يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 84275
تاریخ انتشار: 29 فروردين 1402 21:58
براساس نتیجه مطالعه‌ای تازه که داده‌ها را تا سال ۲۰۱۸ میلادی مدل سازی کرده خوردن بیش از حد محصولات گندم و برنج تصفیه شده همراه با مصرف کم غلات کامل باعث رشد موارد جدید دیابت نوع ۲ در سراسر جهان می‌شود.
دکتر "داریوش مظفریان" نویسنده ارشد مقاله مرتبط با این پژوهش و استاد تغذیه در دانشگاه تافتس می‌گوید:"مطالعه ما نشان می‌دهد که کیفیت پایین کربوهیدرات عامل اصلی دیابت نوع ۲ منتسب به رژیم غذایی در سطح جهان است".

به گزارش فرارو به نقل از شبکه خبری سی ان ان، در این مطالعه یکی دیگر از عوامل کلیدی و تاثیرگذار در افزایش دیابت نوع ۲ مصرف بیش از حد گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس و سالامی و مانند آن است. براساس نتیجه این مطالعه که در نشریه Nature Medicine منتشر شده سه عامل کم خوردن غلات کامل، خوردن بیش از حد غلات فرآوری شده و خوردن گوشت محرک اصلی ۱۴ میلیون ابتلای جدید به دیابت نوع ۲ در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده اند.

این مطالعه تخمین زده که ۷ مورد از ۱۰ مورد دیابت نوع ۲ در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی با انتخاب نامناسب غذایی مرتبط بوده اند.

مظفریان که سردبیر مجله سلامت و تغذیه تافتس است می‌گوید: "این یافته‌های جدید زمینه‌های مهمی را برای تمرکز ملی و جهانی به  بهبود تغذیه و کاهش بار مخرب دیابت نشان می‌دهد".

مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده
مظفریان و تیم اش در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ میلادی یک مدل تحقیقاتی از رژیم غذایی ایجاد کردند و آن را در ۱۸۴ کشور به کار بردند. این مطالعه نشان داد که در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی ۸.۶ میلیون مورد بیشتر دیابت نوع ۲ به دلیل رژیم غذایی نامناسب در سال ۲۰۱۸ میلادی وجود داشت.

محققان دریافتند که خوردن بیش از حد مواد غذایی ناسالم در سطح جهانی بیشتر از عدم مصرف مواد غذایی سالم به ویژه بیشتر در مردان  و بیش‌تر در جوانان عامل ابتلا به دیابت نوع ۲ بوده است.

بیش از ۶۰ درصد از کل موارد بیماری به دلیل ۶ عادت غذایی مضر بودند: خوردن بیش از حد برنج، گندم و سیب زمینی، گوشت قرمز فراوری شده و نشده و نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و آب میوه. هم چنین؛ مصرف ناکافی پنج عامل محافظتی از جمله میوه ها، سبزیجات غیر نشاسته ای، آجیل، دانه ها، غلات کامل و ماست عامل بیش از ۳۹ درصد موارد ابتلای جدید به دیابت نوع ۲ بوده اند.

مردم لهستان و روسیه که رژیم غذایی شان بر روی سیب زمینی و گوشت قرمز و فرآوری شده متمرکز است و مردم سایر کشور‌های شرق و مرکز اروپا و هم چنین آسیای مرکزی بالاترین درصد موارد جدید دیابت نوع ۲ را به خود اختصاص داده اند.

کلمبیا، مکزیک و سایر کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب نیز شاهد رشد موارد تازه‌ای از ابتلا به دیابت نوع ۲ بوده اند که به گفته محققان می‌تواند به دلیل تکیه بر نوشیدنی‌های شیرین و گوشت فرآوری شده و هم چنین مصرف کم غلات کامل باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر