پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 84531
تاریخ انتشار: 12 ارديبهشت 1402 13:40
امروز موضوع، تقاضای دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
به گزارش راه امروز: پس از رای منفی بهارستان به سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت رئیسی ، نمایندگان با دو فوریت تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.

امروز موضوع، تقاضای دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار  صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. 

اما ماجرای تشکیل وزارت بازرگانی چیست؟ اواسط بهمن سال گذشته بود که دولت لایحه ایجاد «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» را با قید دو فوریت به مجلس ارسال کرد؛ لایحه‌ای که از همان ابتدا مجلسیان نسبت به آن روی‌ خوش نشان ندادند. آنها از همان  زمان ساز مخالفت را  کوک کردند و درنهایت نمایندگان در آخرین روزهای فروردین با قید فوریت لایحه تشکیل این سازمان مخالفت کردند.

مخالفت بهارستان باعث شد تا زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی و اجرای طرح تفکیک بار دیگر به گوش رسد. حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره پیشتر به اکوایران گفته بود، فضای مجلس نسبت به طرح تشکیل «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» چندان مناسب نبود به همین دلیل برخی نمایندگان در شرایط کنونی خواستار ارایه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی شدند؛ چراکه با تشکیل این وزارتخانه امکان نظارت از سوی نمایندگان وجود خواهد داشت. تصمیمی که 8 روز پیش نهایی شد.

 پنجم اردیبهشت سیدنظام‌الدین موسوی می‌گوید: باتوجه به ضرورت هم‌افزایی مجلس و دولت برای حل مسائل مردم و با اشاره به دیدگاه مثبت رییس‌جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی داخلی که در دیدار مشترک دولت و مجلس مطرح شد. در نامه‌ای که رییس مجلس اخیرا برای رییس‌جمهور ارسال کرده از دولت خواسته شده تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به صورت دو فوریتی به مجلس ارایه شود. 

موسوی می‌افزاید: با توجه به موافقت رییس‌جمهور با تشکیل وزارتخانه، نمایندگان به دو فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی رای ندادند و به نظر می‌رسد اکثریت نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی داخلی موافق هستند، به همین دلیل در صورت ارایه لایحه دو فوریتی توسط دولت محترم در این زمینه، در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد شکل‌گیری این ساختار جدید خواهیم بود.

یک روز بعد از اینکه اعلام شد رییس مجلس به رییس‌جمهور نامه زده و درخواست کرده به ‌جای تشکیل «سازمان بازرگانی» لایحه دوفوریتی تشکیل «وزارت بازرگانی» را ارایه دهد، معاون پارلمانی رییس‌جمهور از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت سیزدهم خبر داده است و سخنگوی دولت رئیسی از تقدیم لایحه به مجلس سخن گفت.

معصومه فریادرس 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر