سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: 84577
تاریخ انتشار: 15 ارديبهشت 1402 09:00
راه امروز/رقابت دولت و بخش خصوصی بر سر کرسی اتاق ایران؛

رونمایی از دو گزینه جدی ریاست اتاق ایران

با نهایی شدن نام منتخبان انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، این پرسش مطرح می‌شود که چه فردی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران معرفی خواهد شد؟
اختصاصی/ به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: با بسته شدن فهرست منتخبان دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، حالا نوبت به امضای اعتبارنامه منتخابان از سوی رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران رسیده است. براساس تقویم دهمین دوره انتخابات اتاق‌ها اعتبارنامه‌ها 20 اردیبهشت 1402 نهایی می‌شود و پس از این مرحله، اعضای جدید هیات نمایندگان در اتاق‌ها مستقر می‌شوند و هیات‌‌ رئیسه هر اتاق‌ را تعیین می‌کنند.

به گفته برخی منابع نزدیک به اتاق بازرگانی، با توجه به نزدیک شدن موعد امضای اعتبارنامه‌ها رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس اتاق بازرگانی شکل جدی به خود گرفته و مدعیان ریاست در حال آماده شدن برای رسیدن به این کرسی در اتاق بازرگانی ایران هستند. 

طی روزهای گذشته از اسامی مختلفی رونمایی شد که کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران وتهران هستند. «یحی آل‌اسحاق»، «حسین سلاح‌ورزی»، «محسن ضرابی»، «احد عظیم‌زاده» و «یونس ژائله» گزینه‌های احتمالی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران به شمار می روند.

 در یکی دیگر از سناریوها از «جمال رازقی» یاد می‌شود؛ فردی که در انتخابات اردیبهشت امسال به عنوان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان انتخاب شد و حال زمزمه‌ها حکایت از آن دارد که او خود را برای ریاست اتاق بازرگانی آماده می‌کند.

گزینه ریاست از اتاق لرستان می آید یا تبریز؟ 

در همین حال، یک منبع آگاه در اتاق ایران در گفت وگو با «راه امروز» درباره اسامی مطرح شده، به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برخی از اسامی که از آنها بعنوان گزینه ریاست نام برده می شود، جدی نیستند و اساسا شانسی هم برای ریاست ندارند. به طور نمونه اقبال چندانی از سوی بخش خصوصی برای حضور «احد عظیم‌زاده» در هیات رئیسه اتاق ایران وجود ندارد. 

«حسن ضرابی» هم که از او بعنوان دیگر گزینه احتمالی ریاست بر اتاق ایران نام برده شده، نام او برای نائب رئیسی اتاق مطرح شده نه ریاست بر اتاق. «جمال رازقی» هم برای خزنه داری اتاق خیز برداشته است. 

این منبع آگاه، دو گزینه جدی ریاست بر اتاق ایران را «حسین سلاح ورزی» از اتاق لرستان و «یونس ژائله» از اتاق تبریز و گزینه نزدیک به دولت می داند. 

به گفت او، «آل اسحاق» هم با توجه به اینکه در ایندوره نتوانست در جمع 40 نفر اتاق بازرگانی تهران قرار بگیرد وجزو هیات نمایندگان نیست، اساسا امکان کاندیداتوری برای رقابت بر سر کرسی هیات رئیسه اتاق ایران را ندارد. 

با این حال برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت تمایل دارد با توجه به سابقه آل‌اسحاق در بخش تجارت، برای پیوستن او به جمع فعالان بخش خصوصی از سهمیه 20 نفره خود استفاده کند. به عبارتی او نماینده دولت در اتاق باشد.

نویسنده: معصومه فریادرس 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر