چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 84277
تاریخ انتشار: 30 فروردين 1402 09:23
تجارت در سال 1401 چگونه رقم خورد؟

واردات، چهار برابر گرانتر از صادرات!

ميزان واردات به صورت «وزني»37.2 ميليون تن بوده كه در مقابل آن نزديك به 60 ميليارد دلار هزينه شده . در مقابل ميزان صادرات 122.2 ميليون تن بوده كه براي آن، بيش از 53 ميليارد دلار دريافت شده. این یعنی صادرات ايران، از نظر وزني تقريبا يك‌چهارم واردات بوده، اما دلار بيشتري براي واردات هزينه شده است.
جزییات تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. آمارهای گمرک نشان می‌دهد، حجم تجارت کشور در ۱۲ ماه سال گذشته به لحاظ ارزشی برابر با ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار رسید. بنابر آمارها تجار صادرکنندگان ۵۳ میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار کالاها به بازارهای هدف صادر کردند که نشان از رشد 9.7 درصدی دارد. در مقابل اما واردکنندگان در سالی که گذشت ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار کالا وارد کشور کرده‌اند.

تحلیل آمارها نشان می‌دهد، تراز تجاری کشور منفی ۶میلیارد و ۴۸۹میلیون دلار بوده است، اما این تراز منفی در واقع به دلیل افزایش حجمی واردات نبوده، بلکه حکایت از گران شدن واردات دارد. چراکه بنابر آمارها واردات از نظر وزنی افت نزدیک به 10درصدی داشته اما از نقطه نظر ارزش دلاری ۱۲.۵۷ رشد را در مقایسه با سال 1400 داشته است؛ این بدان معناست که واردکنندگان محصولات وارداتی خود را در سال 1401 نسبت به سال 1400 گران‌تر وارد کردند. به عبارت ديگر، صادرات ايران، از نظر وزني تقريبا يك‌چهارم واردات بوده، اما دلار بيشتري براي واردات هزينه شده است. 

تجارت 113 میلیارد دلاری سال 1401

آمارهای اعلامی از سوی گمرک نشان‌دهنده آن است که ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ۵۳ میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی رشدی ۹،۷ درصدی داشته است. اما به لحاظ وزنی هم صادرات کشور در سال گذشته افتی ۰.۱۵ درصدی را ثبت کرد، به‌طوری‌که در این مدت در مجموع ۱۲۲ هزار و ۵۶ تن کالای غیرنفتی از کشور صادر شده است.

اما داده‌های اعلام شده در خصوص میزان واردات کشور در این مدت از کاهشی ۹.۷۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۲.۵۷درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال داشته است. در بازه زمانی مورد بررسی ۳۷میلیون و ۱۸۰هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار وارد کشور شده است. 

مقصد صادراتی و وارداتی کدامند؟ 

سال گذشته مقصد کالای صادراتی ایران به کدام کشورها بوده است؟ براساس آمار اعلام شده طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۱۴میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار و سهم ۲۷.۴۳ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۱۰میلیارد و ۲۳۸میلیون دلار و سهم ۱۹.۲۶درصد، ترکیه با ۷میلیارد و ۴۵۹میلیون دلار و سهم ۱۴.۰۳درصد، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۰.۸۵درصد و کشور هند با ۲ میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار و سهم ۴.۰۴ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک طی ۱۲ماهه سال ۱۴۰۱، کشور امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۸میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۸۳ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۱۵ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و سهم ۲۶.۳۹ درصد، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۹ میلیون دلار و سهم ۱۰.۲۲درصد، هند با ۲میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار و سهم ۴.۷۸ درصد و آلمان با ۲میلیارد و ۱۹میلیون دلار و سهم ۳.۳۸ درصد از کل ارزش واردات، عمده کشورهای طرف معامله با ایران بوده‌اند. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت طی سال گذشته، میزان ترانزیت خارجی کشور در حدود ۱۲میلیون و ۹۱۲هزار تن بوده است که نسبت به رقم ۱۲میلیون و ۶۳۳هزار تن در مدت مشابه سال ماقبل آن، رشد ۲.۲درصدی داشته است.


اثر تحريم بر تجارت خارجي
به ازاي هر تن كالاي وارداتي در سال گذشته تقريبا به‌طور ميانگين 1612 دلار پرداخت شده، اما به ازاي هر تن كالاي صادراتي 433 دلار نصيب ايران شده است. ميانگين قيمت هر تن كالاي وارداتي در سال گذشته تقريبا 1100 دلار بوده و نزديك به 500 دلار فاصله در اين ميان وجود دارد. اما اين فاصله از كجا آمده؟

بخشي از اين افزايش قيمت كالاي وارداتي را بايد به افزايش تورم جهاني به ويژه در حوزه خوراكي‌ها نسبت داد. كارشناسان مي‌گويند با توجه به جهش بهاى نفت و مواد غذايی در سطح بين‌المللى و رشد تورم در شمار زيادی از كشورهای جهان در چند ماه گذشته، بهای كالاهای وارداتی ايران نيز بالا رفته است. اما بيش از آن، بايد توجه داشت كه ميانگين قيمت كالاي وارداتي 4 برابر كالاي صادراتي است و اين اتفاق به منزله تاثير مستقيم تحريم‌ها در تجارت خارجي ايران است.  از سوي ديگر اين آمار روايتگر يك موضوع مهم ديگر است: بخش زيادي از صادرات ايران به خام‌فروشي و صادرات محصولات پتروشيمي اختصاص دارد كه داراي فناوري بالايي نيست . در مقابل واردات ايران كالاهاي عمدتاً سرمايه‌اي يا واسطه‌اي بوده كه براي بخش توليد اهميت زيادي داشته است. 

تجارت از دي تا بهمن 
بررسي روند تجارت ايران در سال گذشته نشان مي‌دهد كه در دي ماه سال گذشته بالاترين ميزان صادرات طي دو سال گذشته رخ داده است. شايد به همين علت بوده كه وزير صمت در اظهارنظري عجولانه آن وعده «صفر» كردن تراز تجاري را ارايه داد و حالا احتمالا اين وعده نيز به سرفصل وعده‌هاي او به هنگام استيضاح در مجلس تبديل شود. اما بايد پرسيد كه در دي ماه چه اتفاق خاصي رخ داد كه اين ميزان صادرات افزايش پيدا كرد؟

پاسخ اين است كه در اين ماه، ايران اقدام به صادرات گاز طبيعي مايع شده در مقادير بسيار بالايي به برخي كشورهاي همسايه كرد تا ميزان صادرات آن‌ هم از نوع غيرنفتي(!) به يك‌باره رشد شديدي داشته باشد. در واقع صادرات ايران در دي ماه، ‌طبق يك روند درست اقتصادي بالاتر نرفته بود. ضمن اينكه مشخص نيست نزديك به 7 ميليارد دلار حاصل از اين صادرات چگونه و با چه مكانيسمي به ايران بازگشته و آيا در قبال اين صادرات، تهاتر كالا انجام شده يا خير؟

تجارت در اسفند ماه
اما در ماه اسفند تجارت غیرنفتی کشور با صادرات ۴‌میلیارد و ۳۶۶‌میلیون دلاری و واردات ۵‌میلیارد و ۹۵۵‌میلیون دلاری تراز منفی یک‌میلیارد و ۵۸۹‌میلیون دلاری را ثبت کرده‌است؛ با وجود این صادرات غیرنفتی این ماه در مقایسه با بهمن رشدی ۲۴‌درصدی نشان می‌دهد. در مقایسه با واردات ۶‌میلیارد و ۴۳۶‌میلیون دلاری و صادرات و صادرات ۵‌میلیارد و ۱۰۲‌میلیون دلاری اسفند سال‌۱۴۰۰ هرچند در تراز چندان تفاوتی نیست اما حجم تجارت ایران در پایان سال‌۱۴۰۰ اختلافی به نسبت قابل‌توجه با سال‌۱۴۰۱ دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر