هیات نمایندگان اتاق های استانی را برگزار کنند و کسانی که به نمایندگی از این اتاق ها باید در هیات نمایندگان اتاق ایران شرکت کنند را معرفی کرده و کسانی که داوطلب عضویت در هیات رئیسه اتاق ایران هستند را نیز اعلام کنند تا فرجه ۲۰ روزه رعایت شود.

همه مدعیان ریاست
حال به گفته برخی منابع نزدیک به اتاق بازرگانی، با توجه به نزدیک شدن موعد امضای اعتبارنامه‌ها رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس اتاق بازرگانی شکل جدی به خود گرفته و مدعیان ریاست در حال آماده شدن برای رسیدن به این کرسی در اتاق بازرگانی ایران هستند. 

«یحی آل‌اسحاق» یکی از گزینه‌هایی است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران و تهران است؛ اما موضوعی که مطرح می شود این است که آل‌اسحاق در این دوره با توجه به اینکه در گروه رقیب «ائتلاف برای فردا» قرار داشت، نتوانست در جمع 40 نفر اتاق بازرگانی تهران قرار بگیرد. اما با توجه به اینکه آل‌اسحاق در میان بخش خصوصی رای نیاورده، شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت تمایل دارد با توجه به سابقه اش در بخش تجارت، برای پیوستن او به جمع فعالان بخش خصوصی از سهمیه 20 نفره خود استفاده کند؛ یعنی او نماینده دولت در اتاق باشد. 

یک منبع آگاه درباره کاندیداتوری آل اسحاق به «تعادل» می گوید: «آل اسحاق» با توجه به اینکه در ایندوره نتوانست در جمع 40 نفر اتاق بازرگانی تهران قرار بگیرد و جزو هیات نمایندگان نیست، اساسا امکان کاندیداتوری برای رقابت بر سر کرسی هیات رئیسه اتاق ایران وتهران را ندارد.   

آل‌اسحاق وزیر اقتصاد دولت ششم بود و از سوی دیگر ریاست پیشین اتاق تهران و ریاست فعلی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق را در کارنامه خود دارد. از او به عنوان یکی از افرادِ به‌نام در حوزه تجارت یاد می‌شود.

برخی گمانه زنی ها نیز حاکی از این است که «محسن ضرابی» رئیس پیشین اتاق بازرگانی عمان یکی دیگر از گزینه‌های مهم برای این کرسی است. در مورد دیگری نیز از «جمال رازقی» یاد می‌شود.  فردی که در انتخابات اردیبهشت بعنوان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان انتخاب شد و حال زمزمه‌ها حکایت از آن دارد که او خود را برای ریاست اتاق بازرگانی آماده می‌کند. 

«حسین سلاح‌ورزی» یکی دیگر از گزینه‌های جدی است است که خود را برای رسیدن به کرسی ریاست دور دهم اتاق ایران آماده می‌کند. سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی لرستان و نایب رئیس اتاق ایران هم هست.

 گزینه‌های احتمالی بعدی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران از جمع اتاق بازرگانی تبریز هستند. به گفته منابع نزدیک به اتاق بازرگانی، «احد عظیم‌زاده» و «یونس ژائله» در سناریوهای بعدی رقابت برای تکیه زدن بر کرسی ریاست اتاق ایران قرار دارند.

حال این پرسش مطرح می شود که اسامی که از آنها بعنوان گزینه ریاست اتاق ایران نام برده می شود، تا چه حد جدی هستند؟ برای پاسخ به این سوال، یک منبع آگاه در اتاق ایران به ما  می گوید: برخی از اسامی که از آنها بعنوان گزینه ریاست نام برده می شود، جدی نیستند و اساسا شانسی هم برای ریاست ندارند. به طور نمونه اقبال چندانی از سوی بخش خصوصی برای حضور «احد عظیم‌زاده» در هیات رئیسه اتاق ایران وجود ندارد. 

«محسن ضرابی» هم که از او بعنوان گزینه احتمالی ریاست بر اتاق ایران نام برده شده؛ برای نائب رئیسی اتاق مطرح شده نه ریاست بر اتاق. نام «جمال رازقی جهرمی» هم بعنوان گزینه خزنه داری اتاق ایران شنیده می شود. 

یک منبع آگاه دیگر نیز درباره مطرح شدن برخی اسامی برای کاندیداتوری ریاست اتاق به ما اینطور گفت: برخی افراد با مطرح شدن نامشان بعنوان گزینه ریاست در واقع به دنبال این هستند که بتوانند حداقل یک کرسی از هیات رئیسه اتاق ایران را کسب کنند. 

به گفته او، مطرح شدن این افراد بعنوان گزینه ریاست، در واقع  به آنها وزن بیشتری می دهد تا در یک تاکتیک هماهنگ شده، در فرایند امتیاز دادن یا امتیاز گرفتن قرار بگیرند واز این طریق حضورشان را در هیات رئیسه اتاق ایران تضمین کنند. به عبارتی، بیشتر به دنبال این هستند که پست های نائب رئیسی یا خزانه داری اتاق را از آن خود کنند. 

 اما این منبع آگاه، دو گزینه اصلی ریاست بر اتاق ایران را «حسین سلاح ورزی» از اتاق لرستان و «یونس ژائله» از اتاق تبریز و گزینه نزدیک به دولت می داند.

 به گفته این منبع، اما گزینه جدی که در انتخابات دهم می تواند به راحتی جایگاه ریاست اتاق را بدون رقیب جدی از آن خود کند، قطعا «حسین سلاح ورزی» از اتاق لرستان است. 

با این اطلاعات دریافتی به نظر می رسد،  در انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران بازهم شاهد رقابت دو طیف «ائتلاف فردا» و «اتاق شاف» خواهیم بود. 

خبرهای پشت پرده نیز حکایت از این دارد که طیف نزدیک به «ائتلاف فردا» از کاندیداتوری«سلاح ورزی» حمایت خواهد کرد و احتمالا گزینه مورد حمایت طیف موسوم به «اتاق شفاف» که ترکیبی از مجموعه فعالان توسعه و مجموعه پیشگامان تحول است «یونس ژائله» باشد.

تائید ۱+۳۹ منتخب اتاق تهران

اما سری به اتاق تهران در خیابان وزرا بزنیم وببینیم چه خبر است؟ رصد اخبار حاکی از این است که نتایج انتخابات اتاق تهران سرانجام به تائید شورایعالی نظارت رسید و اسامی منتخبان نهایی اتاق پایتخت روی سامانه انتخابات اتاق ایران منتشر شد. به این ترتیب، اعتبارنامه ۳۹ منتخب اولیه اتاق تهران تائید شد. اما اخبار منتشر شده حاکی از این است که لیست منتخبان اتاق تهران دستخشوس تغییراتی شده است.  

به طوریکه شورایعالی نظارت اعتبارنامه «محمدرضا زهره‌وندی» منتخب بخش صنعت این اتاق را صادر نکرد. به «رامین خسروخاور» نفر پانزدهم از فهرست منتخبان بخش صنعت انتخابات گذشته اتاق تهران، جایگزین محمدرضا زهره‌وندی شد. زهره‌وندی در دوره هشتم رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بود.

اما از انتخابات هیات رئیسه اتاق پایتخت چه خبر؟ از لیست منتخبین، چه کسانی بر صندلی های هیات رئیسه اتاق تهران تکیه خواهند زد؟ برای چند وچون ماجرا به سراغ یکی از اعضای اتاق بازرگانی رفتیم تا از او در اینباره سوال کنیم. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اطلاعاتی در اختیار ما قرار داد. 

بنابه اظهارات او، احتمالا دو کرسی از هیات رئیسه از اتاق ایران را دو نفر از اعضای منتخب اتاق تهران تصاحب خواهند کرد.  نام «افشین کلاهی» از اتاق تهران قطعی شده و در ادامه راه ممکن است «شهاب جوانمردی» هم بعنوان گزینه جدی اضافه شود.   

 از طرفی به گفته این منبع آگاه، شواهد و قرائن نیز نشان می دهد، «حسن فروزانفرد» از طریق طیفی نزدیک به «هومن حاجی پو» تلاش دارد که سکان اتاق تهران را از آن خودکند. به عبارتی دیگر، حاجی پور با به خط کردن تشکل ها، به دنبال رای آوری فروزانفرد است تا از این طریق خودش بتواند دبیر کلی اتاق تهران را به دست بیاورد. در مقابل اما طیف حاکم بر اتاق و نزدیک به مسعود خوانساری، به دنبال حفظ بهمن عشقی دبیرکل فعلی اتاق تهران وگزینه های باتجربه تر است. 

اما گزینه های قطعی برای سکانداری اتاق تهران چه کسانی هستند؟ براساس اظهارات همین منبع، از «محمود نجفی عرب» رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و از فعالان حوزه دارو میتوان بعنوان گزینه جدی ریاست اتاق تهران نام برد؛ احتمالا گزینه ای بدون رقیب.  

در سناریوی بعدی احتمالا از گزینه های جوانی چون «کاوه زرگران»، «فرزین فردیس» و «شهاب جوانمردی» [اگر در انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران ورود نکند] نیز برای تکیه زدن بر صندلی های هیات رئیسه اتاق تهران نامبرده می¬شود.  با نگاه به این گزاره ها و تا این جایی کار  به نظر می رسد،  برخلاف دوره قبل که فاطمه مقیمی بعنوان عضو هیات رئیسه اتاق تهران حضور داشت، در ایندوره شاهد عدم حضور زنان در هیات رئیسه اتاق تهران باشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر