يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 8457
تاریخ انتشار: 16 آذر 1392 12:16
/حاشیه‌های مراسم 16 آذر با حضور رییس جمهور /

از شعار "مرگ بر آمریکا" تا پیوند پرچم‌های سبز و بنفش

به گزارش راه مردم به نقل ازایسنا، اولین حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در کسوت رییس جمهور ایران در دانشگاه شهید بهشتی در پاسداشت مراسم 16 آذر با حاشیه‌هایی همراه بود که به این شرح است:

قبل از حضور رییس‌جمهور در محل برگزاری مراسم روز دانشجو سالن ابوریحان دانشگاه بهشتی، تقریبا پر شده بود و عده زیادی ایستاده بودند، جمع کثیری از دانشجویان نیز در محوطه بیرون دانشگاه تجمع کرده بودند و با توجه به این‌که کلاس‌های صبح دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تعطیل شده بود این عده به مرور بیشتر و بیشتر می‌شدند.

در میان جمعیت دانشجویان در فضای بیرون برخی از آن‌ها به دنبال امضای طوماری در جهت حمایت از وزیر علوم بودند. در مقدمه این طومار نوشته شده بود"ما دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی حمایت خود را از وزیر محترم علوم آقای دکتر فرجی‌دانا در راستای تحولات مدیریتی و تغییر فضای امنیتی دانشگاه‌ها و آزادی تشکل‌های دانشجویی اعلام می‌داریم و از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم که به ندای تحول‌خواهانه حماسه 24 خرداد توجه کنند."

در حین برگزاری مراسم 16 آذر و سخنرانی رییس جمهور زمانیکه روحانی گفت که دولت تدبیر و امید گره‌ای را در روابط خارجی باز کرده است عده‌ای از دانشجویان شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند و عده‌ای فریاد زدند "روحانی دوستت داریم".

رییس‌جمهور نیز در واکنش به این شعارها خطاب به دانشجویان اظهار کرد: شما دیدید در این تفاهم چه کسانی ناراحت و عصبانی شدند و به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد که در این هنگام برخی از دانشجویان شعاریی علیه «اسرائیل» و افراطیون داخلی سر دادند.

هنگامی‌که برخی از دانشجویان شعار دادند "انرژی هسته‌یی حق مسلم ماست"، روحانی گفت: حتما همین‌طور است، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت در این وعده‌ای که به مردم داده است تا آخر ایستاده است که در این هنگام برخی از دانشجویان فریاد زدند "روحانی متشکریم".

شعار "دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد" از جمله شعارهایی بود که به صورت مرتب در این مراسم از سوی دانشجویان سر داده شد. رییس‌جمهور یک بار در واکنش به این شعار گفت: دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده است پایبند است.

وی همچنین وقتی برخی از دانشجویان فریاد زدند "فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد" و برخی دیگر گفتند "یاحسین، میرحسین" اظهار کرد: باید آستانه تحمل همدیگر را بالا ببریم. اگر ما نتوانیم مسائل داخلی خود را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و با ایجاد و اجماع داخلی حل کنیم، چطور می‌خواهیم مسائل و معضلات پیچیده منطقه و جهان را حل کنیم.

که بعد از این سخنان رییس‌جمهور دانشجویان دوباره فریاد زدند: "زندانی سیاسی آزاد باید گردد. موسوی و کروبی آزاد باید گردند."

روحانی هم گفت: ما نیاز به بردباری و صبر و تحمل داریم و باید از فضای احساسی فاصله بگیریم و بدانیم با عقلانیت و اعتدال مسائل قابل حل و فصل‌اند.

روحانی در بخشی از سخنان خود در این مراسم از شخصیت‌هایی چون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، مهندس بازرگان ، دکترعلی شریعتی، دکتر مصطفی چمران یاد کرد و گفت: این‌ها پیشتازان حرکت دانشجویی دانشگاه هستند که نه ریالی دریافت می‌کردند و نه از دولت و حکومت دستور می‌گرفتند و ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم.

وی همچنین وقتی دانشجویان فریاد زدند "بسیجی واقعی همت بود و باکری" خطاب به آنان گفت: بله همت و باکری شهید بابایی، شهید خرازی، شهید صیاد شیرازی و این شهدا را باید پیرو راه باشیم و بدانیم بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست. وقتی بسیج را به معنی فدا کردن منافع شخصی برای منافع ملی بدانیم در واقع در این کشور 75 میلیون بسیجی داریم.

با وجود این که به برخی از دانشجویان برای حضور در سالن مراسم کارت داده شده بود، اما عده‌ی زیادی از آن‌ها با وجود داشتن کارت بیرون در سالن‌ها ماندند و به آن‌ها از سوی حراست دانشگاه اجازه ورود به سالن داده نشد.

دانشجویان در این باره می‌گفتند که امروز روز دانشجوست و چرا باید عده زیادی از کارکنان داخل سالن باشند و ما نتوانیم در این مراسم حضور پیدا کنیم.

این دانشجویان همچنین نسبت به آنچه وجود فضای امنیتی در دانشگاه می‌نامیدند، گلایه داشتند.

پس از پایان صحبت‌های رییس جمهور دانشجویانی که داخل سالن بودند به جمع دانشجویان محوطه بیرونی دانشگاه پیوستند و با در دست گرفتن پارچه‌های سبز و بنفش رنگ و گره زدن این پارچه‌ها به هم حمایت خود را از روحانی اعلام کردند و البته برخی دیگر از دانشجویان نیز شعار "مرگ بر آمریکا سر می‌دادند و پلاکارت‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته بود 16 آذر یعنی مرگ بر آمریکا.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر